Lapin käräjäoikeuden työjärjestys

Dnro 493/00.00.00/2019

1. KÄRÄJÄOIKEUDEN TEHTÄVÄT JA ARVOT

Käräjäoikeuden tehtävä

Käräjäoikeus käsittelee ja ratkaisee rikos-, riita-, hakemus- ja muutoksenhakuasioita oikeudenmukaisesti, laadukkaasti, tehokkaasti ja kohtuullisin kustannuksin.

Asiakaspalvelu

Käräjäoikeuden asiakaspalvelu on hyvän hallintotavan mukaista. Se on ystävällistä, luotettavaa, yhdenmukaista, tasapuolista ja mahdollisimman joutuisaa.

Käräjäoikeuden istunnot järjestetään istuntopaikkoja ja teknisiä apuvälineitä hyödyntämällä siten, että niihin osallistuville aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa matkustamisesta.

Johtaminen

Käräjäoikeuden johtaminen on avointa, läsnä olevaa, oikeudenmukaista, tasapuolista, kannustavaa ja keskustelevaa sekä henkilökunnan tarpeet ja työhyvinvoinnin huomioon ottavaa.

Tieto- ja muu turvallisuus

Käräjäoikeuden toiminta järjestetään niin, että tietoturvallisuus toteutuu.

Kanslioiden ja istuntopaikkojen toiminta järjestetään siten, että työskentely ja asiointi voivat tapahtua turvallisesti.

Viestintä

Käräjäoikeuden viestintä antaa asiakkaille ja yleisölle tietoa käräjäoikeuden toiminnasta, menettelytavoista ja ratkaisuista. Viestintä on avointa, luotettavaa, ymmärrettävää ja tehokasta.

Käräjäoikeuden sisäisellä viestinnällä varmistetaan, että kaikilla henkilöstöön kuuluvilla on tieto käräjäoikeuden tavoitteista ja työn tekemisen kannalta olennaisista seikoista. Samalla luodaan edellytykset hyvälle työilmapiirille ja korkeatasoiselle ratkaisutoiminnalle.

Viestinnässä hyödynnetään erityisesti sähköistä ja verkkoviestintää.

Saamelaisten kielellisten oikeuksin toteuttaminen

Käräjäoikeus on saamen kielilaissa tarkoitettu viranomainen, jossa saamelaisella on omassa asiassaan tai asiassa, jossa häntä kuullaan, oikeus käyttää saamen kieltä. Käräjäoikeus huolehtii, että laissa säädetyt saamelaisten kielelliset oikeudet toteutuvat käräjäoikeuden osalta.

2. VASTUUT JA VELVOLLISUUDET

Jokaisen virkamiehen on suoritettava tehtävänsä asianmukaisesti. Virkamiehen on noudatettava työnantajan työnjohto- ja valvontamääräyksiä sekä annettuja ohjeita. Virkamieheltä edellytetään virkamieslain mukaisesti asiallista käyttäytymistä ja mielipiteen ilmaisua sekä virka-aikana että viranhoidon ulkopuolella.

3. KÄRÄJÄOIKEUDEN ORGANISAATIO

Kansliat ja osastot

Käräjäoikeudessa on kaksi kansliaa, toinen Rovaniemellä ja toinen Kemissä. Molemmat kansliat ovat täyden palvelun kanslioita eli asiakkaita palvellaan molemmissa kanslioissa kaikissa käräjäoikeuden toimialaan kuuluvissa asioissa. Asiakkaiden palvelussa noudatetaan yhdenmukaisia menettelytapoja. Molemmissa kanslioissa on viraston aukioloaikoina paikalla tarvittava henkilökunta.

Käräjäoikeudessa on kaksi lainkäyttöosastoa ja hallinto-osasto.

Samalla henkilöllä voi olla tehtäviä eri osastoilla. Käräjäoikeudella voi olla henkilökuntaa tiedoksiantotoimintaa varten myös muualla kuin kansliapaikkakunnilla.

Istuntopaikat

Kansliapaikkakuntien lisäksi käräjäoikeudella on istuntopaikat Ivalossa, Kittilässä, Sodankylässä ja Utsjoella.

