Alkuperäinen julkaisija: OM

Oikeusblogissa: Köyhäinasianajajasta chatti-oikeusavustajaksi

Julkaistu 1.12.2015

Hallitusneuvos Merja Muilu oikeusministeriöstä kirjoittaa oikeusavun kehittämisen linjauksista. Suomessa julkista, verovaroin kustannettu oikeusapua on annettu jo 130 vuotta. Nyt oikeusapua kehitetään kovaa vauhtia muun muassa digitaalisuutta hyödyntäen. Samaan aikaan valmistellaan organisaatiouudistusta ja järjestetään oikeusapua turvapaikanhakijoille.

Oikeusavussa painopistettä ollaan siirtämässä riitojen ratkaisemiseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
- Keinona ovat esimerkiksi neuvonnan ja sovittelupalvelujen kehittäminen. Tavoitteena on, että palveluissa otetaan jatkossa paremmin huomioon asiakkaan tarpeet ja elämäntilanne. Esimerkiksi siirtymisen erilaisten neuvontatapojen välillä tulisi olla nykyistä helpompaa: sujuvasti verkkoneuvonnasta puhelimeen, etäpalveluihin ja paikan päällä asiointiin, Muilu toteaa.

Asiakkaiden palaute etäpalvelusta on Merja Muilun mukaan ollut erittäin myönteistä.
- Lähitulevaisuuden tavoite on, että ihmiset voivat keskustella oikeusapu- ja edunvalvonta-asioissa omalta kotikoneeltaan tai tabletiltaan. Ensi vuonna kokeillaan oikeusavustaja-chatia.

Merja Muilu korostaa, että digimahdollisuuksien hyödyntäminen on välttämätöntä, jotta pystymme tuottamaan sekä oikeusapu- että edunvalvontapalvelut nykyistä tehokkaammin.
- Tämän avulla säilytämme laadun ja tärkeän inhimillisen ulottuvuuden oikeusavussa ja edunvalvonnassa.

Lue Merja Muilun blogikirjoitus

Avainsanat

oikeusapu
Sivun alkuun |