Etusivu » Tietoa arjen ongelmiin » Kuluttajaoikeusneuvojat ja kuluttajariitalautakunta

Kuluttajaoikeusneuvojat ja kuluttajariitalautakunta

Ostin kaksi kuukautta sitten huonekaluliikkeestä uuden sohvan. Nyt sohvan kankaassa on havaittavissa selviä kulumisen merkkejä. Mitä voin tehdä?

Milloin kulutushyödykkeessä tai – palvelussa on virhe?

Usein kulutushyödykkeen (tuotteen tai palvelun) virhe on pääteltävissä pelkällä maalaisjärjellä. Jos hintavien kenkien pohja katkeaa kolmannella käyttökerralla, jos pesukoneeseen tulee iso vika heti kahden vuoden takuuajan päätyttyä tai jos korjattavana olleessa laitteessa on sama vika korjauksen jälkeenkin, kyse on mitä todennäköisimmin virheestä.

Virhe on kyseessä esimerkiksi silloin, kun

  • tavarassa on valmistusvika
  • se ei sovi käyttöön, johon se on tarkoitettu
  • se ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu
  • se kestää lyhyemmän aikaa kuin perustellusti voi odottaa
  • sille ei ole annettu riittäviä asennus- ja käyttöohjeita suomen- ja ruotsinkielellä

Palvelu on virheellinen näiden seikkojen lisäksi silloin, kun palvelua ei ole tehty ammattitaitoisesti ja huolellisesti.

Tee valitus myyjälle mahdollisimman pian

Se, jonka kanssa olet tehnyt kaupan tai sopimuksen, esimerkiksi myyjäliike tai palvelun tarjoaja, vastaa viime kädessä ostetun tuotteen tai palvelun virheestä. Vastuuta ei voi kiertää käännyttämällä kuluttajaa edelleen tehtaan, maahantuojan tai aliurakoitsijan puoleen, jos hänen on hankala asioida näiden kanssa.

Ilmoitus virheestä eli reklamaatio on tehtävä viivytyksettä sen jälkeen, kun kuluttaja on havainnut tai hän olisi voinut sen havaita. Virheilmoituksen viivästyessä kuluttaja voi menettää oikeutensa hyvitykseen. Ostajalla on aikaa ainakin kaksi kuukautta ilmoittaa virheestä myyjälle.

Lain mukaan myyjäliikkeelle pitää yleensä antaa mahdollisuus korjata virhe ennen kuin korjausta lähdetään tekemään muualla.

 
Julkaistu 24.9.2013