3.1 Lainkäyttöosastot

Ensimmäinen lainkäyttöosasto vastaa rikosoikeudellisten asioiden ja insolvenssiasioiden käsittelystä käräjänotaarien käsiteltävät asian mukaan lukien. Osasto käsittelee lisäksi muita kuin perheoikeudellisten hakemusasioita ja osallistuu pakkokeino- ja muiden asioiden päivystykseen.

Toinen lainkäyttöosasto vastaa laajojen ja summaaristen riita-asioiden sekä hakemus- ja maaoikeusasioiden käsittelystä käräjänotaarien käsiteltävät asian mukaan lukien. Osasto vastaa lisäksi pakkokeino- ja muiden asioiden päivystyksestä.

Kumpikin lainkäyttöosasto voi käsitellä toisen lainkäyttöosaston vastuulle kuuluvia asiaryhmiä, mikäli se on osastojen työmäärän tasaamiseksi tai tarkoituksenmukaisten tehtävänkuvien muodostamiseksi tarpeen. Kummankin osaston tuomarit voivat lisäksi toimia sovittelijoina.

Molemmilla lainkäyttöosastoilla on osastonjohtaja, tuomareita ja käräjäsihteerien yksikkö, jota johtaa osastovastaava käräjäsihteeri. Ensimmäisellä lainkäyttöosastolla on lisäksi käräjänotaareiden vastuutuomari, joka toimii myös varaosastonjohtajana. Toisella lainkäyttöosastolla on lisäksi summaaristen asioiden yksikkö, jota johtaa yksikkövastaava käräjäsihteeri.

Osastot ja niihin kuuluvat yksiköt voivat jakautua tiimeihin.

Käräjänotaareiden tehtävistä ja koulutuksesta määrätään laamannin vahvistamassa erillisessä harjoittelusuunnitelmassa.

3.2 Hallinto-osasto

Hallinto-osasto vastaa talous- ja henkilöstö- ja yleishallinnosta, viestinnästä, tietotekniikkapalveluista, koulutuksesta, turvajärjestelyistä sekä kirjaamotehtävistä, asiakaspalvelusta ja arkistonhoidosta. Hallinto-osasto vastaa myös käräjäoikeuden tiedoksiantotoiminnasta.

Hallinto-osastolla on hallintoyksikkö, jota johtaa hallinto-osaston esimiehenä toimiva hallintosihteeri, ja kirjaamo, jota johtaa kirjaaja sekä haastemiesten yksikkö, jota johtaa haastemiesten esimies. Yksiköt voivat jakautua työskentelytiimeihin.

4. JOHTAMISJÄRJESTELMÄ

Käräjäoikeuden tulee sekä kokonaisuutena että kunkin kanslian ja osaston tasolla toimia laadukkaasti ja tehokkaasti sekä keskenään avoimesti ja oikeudenmukaisesti.

Käräjäoikeuden johtamisjärjestelmässä määritellään laamannin, osastonjohtajien, kansliahenkilökunnan ja haastemiesten esimiesten, yksikkövastaavien sekä tiimiesimiesten vastuut. Se sisältää myös viestinnän, kehityskeskustelujen ja kokouskäytäntöjen perusteet.

4.1 Laamanni

Laamanni johtaa käräjäoikeuden toimintaa. Hän muun muassa

• Huolehti käräjäoikeuden toimintakyvystä ja sen kehittämisestä.

• Asettaa käräjäoikeuden tulostavoitteet ja huolehtii niiden toteutumisesta.

• Vastaa käräjäoikeuden tulosohjauksesta ja -neuvotteluista.

• Valvoo lain soveltamisen ja tulkinnan yhdenmukaisuutta käräjäoikeuden ratkaisuissa.

• Valvoo, että asiat käsitellään huolellisesti, taloudellisesti ja nopeasti.

• Määrää henkilöstön sijoittamisesta osastoille.

• Huolehtii osastojen välisestä tasaisesta työnjaosta.

• Nimittää kansliahenkilökunnan ja haastemiehet.

