Ansöknings- och tillsynsavgift

Rättegångsbiträdesnämnden tar ut en ansökningsavgift för behandlingen av en ansökan oberoende av om ansökan godkänns eller avslås. År 2024 är ansökningsavgiften 445 euro (justitieministeriets förordning 988/2022). Ansökningsavgiften från och med den 1 januari 2025 är 473 euro (justitieministeriets förordning 646/2024).

Ett rättegångsbiträde med tillstånd ska dessutom betala en tillsynsavgift. Tillsynsavgift ska betalas för det år under vilket rättegångsbiträdet beviljas tillstånd, samt dessutom för varje kalenderår som inleds med ett gällande tillstånd. År 2024 är tillsynsavgiften 433 euro (justitieministeriets beslut VN/32274/2023). Justitieministeriet justerar årligen storleken på tillsynsavgiften så att den motsvarar stegringen i levnadskostnadsindex. Tillsynsavgiften från och med den 1 januari 2025 är 437 euro (justitieministeriets beslut VN/32216/2024). Rättegångsbiträdesnämnden betalar årligen 2/3 av de influtna tillsynsavgifterna till advokatföreningen, med vilka kostnaderna för tillsynsnämndens och tillsynsenhetens verksamhet täcks.

Ansökningsavgifter och tillsynsavgifter är direkt utsökbara. I regeringens proposition med förslag till lag om rättegångsbiträde med tillstånd (318/2010) konstateras att tillsynsavgiften ska betraktas som skatt i konstitutionellt hänseende. Av den anledningen ska det i 24 § 2 mom. i lagen om rättegångsbiträde med tillstånd också föreskrivas om tillsynsavgiftens storlek och grunderna för hur beloppet ändras. Enligt regeringens proposition ger regleringen inte rättegångsbiträdesnämnden prövningsrätt när det gäller påförandet av avgiften eller bedömningen av dess storlek.

Tillsynsavgifterna används för att finansiera tillsynen över rättegångsbiträden med tillstånd. Tillsynsavgiften utgör således inte vederlag för en specificerad prestation, utan allmänt en betalning för att finansiera tillsynen över rättegångsbiträden med tillstånd. Tillsynsavgiften ska betraktas som en avgift av skattenatur. Skyldigheten att betala avgiften uppstår i samband med att rättegångsbiträdet beviljas tillståndet. Huruvida rättegångsbiträdet som beviljats tillståndet har vidtagit rättsliga åtgärder efter att han eller hon har fått tillståndet saknar betydelse med tanke på betalningsskyldigheten.

På begäran av ett rättegångsbiträde med tillstånd kan nämnden utfärda ett intyg över tillståndets giltighet. Avgiften för intyget är 32 euro 2024 och 34 euro 2025.

Fakturering av avgifter

Ansökningsavgiften faktureras efter sökandens ansökan har behandlats och avgjorts i nämndens möte. Om sökanden beviljats tillstånd, faktureras den årliga tillsynsavgiften samtidigt. I fortsättningen skickas fakturan för den årliga tillsynsavgiften till ett rättegångsbiträde med tillstånd omkring mars-april, om hans eller hennes tillstånd var giltigt i början av det aktuella året.

Rättegångsbiträdesnämnden adresserar fakturorna endast till rättegångsbiträdet som ansökt om/beviljats tillstånd och de sänds till hans eller hennes hemadress. Rättegångsbiträdet som ansökt om/beviljats tillstånd är personligen ansvarig för att fakturorna betalas, och fakturorna är direkt utsökningsbara. Rättegångsbiträdet med tillstånd ansvarar och sörjer för att nämnden har uppdaterade kontaktuppgifter till biträdet. Ändringar i adress- och kontaktuppgifter meddelas till nämnden skriftligen till exempel till nämndens e-post: (oikeudenkayntiavustajaltk(at)oikeus.fi). Vid sändning av e-post ersätts beteckningen (at) med tecknet @.

Faktureringen kan också ske som e-faktura. Avtal om e-faktura tecknas i den egna nätbanken.

Om rättegångsbiträdet som ansökt om/beviljats tillstånd har tagit i bruk tjänsten Suomi.fi-meddelanden eller OmaPosti-tjänsten, skickas rättegångsbiträdesnämndens fakturor och betalningsuppmaningar via faktureringskanalen.

Nedan beskrivs ordningen för hur fakturorna styrs till olika faktureringskanaler för privatkunder:

  1. E-faktura
  2. Tjänsten Suomi.fi-meddelanden
  3. OmaPosti
  4. Pappersutskrift

Fakturorna styrs inte till e-faktura, Suomi.fi-meddelanden eller OmaPosti om inte kunden själv har tagit tjänsten i bruk. När en faktura styrs till Suomi.fi-meddelanden för en privatkund, får kunden en avisering om den via e-post. Om kunden inte har tagit i bruk någon av dessa tjänster och gett sitt tillstånd för fakturering, styrs fakturan till pappersutskrift och skickas till kunden som papperspost.

Omprövningsbegäran

Om mottagaren av fakturan anser att han eller hon inte är skyldig att betala ansöknings- eller tillsynsavgiften, har han eller hon rätt att begära omprövning hos nämnden (26 § i lagen om rättegångsbiträden med tillstånd).

Begäran om omprövning ska lämnas in skriftligen hos rättegångsbiträdesnämnden per post eller e-post (oikeudenkayntiavustajaltk(at)oikeus.fi).

Vid sändning av e-post ersätts beteckningen (at) med tecknet @.