Sähköpostin lähettäminen Turvaviestinä

Oikeusministeriön Turvaviesti-palvelu on suositeltu tapa toimittaa oikeusministeriöön ja oikeusministeriön hallinnonalan virastoihin salassa pidettäviä ja arkaluontoisia asiakirjoja. Palvelun käyttäminen on ilmaista, helppoa ja turvallista.

Turvaviestiä lähetettäessä viestin otsikkoon, sisältöön sekä liitteisiin tulee laittaa tarvittavat tunnistetiedot. Tunnistetietojen avulla vastaanottaja tietää viestin lähettäjän ja aiheen ja osaa välittää viestin asiaa käsittelevälle henkilölle.

Näin käytät Turvaviesti-palvelua

  1. Mene Turvaviesti-palveluun. Kirjoita Lähettäjä-kenttään sähköpostiosoitteesi ja klikkaa Jatka.
  2. Jos et ole käyttänyt turvaviestipalvelua aiemmin tai edellisestä käyttökerrasta on pitkä aika, sinun tulee rekisteröityä palveluun. Klikkaa Rekisteröidy.
  3. Turvaviesti-palvelu ilmoittaa rekisteröinnin onnistumisesta. Se lähettää antamaasi sähköpostiosoitteeseen viestin, joka sisältää linkin turvaviestin lähettämiseksi. Siirry sähköpostiisi.
  4. Avaa sähköpostistasi Turvaviesti-palvelusta saapunut viesti. Jos viestiä ei löydy Saapuneet-kansiosta, tarkasta myös Roskaposti-kansio. Viestissä on ohjeteksti suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ja linkit, joiden kautta turvaviesti voidaan lähettää. Jos haluat lähettää suomenkielisen viestin, klikkaa sitä linkkiä, joka on suomenkielisen ohjetekstin alla.
  5. Lisää vastaanottajan tai vastaanottajien sähköpostiosoitteet. Kirjoita aihe sekä viesti ja liitä viestiin tarvittavat asiakirjat. Sen jälkeen klikkaa Lähetä. Liitetiedoston suurin sallittu koko on 400 Mt. Tiedoston voi lähettää tarvittaessa myös pakattuna.
  6. Lähetettyäsi viestin saat Turvaviesti-palvelusta vahvistuksen lähetyksen onnistumisesta.