• Nimittää osastonjohtajat, esimiehet, osastovastaavat, yhdyshenkilöt ja tiimiesimiehet.

• Määrää asiantuntijatuomarit.

• Käy kehityskeskustelut osastonjohtajien ja hallintosihteerin kanssa.

• Edustaa käräjäoikeutta ulospäin.

• Antaa käräjäoikeuden lausunnot lainsäädäntö- ym. asioissa.

• Vahvistaa työjärjestyksen ja sen soveltamisohjeet sekä toiminta- ja menettelytapaohjeet.

• Vahvistaa käräjänotaarien harjoittelusuunnitelman ja käräjäoikeuden vuosittaisen koulutussuunnitelman.

• Antaa puheenjohtaja- ja jäsenmääräykset käräjänotaareille sekä toimivaltamääräykset kansliahenkilökunnalle.

• Hyväksyy osastonjohtajien ja hallintosihteerin vuosilomat sekä poissaolot.

• Osallistuu lainkäyttötyöhön siinä määrin kuin hänen muut tehtävänsä sen sallivat.

Laamanni myöntää eron käräjäoikeuden tuomarille. Laamannille eron myöntää hänen sijaisensa.

Laamanni voi ottaa ratkaistavakseen alemmalle tasolle siirtämänsä tai muutoin muun virkamiehen ratkaistavaksi kuuluvan hallintoasian.

Laamannin ollessa estyneenä, toimii hänen sijaisenaan tehtävässä Rovaniemen lainkäyttöosaston johtaja. Hänen ollessaan estyneenä sijaisena toimii toisen lainkäyttöosaston johtaja ja hänenkin ollessaan estyneenä virkaiältään vanhin virantoimituksessa oleva käräjätuomari.

4.2 Johtoryhmä

Laamannin tukena käräjäoikeuden johtamisessa toimii johtoryhmä, johon kuuluvat laamanni, lainkäyttöosastojen johtajat ja hallintosihteeri.

Käsiteltävänä olevien asioiden laadusta riippuen johtoryhmää voidaan tarvittaessa laajentaa siten, että siihen kuuluu käräjänotaarien vastuutuomari sekä yksiköiden vastuuhenkilöt.

Johtoryhmä käsittelee käräjäoikeuden johtamista, hallintoa, taloutta, toimintaa ja henkilöstöä koskevia merkittäviä asioita. Niitä ovat muun muassa:

• työjärjestys ja sen muuttaminen

• kehittämishankkeet

• käräjäoikeuden tulostavoitteet ja niiden seuranta

• tulosopimuksen täytäntöönpano

• talousarviosuunnittelu ja -seuranta

• henkilöstöpolitiikan periaatteet

• lausunto käräjätuomarin viran täyttämisestä

• henkilöstövalinnat ja henkilöstön sijoittaminen eri tehtäviin

• lausunnot merkittävissä lainsäädäntö- ja muissa asioissa

• tiedotuksen ja viestinnän periaatteet

Johtoryhmä kokoontuu laamannin kutsusta.

4.3 Yhteistyökomitea ja työsuojelutoimikunta

Käräjäoikeudessa toimivat yhteistoiminnasta valtion virastoissa ja laitoksissa annetun lain mukaisena yhteistoimintaelimenä yhteistyökomitea sekä työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistyöstä annetun lain mukainen työsuojelutoimikunta niille säädetyissä tehtävissä.

4.4 Lainkäyttöosaston johtaja

Lainkäyttöosaston johtajana toimii laamannin enintään kolmeksi vuodeksi kerrallaan määräämä vakituisessa virassa oleva käräjätuomari. Määräys voidaan peruuttaa painavasta syystä.

Lainkäyttöosaston johtaja johtaa osaston työskentelyä. Hän huolehtii erityisesti työn yleisestä suunnittelusta ja järjestämisestä osastolla sekä työskentelyn tuloksellisuudesta. Hänen tulee valvoa oikeusperiaatteiden soveltamisen ja laintulkinnan yhdenmukaisuutta osaston ratkaisuissa.

