Arkea ja ajatuksia » Oikeudella töissä » Oikeusapusihteeri Teija Keihäs, Varsinais-Suomen oikeusaputoimisto

Teksti ja kuva: Teija Keihäs

Oikeusapusihteeri Teija Keihäs, Varsinais-Suomen oikeusaputoimiston Turun toimipaikka


Eräs tiistai

Otsikon piti olla Normipäivä, mutta ei siitä sellaista tullutkaan.

Klo 7.50

Saavuin työpaikalle, joka on 12 hengen toimisto Yliopistonkadun varrella. Meitä on 6 oikeusavustajaa, 5 sihteeriä ja työllistetty vastaanotossa. Koneiden aukeamista odotellessa kävin läpi lomalla olevalle sihteerille tulleet postit kiireellisten oikeusapuhakemusten varalta. Katsoin ensimmäisen kerran oman sähköpostini ja virastopostin. Hallintosihteeri ilmoitti olevansa sairas, mikä vaikuttaa muiden sihteerien työnjakoon. Kalenterin avaaminen ja työpäivän suunnittelu. Kävin työparin (=oikeusavustaja) huoneessa, hänellä oli ATK-ongelma.

Klo 8.20 Aamukahvi ja Turun Sanomat

Klo 8.35

Johtavan oikeusavustajan postien tarkastus, hän on toinen "omista" oikeusavustajistani eikä tänään paikalla. Sähköisesti saapuneiden oikeusapuhakemusten läpikäynti. Neuvottelin työparin kanssa avustajan tarpeellisuudesta yhden hakemuksen osalta. Ensimmäinen asiakaspuhelu keskeytti, yhdistin puhelun eteenpäin. Syötin asiakkaan tuoman oikeusapuhakemuksen tiedot asianhallintaohjelmaan (ROMEO), laadin lisäselvityspyynnön. Keskustelin avustajan kanssa hänen luonaan käyneestä asiakkaasta. 2. asiakaspuhelu. 3. puhelu, ajanvaraus: asian selvittäminen, jääviystarkastus, tulojen vaikutus palkkioon, tarvittavien kuittien tuominen ym. kerrottu.

Klo 9.54

4. asiakaspuhelu, 5. asiakaspuhelu, soittopyyntö avustajalle. Avustaja virkamatkalta soitti, keskustelimme töiden hoitamisesta hänen poissaolonsa aikana. Pyysin uuden asiakkaan sisään, kysyin henkilötiedot, asian (=työtapaturma), tulot, menot, varallisuuden, tein oikeusapupäätöksen. Kävin johtajan pöydän paperit läpi mahdollisen pidemmän sairaslomaa varalta. Työpari toi asiakkaalle lähetettäviä papereita. Poistin kalenterista peruuntuneen hovioikeuskäsittelyn, lisäsin tyhjät asiakasajat. Keskustelin naapuritoimiston sihteerin kanssa taulukkolaskentaohjelman koulutustarpeesta. Laitoin heti viestiä toimistolle ja ilmoittautumispyynnön minulle.

Klo 10.50

6. asiakaspuhelu: soitti velkajärjestelyasiassa lähettämäni kirjeen johdosta, vaikka olin pyytänyt häntä soittamaan ulosottovirastoon. Juteltiin hänen tilanteestaan; kun rahat eivät riitä. Faksasin vastaanottotodistuksen käräjäoikeuteen. Muutin faksin asetuksiin kellonajan. Lähetin asiakkaalle kutsun käräjäoikeuden istuntoon lapsen huolto -asiassa, tein lyhyen lähetekirjeen, kopioin meille. Kirjasin toimenpiteen Romeoon laskutusta varten. Lisäsin istuntopäivän kalenteriin. Toimiston väelle tiedotus johtajan poissaolosta ja paluusta. Lähetin asiakkaalle kutsun hovioikeuden istuntoon ryöstöä koskevassa asiassa sekä neuvot lähetekirjeessä. Kirjasin Romeoon puuttuvat toimenpiteet.

11.35 Ruokatunti

Klo 12.20

7. asiakaspuhelu. Edunvalvontatoimistosta ilmoitettiin uusi päämies, jonka kirjasin Romeon asiakasrekisteriin. Päivitin Romeon tietoja toisen asiakkaan osalta. Korjasin kalenterissa olleita pieniä virheitä. Soitin asiakkaalle, joka oli jättänyt johtavalle soittopyynnön. Lisäsin uuden edunvalvonnan päämiehen asiakasrekisteriin. Katsoin, mitkä lääkärinlausunnot lähetän vakuutusoikeuteen erään asiakkaan tapauksessa, siirsin pinoon, kun työllistetty kysyi neuvoa. 8. asiakaspuhelu; "oma" (poissaolevan oikeusavustajan) asiakas soitti järkyttyneenä kokemistaan liittyen ulosottoon, kertoi tulevansa käymään. Otin uuden asiakkaan vastaan, asiana työsuhteen irtisanominen, tein oikeusapupäätöksen. Samaan aikaan soitti em. asiakas (9. puhelu). Soitin hänelle takaisin ja kirjasin ylös hänen kokemuksiaan. 10. asiakaspuhelu, tein soittopyynnön. Kirjasin kalenteriin oikeusavustajan antamia ajanvarauksia.

Klo 14.15 Kahvipaussi

Klo 14.25

Em. asiakas saapui, vastasin välillä puheluun (11.). Kävin asiakkaan kanssa yksityiskohtaisesti papereita läpi ja kuuntelin sujuvasti.

Klo 15.40

Soitin johtavalle em. asiasta. Helsinkiläinen asianajaja soitti (12.) eilen lähettämästään oikeusapuhakemuksesta. Katsoin keskiviikon kalenterin ja suljin koneet klo 15.50.


Yhteenveto

Tässä päivässä oli poikkeuksellista kahden sihteerin poissaolo, toisen oikeusavustajani sairaslomalle lähtö ja pitkä asiakastapaaminen. Pöydälläni on pino töitä, joihin en tänään päässyt käsiksi; mm. toimeksiannon lopettamiseen liittyviä toimenpiteitä, laskutusta, keskeneräisiä perukirjoja, rikosvahinkokorvaushakemus, työasemien kartoituskin pitäisi saada tehdyksi. Ehkä huomenna.

 
Julkaistu 11.6.2012