Alkuperäinen julkaisija: Oikeus.fi / Ulosotto

Ulosoton vireille tulleissa asioissa kasvua alkuvuonna

Julkaistu 3.9.2019
Vuoden 2019 ensimmäisellä puoliskolla ulosottoasioita oli vireillä 477 000 velallisella, mikä on noin 3 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Vuoden 2019 ensimmäisellä vuosipuoliskolla tuli ulosottoon vireille noin 1,7 miljoonaa asiaa, jolloin kasvua edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan on 27 prosenttia. Verohallinnon uudistunut veronpalautuskäytäntö on lisännyt alkuvuodesta vireille tulleiden asioiden määrää.

Velallisista luonnollisia henkilöitä oli 436 000 ja oikeushenkilöitä, eli esimerkiksi yrityksiä, oli 41 000. Luonnollisten henkilöiden lukumäärä kasvoi noin 3 prosenttia ja oikeushenkilöiden 0,6 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Kesäkuun loppuun mennessä ulosottovirastot olivat perineet noin 496 miljoonaa euroa. Koko vuoden perintätuloksen ennuste on noin 1,1, miljardia euroa.

Veronpalautusten ajankohdan aikaistuminen näkyy myös ulosotossa

Viime vuoden lopulla jätettiin vireille asioita, joihin Verohallinnon uudistuneella veronpalautuskäytännöllä tiedettiin olevan vaikutusta. Veronpalautusten muutos on tuonut asioita vireille entistä aikaisemmin alkuvuonna 2019. Vireille tulleiden asiamäärien kasvua selittää osittain myös suurten velkojien toiminnan rytmitys, jolloin vanhoja saatavia on lähetty uudelleen perintään ja siten niitä on tullut ulosottoon kerralla enemmän.

Lisätietoja: valtakunnanvouti Juhani Toukola

Tilastot: ylitarkastaja Teemu Turpeinen