Lainkäyttöosaston johtaja

• Vastaa osaston työn yleisestä suunnittelusta ja järjestämisestä sekä työskentelyn tuloksellisuudesta.

• Valvoo oikeusperiaatteiden soveltamisen ja laintulkinnan yhdenmukaisuutta osaston ratkaisuissa.

• Huolehtii siitä, että osastolle jaetut asiat käsitellään tarkoituksenmukaisesti, huolellisesti ja joutuisasti.

• Valmistelee ja vahvistaa osaston jako-ohjeen.

• Seuraa, että tuomareiden työmäärä jakautuu tasaisesti ja oikeudenmukaisesti osaston tuomareiden kesken ja siinä tarkoituksessa tarvittaessa määrää tilapäisesti poikettavaksi osaston jako-ohjeesta.

• Pitää laamannin ajan tasalla osaston työtilanteesta.

• Käy kehityskeskustelut osastonsa tuomareiden kanssa.

• Määrää jäsenet vahvennettuun kokoonpanoon osastolleen jaetuissa asioissa.

• Ratkaisee osastonsa tuomareiden esteellisyyttä koskevat asiat.

• Hyväksyy osastonsa tuomareiden ja käräjänotaareiden sekä osastovastaavien ja yksikkövastaavien käräjäsihteerien vuosilomat ja poissaolot.

• Osallistuu lainkäyttötyöhön.

• Lainkäyttöosaston johtaja, jonka virkapaikka on Kemin kansliassa, vastaa lisäksi Kemin kanslian toiminnasta.

Osastonjohtajan ollessa loman tai muun syyn vuoksi tilapäisesti estyneenä hoitamaan tehtäväänsä hänen sijaisenaan toimii ensisijaisesti varaosastonjohtaja ja toissijaisesti virkaiältään vanhin osastolla viran toimituksessa oleva käräjätuomari.

4.5 Käräjänotaarien vastuutuomari

Käräjänotaarien vastuutuomarina toimii laamannin enintään kolmeksi vuodeksi kerrallaan määräämä vakituisessa virassa oleva käräjätuomari. Määräys voidaan peruuttaa painavasta syystä.

Käräjänotaarien vastuutuomari

• Vastaa käräjänotaarien yksikön toiminnan yleisestä suunnittelusta ja järjestämisestä sekä työskentelyn tuloksellisuudesta.

• Valvoo oikeusperiaatteiden soveltamisen ja laintulkinnan yhdenmukaisuutta käräjänotaareiden ratkaisuissa.

• Huolehtii siitä, että käräjänotaareille jaetut asiat tulevat tarkoituksenmukaisesti, huolellisesti ja joutuisasti käsitellyiksi.

• Seuraa ja huolehtii, että yksikön työmäärä jakautuu tasaisesti ja oikeudenmukaisesti käräjänotaareiden kesken.

• Raportoi yksikön työtilanteesta osastonjohtajalle ja laamannille.

• Puoltaa yksikön henkilöstön harkinnanvaraiset poissaolot.

• Suunnittelee ja järjestää käräjänotaarien perehdytyksen.

• Määrää käräjänotaareille tutortuomarit.

• Puoltaa käräjänotaarien harkinnanvaraiset poissaolot.

• Käy väli- ja loppukeskustelut käräjänotaareiden kanssa.

• Toimii lainkäyttöosastonsa varaosastonjohtajana.

• Tekee osastolle kuuluvia lainkäyttötehtäviä.

Käräjänotaarien vastuutuomarin sijaisena toimii laamannin määräämä käräjätuomari.

4.6. Hallintosihteeri

Kanslianhoitajana toimiva hallintosihteeri huolehtii käräjäoikeuden hallinnosta.

Hallintosihteeri

• Johtaa hallintoyksikköä ja vastaa käräjäoikeuden hallinnosta yhdessä laamannin kanssa.

• Vastaa hallinto-osaston työn yleisestä suunnittelusta ja järjestämisestä sekä hallintoyksikön työskentelyn tuloksellisuudesta.

• Osallistuu käräjäoikeuden toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen sekä valmistelee käräjäoikeuden toimintaa koskevat suunnitelmat.

