Alkuperäinen julkaisija: OM

Ulosoton sähköistä asiointia lisätään

Julkaistu 28.4.2016

Ulosoton sähköistä asiointia lisätään mahdollistamalla asiakirjojen toimittaminen kansalaisille ja yrityksille sähköisesti nykyisen postitoimituksen sijasta. Tarkoituksena on yksinkertaistaa ja nopeuttaa ulosottomenettelyä asianosaisen oikeusturvaa vaarantamatta. Ulosottomenettelyn uudistus tulee voimaan 1. kesäkuuta 2016.

Asiakirjat voidaan toimittaa kansalaisen tai yrityksen asiointitilille, jos vastaanottaja on ottanut asiointitilin käyttöön. Asiointitili on valtion tuottama sähköinen palvelu, jonka käytön odotetaan lisääntyvän lähivuosina järjestelmän jatkokehittämisen myötä. Julkisten palvelujen digitalisointi on yksi hallituksen kärkihankkeista. Asiakirjojen sähköisen toimittamisen yleistyminen ja postilähetysten väheneminen tuottaa myös merkittäviä kustannussäästöjä.

Jos asiakas ei halua asiakirjoja toimitettavan järjestelmän kautta, hän voi kieltää sen tekemällä ilmoituksen ulosottomiehelle.

Ulosmitatun omaisuuden myynnin osalta lievennetään edellytyksiä, joilla ulosottomies voi myydä omaisuuden internetissä avoimella huutokaupalla. Lisäksi mahdollistetaan kolme myyntiyritystä nykyisten kahden sijasta.

Velan vanhentumista koskevia säännöksiä täsmennetään. Ulosottohakemuksen vireille tulo katkaisee pääsääntöisesti velan vanhentumisen.

Lisätietoja:
lainsäädäntöneuvos Mari Aalto, puh. 02951 50502,
sähköposti: etunimi.sukunimi@om.fi


Avainsanat

ulosotto, norminpurku
Sivun alkuun |