Helsingin käräjäoikeuteen on saapunut lyhyessä ajassa n. 2500 Sammon osakekirjojen kuolettamishakemusta

Julkaistu 14.12.2016  Päivitetty 15.12.2016
Helsingin käräjäoikeuteen on saapunut n. 2500 Sammon osakekirjojen kuolettamishakemusta lyhyessä ajassa. Käräjäoikeus pyrkii käsittelemään 14.12.2016 mennessä saapuneet hakemukset aiemmin tiedottamassamme aikataulussa.

Helsingin käräjäoikeuteen on saapunut marraskuun puolivälistä keskiviikkoon 14.12.2016 mennessä n. 2500 Sammon osakekirjojen kuolettamista koskevaa hakemusta. Saapuneiden hakemusten määrä on täysin poikkeuksellinen verrattuna käräjäoikeuteen tavallisesti saapuneiden kuolettamishakemusten määrään ja hakemukset ovat pahasti ruuhkauttaneet hakemusasioiden käsittelyn. Käräjäoikeus on ryhtynyt erityisjärjestelyihin hakemusten käsittelemiseksi.

Vertailun vuoksi voidaan todeta, että käräjäoikeuteen saapuu tavanomaisesti vuosittain n. 3400 erilaista hakemusasiaa, joista vain pieni osa koskee asiakirjojen kuolettamista. Tästä huolimatta pyrimme aikaisemman arviomme mukaisesti kuuluttamaan kaikki 14.12.2016 mennessä tulleet Sammon osakekirjojen kuolettamishakemukset Virallisessa lehdessä 2.1.2017 ja tekemään kuolettamispäätökset mahdollisimman nopeasti kuulutusajan päätyttyä.

Vuonna 2015 asiakirjojen kuolettamista koskevien hakemusasioiden käsittelyaika on ollut keskimäärin 4,8 kuukautta sisältäen lakisääteisen 3 kuukauden kuulutusajan. Käräjäoikeuteen jo tähän mennessä saapuneiden hakemusten määrän perusteella voimme arvioida, että käsittelyajat tulevat merkittävästi pidentymään tästä. Keskiviikon 14.12.2016 jälkeen saapuneiden asiakirjan kuolettamista koskevien hakemusten käsittelyaikaa emme pysty arvioimaan.

Tällä hetkellä emme pysty vastaamaan hakemusten käsittelyvaiheita koskeviin tiedusteluihin. Olemme hakijoihin yhteydessä, mikäli hakemusta on esimerkiksi tarpeen täydentää.

Sampo Oyj:n verkkosivuillaan julkaisemiin osakekirjan kuolettamista koskeviin toimintaohjeisiin liittyvissä kysymyksissä pyydämme ystävällisesti kääntymään Sampo Oyj:n puoleen.

Lue myös: Ohje Sampo Oyj:n asiakirjan kuolettamista koskevan hakemuslomakkeen täyttämiseksi