• Valmistelee ja esittelee laamannin ratkaistavat hallintoasiat sekä nimitysasiat, jollei laamanni ole määrännyt muuta virkamiestä esittelijäksi.

• Osallistuu kansliahenkilökunnan valintaan.

• Valmistelee yhdessä henkilöstö- ja taloussihteerin kanssa toimintasuunnitelman ja talousarvioesityksen ja seuraa talousarvion toteutumista.

• Vastaa hallintoyksikön henkilöstön sekä osastonsa lähiesimiesten perehdyttämisen suunnittelusta ja järjestämisestä.

• Nimittää korkeakouluharjoittelijat ja laatii heille harjoittelusuunnitelman yhdessä yksiköiden vastuuhenkilöiden kanssa.

• Vastaa käräjäoikeuden Kieku-järjestelmän organisaatiorakenteen ylläpidosta sekä uusien palvelusuhteiden laatimisesta.

• Ratkaisee kansliahenkilöstöön kuuluvan virkamiehen palvelusuhteeseen kuuluvaa etuutta koskevat asiat.

• Hyväksyy osastonsa kansliahenkilökunnan työajat, vuosilomat ja poissaolot.

• Käy kehitys- ja suoritusarviointikeskustelut hallintoyksikön henkilöstön ja osastonsa vastuuhenkilöiden kanssa.

• Ratkaisee käräjäoikeuden maksuliikenneasiat sekä hyväksyy käräjäoikeuden tulot ja menot laamannin määräyksen perusteella sekä päättää tilisaatavien poistamisesta.

• Vastaa käräjäoikeuden sopimuksien valmistelusta ja laatimisesta.

• Vastaa käräjäoikeuden hankinnoista yhdessä henkilöstö- ja taloussihteerin kanssa.

• Huolehtii Rovaniemen oikeustalon virastojen yhteisasioista.

• Toimii viraston työsuojelupäällikkönä ja koulutusyhdyshenkilönä.

Hallintosihteerin ollessa loman tai muun syyn vuoksi tilapäisesti estyneenä hoitamaan tehtäväänsä hänen sijaisenaan toimii laamannin määräämä henkilö.

4.7 Yksiköiden vastuuhenkilöt

Yksiköiden vastuuhenkilöitä ovat lainkäyttöosastojen käräjäsihteerien osastovastaavat, kirjaaja, summaaristen asioiden yksikkövastaava ja haastemiesten esimies. Laamanni määrää haastemiehen esimiehen tehtävään vakituisessa virassa olevan haastemiehen ja kuhunkin muuhun vastuuhenkilön tehtävään vakituisessa virassa olevat käräjäsihteerin enintään kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Määräys voidaan peruttaa painavasta syystä.

Kunkin yksikön vastuuhenkilö

• Vastaa yksikön toiminnasta ja sen kehittämisestä.

• Huolehtii siitä, että yksikölle kuuluvat tehtävät suoritetaan tarkoituksenmukaisesti, huolellisesti, joutuisasti ja yhdenmukaisesti.

• Seuraa ja huolehtii, että yksikön työmäärä jakaantuu tasaisesti ja oikeudenmukaisesti sen henkilöstön kesken.

• Raportoi yksikön työtilanteesta osastonjohtajalle, hallintosihteerille ja laamannille.

• Huolehtii yksikön henkilöstön loma- ja sijaisjärjestelyistä.

• Puoltaa tai hyväksyy yksikön henkilöstön työajat, vuosilomat ja ei-harkinnanvaraisten poissaolot vahvistetun Kieku-organisaation mukaisesti.

• Puoltaa yksikön henkilöstön harkinnanvaraiset poissaolot.

• Osallistuu yksikön henkilöstön valintaan ja vastaa heidän perehdyttämisestä.

• Käy kehitys- ja suorituskeskustelut yksikön henkilöstön kanssa.

• Tekee yksikölle kuuluvia tehtäviä.

• Haastemiesten esimies vastaa lisäksi tiedoksiantotoiminnan ja käräjäpäivystyksen koordinoinnista.

