Espoon pohjois- ja keskiosien yleiskaavaan kohdistuneet valitukset hylättiin

Helsingin hallinto-oikeus on hylännyt Espoon pohjois- ja keskiosien yleiskaavaan kohdistuneet 11 valitusta.

Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi yleiskaavan kesäkuussa 2021 ja uudestaan ELY-keskuksen oikaisukehotuksen jälkeen marraskuussa 2021. Hyväksytyllä rajauksella mahdollistetaan noin 40 000 uuden asukkaan ja noin 7 000 työpaikan sijoittuminen alueelle. Päätöksistä tehtiin Helsingin hallinto-oikeuteen yhteensä 11 valitusta, joiden tekijöinä oli viranomaisia, maanomistajia ja luonnonsuojeluintressejä edustavia yhdistyksiä sekä yksityishenkilöitä.

Valituksissa, joista osa kohdistui koko kaavaan ja osa yksittäisiin alueisiin, oli vaadittu kaavan hyväksymistä koskevan päätöksen kumoamista muun muassa kaava alueen rajaukseen, valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden vastaisuuteen, yleiskaavan sisältövaatimuksiin, selvityksiin, luonnon- ja lajiensuojeluun, ympäristönsuojeluun, omaisuuden suojaan sekä yleiskaavan mahdollistamaan rakentamisen määrään ja laatuun liittyvillä perusteilla. Merkittävä osa valituksista koski Histan ja Myntinmäen alueen maankäyttöä.

Helsingin hallinto-oikeuden päätöksestä voi valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Julkaistu 27.1.2023