Helsingin käräjäoikeuden tuomio Esa Laihoa koskevissa asioissa

Julkaistu 23.6.2016
Käräjäoikeus tuomitsi Esa Laihon muun muassa törkeästä väärennyksestä, törkeistä petoksista, luvattomasta terveydenhuollon ammattitoimen harjoittamisesta ja niihin liittyvistä rikoksista, mutta hylkäsi vakavat henkeen ja terveyteen kohdistuneet syytteet. Käräjäoikeus luki kuitenkin kahdessa kohdassa Laihon syyksi pahoinpitelyn.
Helsingin käräjäoikeus on antanut tänään tuomion Esa Laihoa koskevissa petosasioissa sekä pahoinpitely- ja henkirikosasioissa. Syyttäjä oli vaatinut Esa Laiholle rangaistusta mm. törkeästä väärennyksestä, rekisterimerkintärikoksista, petoksista, törkeistä petoksista ja luvattomasta terveydenhuollon ammattitoimen harjoittamisesta. Pääkäsittelyssä Laiho kiisti syytteet ja katsoi, että hänellä on ollut tosiasiallinen osaaminen lääkärinä toimimiseen hänen Yhdysvalloissa suorittamiensa opintojen sekä harjoittelujen perusteella. Laiho myönsi kuitenkin, että hänen lääkäriksi laillistamishakemuksensa liitteenä Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle (nykyisin Valvira) vuonna 2003 esittämä Pietarin lääketieteellisen yliopiston todistus oli väärennetty.

Koska Laiho ei ollut suorittanut lääkärin tehtävässä vaadittavaa lääkärin lääketieteellistä perustutkintoa Suomessa eikä ulkomailla, hän ei käräjäoikeuden mukaan ole voinut toimia lailla säännellyssä lääkärin tehtävässä. Erehdyttämällä tutkinnon suorittamisestaan Laiho on saanut asianomistajat palkkaamaan hänet lääkärin tehtäviin vuosina 2001−2011. Laiho on näin ollen syyllistynyt teoillaan syytteessä mainittuihin törkeään väärennykseen, rekisterimerkintärikoksiin, väärennysaineiston hallussapitoon, luvattomaan terveydenhuollon ammattitoimen harjoittamiseen sekä törkeisiin petoksiin, petoksiin ja petoksen yritykseen. Laiho on petosrikoksillaan aiheuttanut asianomistajille yhteensä noin miljoonan euron taloudelliset vahingot.

Lisäksi Laihoa oli syytetty kuudesta henkeen ja terveyteen kohdistuneesta rikoksesta. Syyttäjä oli vaatinut rangaistusta kahdesta taposta ja neljästä törkeästä pahoinpitelystä. Käräjäoikeus on kuitenkin katsonut asiassa jääneen näyttämättä, että Laihon menettelystä olisi seurannut kuolema, vakava sairaus tai hengenvaarallinen tila ja hylännyt siksi syytteet kummastakin taposta ja törkeistä pahoinpitelyistä kahdessa kohdassa kokonaan. Kahdessa syytekohdassa, jossa syyttäjä vaati rangaistusta törkeästä pahoinpitelystä, jäi käräjäoikeuden mukaan näyttämättä, että Laihon toimista olisi seurannut törkeän pahoinpitelyn tarkoittama hengenvaarallinen tila, mutta niissä Laiho syyllistyi kuitenkin pahoinpitelyyn.

Laiho on tuomittu hänen syykseen luetuista rikoksista yhteiseen 4 vuoden ja 6 kuukauden vankeusrangaistukseen sekä liiketoimintakieltoon. Laiho on velvoitettu korvaamaan asianomistajille petosrikoksilla aiheutetut taloudelliset vahingot sekä asianomistajien oikeudenkäyntikulut. Laihoa ei ole määrätty vangittavaksi välittömästi, mutta hänet on määrätty matkustuskieltoon.

Asian diaarinumero: R 13/8834

Tuomio on tilattavissa käräjäoikeuden asiakaspalvelusta