4.8 Tiimien vetäjät ja haastemiesten esimiehen varahenkilö

Tiimien vetäjiä ovat apulaiskirjaaja, lainkäyttöosastojen käräjäsihteeriyksikköjen yksikkövastaava ja tiimiesimies sekä summaaristen asioiden yksikön tiimiesimies. Laamanni määrää kuhunkin tiimin vetäjän tehtävää käräjäsihteerin enintään kolmen vuoden ajaksi. Määräys voidaan peruuttaa painavasta syystä.

Tiimien vetäjät ovat yksikkönsä vastuuhenkilöiden varahenkilöitä. He yhdessä yksiköidensä vastuuhenkilöiden kanssa ja apuna huolehtivat yksikön päivittäisten työjärjestelyiden sujumisesta, tehtävien jaosta, loma- ja sijaisjärjestelyistä sekä osallistuvat uuden henkilöstön perehdyttämiseen.

Haastemiesten esimiehen varahenkilönä toimii tehtävää enintään kolmeksi vuodeksi määrätty haastemies. Hän huolehtii haastemiehen esimiehen apuna tiedoksiantoyksikön päivittäisten työjärjestelyiden sujumisesta, tehtävien jaosta, loma- ja sijaisjärjestelyistä sekä osallistuu uuden henkilöstön perehdyttämiseen.

5. ASIANTUNTIJATUOMARI

Laamanni määrää vuosittaisessa toimintasuunnitelmassa lainkäyttöosastojen johtajien esityksestä asiantuntijatuomareita.

Asiantuntijatuomari muun muassa erikoisalallaan:

- Seuraa lainsäädännön ja oikeuskäytännön kehittymistä.

- Pitää yhteyttä sidosryhmiin ja muihin käräjäoikeuksiin.

- Tukee oikeusperiaatteiden ja laintulkinnan yhdenmukaisuutta sekä kansliahenkilöstön ratkaisutoimintaa.

- Huolehtii alaansa liittyvien kysymysten käsittelystä lainkäyttökokouksissa.

Asiantuntijatuomarit määrätään ainakin rikos-, riita-, maaoikeus-, hakemus-, velkajärjestely- ja konkurssi- sekä tiedoksiantoasioille ja summaarisille asioille.

6. PÄIVYSTÄVÄ TUOMARI

Käräjäoikeudessa on päivystävä tuomari, jonka tulee olla virkapaikalla tai muutoin tavoitettavissa virka-aikana.

Ensimmäisen lainkäyttöosaston osaston osastonjohtaja määrää tuomareiden päivystysvuorot.

7. TUOMIOISTUINHARJOITTELU

Tuomioistuinharjoittelu on oikeustieteen kandidaatin tai maisterin tutkinnon jälkeistä jatkokoulutusta, jossa käräjänotaari monipuolisesti ja käytännönläheisesti perehtyy käräjäoikeuden toimintaan, saa kokemusta tuomarintehtävistä sekä tutustuu tuomarin rooliin ja ajattelutapaan. Harjoittelu koostuu työharjoittelun lisäksi koulutuksesta ja seurannasta.

Käräjänotaareilla on edellä todettu vastuutuomari. Kullakin käräjänotaarille on lisäksi tutortuomari, joka vastaa käräjänotaarin harjoittelun ohjaamisesta ja käräjänotaarin tehtävien seurannasta.

Tuomioistuinharjoittelun tarkempi sisältö ilmenee erillisestä harjoittelusuunnitelmasta.

8. KEHITYSKESKUSTELUT

Käräjäoikeuden henkilöstön kanssa käydään vuosittain ja tarvittaessa useamminkin kehityskeskustelut sekä muiden kuin tuomareiden kanssa myös palkkausarviointikeskustelut.

9. KOKOUSKÄYTÄNNÖT

Käräjäoikeudessa pidetään kokouksia asioiden käsittelyn tehokkaan ja laadullisesti korkeatasoisen käsittelyn edistämiseksi. Kokoukseen osallistuminen on sen kohderyhmälle virkatehtävä. Kokouksista tehdään soveltuvassa laajuudessa muistio, joka arkistoidaan. Muistio on käräjäoikeuden sisäisessä käytössä julkinen, ellei estettä ole.

