Oikeusaputoimistojen digitaaliset palvelut

Oikeusaputoimistojen digitaaliset palvelut tarjoavat erilaisia vaihtoehtoja oikeusapupalveluiden saamiseen. Aina ei tarvitse mennä paikan päälle oikeusaputoimistoon, vaan henkilö voi omaa digilaitettaan, kuten älypuhelinta tai kannettavaa tietokonetta, käyttäen saada neuvontaa, hakea oikeusapua, varata ajan tai jopa hoitaa asiansa alusta loppuun.

Oikeusavun chat

Chat-palvelussa oikeusavustajat ja oikeusapusihteerit antavat yleistä oikeudellista neuvontaa ja oikeusapuohjausta. Chat-palveluun ei kirjauduta eikä anneta omia tietoja, vaan kysymykset esitetään nimettömänä. Henkilö ei palvelun kautta voi hoitaa omaa yksittäistä asiaansa. Sen sijaan hän voi saada tarvitsemaansa tietoa siitä, kuinka hänen tulisi toimia tietyssä oikeudellisessa ongelmassa, tai suosituksen hankkia lainoppinut avustaja asiaansa hoitamaan. Hänet voidaan myös ohjata oikeusavun asiakkaaksi.

Chat-palveluun pääsee oikeusavun verkkosivuilta. Palvelu on avoinna arkisin klo 10.00 – 12.00.

Sähköinen asiointipalvelu

Jos henkilö tarvitsee lakimiespalveluita, hän voi tietyin varallisuusehdoin saada valtion kokonaan tai osittain kustantamaa oikeusapua. Oikeusavun sähköisessä asiointipalvelussa henkilö voi ensin tarkistaa oikeusapulaskurilla täyttyvätkö varallisuusehdot. Tämän jälkeen hän voi kirjautua järjestelmään verkkopankkitunnuksillaan ja tehdä sähköisen oikeusapuhakemuksen. Hakemuslomakkeeseen merkitään tulo- ja varallisuustiedot sekä tiedot asiasta, johon oikeusapua haetaan. Oikeusapupäätös lähetetään hakijalle e-kirjeenä. Jos henkilö on ottanut käyttöön Kansalaisen asiointitilin, lähetetään päätös Asiointitilille. Palvelussa voi myös selata oikeusaputoimistojen vapaita aikoja ja tehdä sähköisen ajanvarauksen.

Etäpalvelu

Oikeusaputoimiston asiakkaalla on mahdollisuus monissa tapauksissa saada asiansa hoidettua etäpalveluna. Etäpalvelussa asiakas tapaa oikeusavustajan tai oikeusapusihteerin videon välityksellä. Siksi esimerkiksi sellaisia asioita, joissa asiakirjaan tarvitaan sekä asiakkaan että avustajan allekirjoitus yhtä aikaa, ei voi hoitaa etäpalveluna. Oikeusaputoimisto selvittää kunkin asiakkaan kohdalla erikseen etäpalvelun mahdollisuuden.

Asiakas ei itse voi ottaa yhteyttä toimistoon videon välityksellä, vaan etäpalvelutapaamisesta sovitaan aina ensin puhelimitse tai paikan päällä, jonka jälkeen toimisto lähettää asiakkaan sähköpostiin online-kokouskutsun. Etäpalvelua saadakseen asiakkaalla tulee olla käytössään sähköpostitili sekä tietokone tai mobiililaite, jossa on internet-yhteys, kamera, mikrofoni ja kaiuttimet tai kuulokkeet. Online-kokouspalvelun käyttäminen voi lisäksi edellyttää ilmaisen Skype for Business –sovelluksen lataamista omalle laitteelle.

 
Julkaistu 14.9.2017