Alkuperäinen julkaisija: Länsi-Uudenmaan syyttäjänvirasto

MTV:lle salaisia tietoja tarjonnut henkilö selvinnyt esitutkinnassa

Julkaistu 14.11.2014

Poliisihallitus on 28.10. 2014 tehnyt tutkintapyynnön liittyen MTV:n uutisten 27.10. 2014 julkaisemaan uutiseen, jonka mukaan tuntematon henkilö oli vihjannut toimittajalle tuolloin käynnissä olevasta terrorismirikosepäilyä koskevasta tutkinnasta. Uutisen mukaan tuntematon henkilö oli lisäksi tarjonnut maksua vastaan salaisia tietoja muista poliisin tutkittavana olevista jutuista.

Asiassa aloitettiin viikolla 45 esitutkinta nimikkeellä lahjuksen ottaminen ja tutkittaviksi rikosnimikkeiksi ovat nyt tutkinnan edistyttyä täsmentyneet törkeä lahjuksen ottaminen ja virkasalaisuuden rikkominen.

Suoritettujen tutkintatoimien kautta on voitu selvittää MTV:n uutisten toimittajaan yhteydessä olleen tahon henkilöllisyys. Esitutkinta kuitenkin jatkuu edelleen tarkoituksin selvittää tapahtumainkulku mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja kattavasti.

Suoritettujen tutkimusten perusteella MTV:n uutisten toimittajaan on poliisihallituksen tutkintapyynnössä tarkoitetussa asiassa ollut yhteydessä Keskusrikospoliisin palveluksessa työskennellyt poliisimies. Poliisimies oli toiminut Keskusrikospoliisissa rikostutkijana muutamien vuosien ajan. Hänellä oli ollut työtehtävissään pääsy poliisin arkaluontoisiinkin tietoihin. Hän oli mitä ilmeisemmin toiminut yksin eli mikään ei viittaa siihen, että hänellä olisi ollut tekijäkumppani asiassa.

Asia ei tule siirtymään syyteharkintaan, koska kyseinen henkilö on menehtynyt. Hänen kuolemaansa ei epäillä liittyvän rikosta.

Lisätietoja: kihlakunnansyyttäjä, tutkinnanjohtaja Tapio Mäkinen p. 029 56 21054