Tällaisia kokouksia voivat kutsua koolle laamanni sekä omalla vastuualueellaan osastonjohtaja, käräjänotaarien vastuutuomari, hallintosihteeri, yksiköiden vastuuhenkilöt osastovastaavat, tiimien vetäjät ja asiantuntijatuomari.

10. ASIOIDEN JAKAMINEN

Kanslioiden työnjako ja jako-ohje

Asiat jaetaan käsittelijöille siten, että jaolla ei voida vaikuttaa asian lopputulokseen. Lähtökohtana on, että asiat jaetaan saapumisjärjestyksessä vuorotellen eri käsittelijöille.

Kaikki lainkäyttöasiat jaetaan lainkäyttöosastoille laamannin vahvistaman lainkäyttöosastojen työnjaon mukaisesti. Osastoilla asiat jaetaan käsittelijöille osastonjohtajan vahvistaman osastokohtaisen jako-ohjeen mukaisesti. Jako-ohjetta laadittaessa otetaan huomioon:

• asianosaisen oikeus saada asia ratkaistuksi riippumattomasti, puolueettomasti ja joutuisasti,

• jaon sattumanvaraisuus,

• käsittelijöiden työkuormituksen oikeudenmukaisuus,

• asiantuntemus erityisaloilla,

• mahdollisuus käsitellä erilaisia asioita,

• asioiden tarkoituksenmukainen jako eri istuntopaikkojen kesken.

Tiettyjen asiaryhmien käsittely voidaan tarvittaessa keskittää yhdelle osastolle.

Laamanni ratkaisee jako-ohjeen soveltamista koskevat erimielisyydet.

Jako-ohjeesta poikkeaminen

Laamanni voi päättää, että erityisen laaja, erityistä julkisuutta omaava taikka kiireellinen asia jaetaan jako-ohjeesta poiketen sen mukaan kuin jaettavan asian laatu ja sen käsittely edellyttävät.

Osastonjohtaja voi päättää tilapäisesti, että käsittelijälle ei jaeta asioita jako-ohjeen mukaisesti, mikäli se on tarpeen tuomareiden työkuormituksen tasaamiseksi.

Asian uudelleen jakaminen

Asioiden siirrosta osastolta toiselle päättää laamanni.

Laamanni voi jakaa jo jaetun asian uudelleen vastoin asianomaisen tuomarin suostumusta, mikäli siihen on tuomarin sairaudesta, asian viivästymisestä, tuomarin työmäärästä tai muusta vastaavasta seikasta johtuva painava syy.

Laamanni voi asianomaisen tuomarin suostumuksella jakaa jo jaetun jutun uudelleen, mikäli asianosaisen oikeus saada juttu ratkaisuksi joutuisasti tai tuomareiden työmäärän tasaaminen sitä edellyttää. Osastonjohtaja voi jakaa osaston tuomarille tai muulle käsittelijälle jaetun asian vastaavasta syystä uudelleen. Osastonjohtajalle jaetun asian uudelleen jakamisesta päättää kuitenkin laamanni.

Kiireelliseksi määräämistä koskeva hakemus

Oikeudenkäymiskaaren 19 luvussa tarkoitetun kiireelliseksi määräämistä koskevan hakemuksen ratkaisee laamanni, tai jos siihen on aihetta, hänen sijaisensa.

11. VAHVENNETTU KOKOONPANO

Vahvennettu kokoonpano määräytyy vuorojärjestyksen mukaisesti. Jos kokoonpanossa on useampi kuin yksi tuomari, kokoonpanon puheenjohtajana toimii asian valmistelusta vastannut tuomari, jollei kokoonpano muuta sovi.

Voimaantulo

Tämä työjärjestys on käsitelty Lapin käräjäoikeuden YT-toimikunnassa 17.12.2019.

Työjärjestys tulee voimaan 1.1.2020

Rovaniemellä 17.12.2019

Laamanni Jyrki Kiviniemi


Liite: Organisaatiokaavio‍


Julkaistu 29.9.2020