Tiedote: Ilja Janitskinille yksi vuosi kymmenen kuukautta ehdotonta vankeutta MV-lehden toimintaan liittyvistä rikoksista

Helsingin käräjäoikeus on tuominnut Ilja Janitskinin yhden vuoden kymmenen kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseen yhteensä 16 eri teosta liittyen MV-lehden toimintaan. Kolmen syytekohdan osalta syyte on hylätty. Käräjäoikeus on lisäksi tuominnut Johan Bäckmanin yhden vuoden sekä Asta Tuomisen kolmen kuukauden ehdollisiin vankeusrangaistuksiin. Yhden vastaajan osalta syyte on hylätty. Vastaajat on tuomittu korvaamaan asianomistajille aiheuttamansa vahingot. Yhteensä vahingonkorvauksia ja hyvityksiä on tuomittu maksettavaksi noin 184 000 euroa.

Kysymys on Janitskinin osalta ollut MV-lehden ja Uber Uutisten toiminnassa tehdyistä teoista. Käräjäoikeus on katsonut hänen vuodesta 2014 ainakin tammikuuhun 2018 olleen kyseisten verkkojulkaisujen omistaja, päätoimittaja, vastaava toimittaja sekä niiden sisällöstä vastannut henkilö. Janitskin on viime kädessä päättänyt kaikesta verkkojulkaisuissa julkaistusta ja levitetystä aineistosta riippumatta siitä, kuka materiaalin on lehden lukuun alun perin kirjoittanut. Janitskin on ollut vastuussa näiden julkaisujen toiminnassa tehdyistä rikoksista.

MV-lehdessä on julkaistu lukuisia asianomistajia loukkaavia sekä rasistisia kirjoituksia. Kirjoitukset ovat sisältäneet valheellisia tietoja ja halventavia vihjauksia sekä henkilöiden yksityiselämään liittyviä arkaluonteisia asioita. Näiden kirjoitusten julkaisemisella ei ole ollut sananvapauden näkökulmasta mitään julkista intressiä tai muutakaan hyväksyttävää syytä. Kirjoitukset ovat leimanneet ja halventaneet asianomistajia äärimmäisen loukkaavalla tavalla. Kysymys on ollut niin olennaisista kunnian loukkaamisista, että sananvapauteen puuttuminen on ollut niihin nähden perusteltua. Toiminnan motiivina on ollut henkilöiden maineen tuhoaminen ja ammattitaidon kyseenalaistaminen julkisuudessa. Käyttämällä toiminnassa verkkojulkaisuja, on asianomistajiin kohdistunut toiminta pyritty joukkoistamaan siinä myös onnistuen. Teot ovat olleet erittäin vahingollisia.

Bäckmanin osalta käräjäoikeus on lukenut hänen syykseen Yle Oy:n toimittaja Jessikka Aroon kohdistuneen törkeän kunnianloukkauksen, yllytyksen törkeään kunnianloukkaukseen sekä vainoamisen. Kysymys on ollut useita osatekoja sisältäneestä kokonaisuudesta, jonka taustalla ovat olleet Aron Venäjän informaatiovaikuttamiseen liittyneet tutkimukset ja artikkelit. Bäckmanin toiminta on tavoitellusti saanut aikaan sen, että myös muut ihmiset ovat alkaneet häiritä Aroa. Teosta on aiheutunut Aron elämänlaatua vakavasti häirinnyt tila.

Käräjäoikeuden mukaan asiassa on ollut kyse täysin poikkeuksellisesta rikoskokonaisuudesta. MV-lehti ja Uber Uutiset on valjastettu asiattoman ja useiden henkilöiden kunniaa loukkaavan keskustelun julkaisupaikaksi. Julkaisujen toiminnassa on lisäksi toistuvasti, pitkäkestoisesti ja säännönmukaisesti julkaistu lainvastaisesti muille oikeudenhaltijoille kuuluvaa sisältöä sekä suhtauduttu täysin piittaamattomasti salassapitosäännöksiin sekä rahankeräystä ja rahapelejä koskevaan sääntelyyn.