Alkuperäinen julkaisija: Valtakunnanvoudinvirasto

Ulosottovelallisten määrä jatkaa kasvuaan

Julkaistu 14.8.2018

Kesäkuun loppuun mennessä ulosottovirastossa on ollut asioita vireillä yhteensä 462 000 eri velallisella, mikä on vajaat kolme prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Velallisista 91 prosenttia on luonnollisia henkilöitä ja 9 prosenttia oikeushenkilöitä eli esimerkiksi yrityksiä. Luonnollisten henkilöiden lukumäärä kasvoi edellisvuodesta noin neljä prosenttia eli 16 500 velallisella. Oikeushenkilöiden määrä puolestaan laski noin yhdeksän prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Ennusteen mukaan vuoden 2018 velallisisten määrä tulee todennäköisesti olemaan korkeampi kuin viime vuonna. Vuonna 2017 ulosotossa oli noin 560 000 eri velallista ja alkuvuoden tilastojen perusteella tehty ennuste vuodelle 2018 on noin 570 000 eri velallista.

Ulosottovirastojen euromääräinen perintätulos on edellisvuotta korkeammalla tasolla. Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana ulosottovirastojen perintätulos, joka sisältää velkojille tilitetyt sekä tilitettävänä olevat varat, oli reilut 478 miljoonaa euroa. Tämän hetkisen ennusteen mukaan tälle vuodelle asetettu 980 miljoonan euron perintätavoite tullaan saavuttamaan. Viime vuonna perintätulos oli reilut miljardi euroa.

Kesäkuun loppuun mennessä ulosottoon oli tullut vireille hieman yli 1,3 miljoonaa asiaa. Määrä on vuoden 2016 tasolla ja laskua viime vuoden ensimmäiseen vuosipuoliskoon noin 200 000 asiaa eli 11 prosenttia. Koko vuoden saapuvaksi asiamääräksi ennustetaan 2,8 – 3,0 miljoonaa.

Vuoden ensimmäisen puoliskon aikana ulosotossa puolestaan käsiteltiin vajaat 1,4 miljoonaa asiaa, joka on reilut puolitoista prosenttia vähemmän viime vuonna vastaavana aikana. Käsiteltyjen asioiden määräksi vuodelle 2018 arvioitiin 2,8 miljoonaa, mikä tämän hetkisen ennusteen mukaan todennäköisesti myös saavutetaan.

Vuonna 2017 ulosoton asia- ja erityisesti rahamäärät olivat poikkeuksellisen korkealla tasolla, mikä näkyi ulosoton keskeisissä tunnusluvuissa. Tämä johtui etenkin veroasioiden ulosottohakemusten aiemmasta poikkeavasta jaksottumisesta.

Lisätietoja: valtakunnanvouti Juhani Toukola

Sivun alkuun |