Päijät-Hämeen käräjäoikeuden työjärjestys

1 Käräjäoikeuden tehtävä ja arvot

Käräjäoikeuden tehtävä

Käräjäoikeus käsittelee ja ratkaisee sen toimivaltaan kuuluvat asiat oikeudenmukaisesti, laadukkaasti, tehokkaasti ja kohtuullisin kustannuksin sähköistä asiointia ja tekniikkaa hyödyntäen.

Käräjäoikeus antaa laadukasta asiakaspalvelua. Se on ystävällistä, luotettavaa, tasapuolista ja mahdollisimman joutuisaa. Laadukkaaseen asiakaspalveluun kuuluu, että siitä aiheutuu asiakkaalle mahdollisimman vähän haittaa ja kustannuksia.

Hyvä johtaminen

Käräjäoikeuden johtaminen on avointa, oikeudenmukaista, tasapuolista, kannustavaa ja keskustelevaa. Johtamisessa otetaan huomioon henkilökunnan tarpeet ja työhyvinvointi.

Hyvä työyhteisö

Käräjäoikeuden tehtävä hoidetaan yhdessä. Jokainen työntekijä on käräjäoikeuden tehtävän laadukkaan hoitamisen kannalta tärkeä. Työtovereita neuvotaan, autetaan ja tuetaan. Työhyvinvointi on jokaisen vastuulla ja sitä edistetään yhdessä.

Turvallisuus

Käräjäoikeuden toiminta järjestetään siten, että työskentely ja asiointi käräjäoikeudessa on turvallista ja että tietoturvallisuus toteutuu. Käräjäoikeus varautuu toimimaan erilaisissa poik-keusoloissa ja häiriötilanteissa.

Osaamisen jatkuva kehittäminen

Käräjäoikeuden tehtävän asianmukainen suorittaminen edellyttää henkilökunnan osaamisen jatkuvaa kehittämistä. Käräjäoikeuden henkilökunta osallistuu vuosittain tarpeelliseen täydennyskoulutukseen.

Avoimuus ja viestintä

Käräjäoikeuden tehtävän laadukas hoitaminen edellyttää jatkuvaa ja toimivaa vuorovaikutusta viraston sisällä ja virastosta ulospäin.

Käräjäoikeuden sisäisellä viestinnällä varmistetaan, että kaikilla henkilökuntaan kuuluvilla on tieto työn tekemisen kannalta olennaisista seikoista. Sisäisellä viestinnällä luodaan edellytykset hyvälle työilmapiirille ja laadukkaalle lainkäytölle. Mikäli henkilökunnan tietoon tulee toiminnan kehittämistarpeita, ne saatetaan viipymättä viraston johdon tietoon.

Henkilökunnalle pidetään henkilöstökokouksia, jossa kerrotaan ajankohtaisista asioista.

Jokaisella esihenkilöasemassa olevalla on velvollisuus viipymättä tiedottaa vastuualueensa henkilöstölle työhön vaikuttavista asioista sekä vastata hänelle esitettyihin kysymyksiin.

Käräjäoikeuden viestintä antaa sidosryhmille, asiakkaille ja yleisölle tietoa käräjäoikeuden toiminnasta, menettelytavoista ja ratkaisuista. Viestintä on avointa, luotettavaa, ymmärrettävää ja tehokasta.

2 Käräjäoikeuden organisaatio

2.1. Yleistä

Käräjäoikeutta johtaa laamanni apunaan johtoryhmä ja hallintoyksikkö.

Käräjäoikeuden toimipaikka on Lahti, jossa sijaitsevat käräjäoikeuden kanslia ja istuntotilat. Pakkokeinoasioita käsitellään myös Lahden poliisitalossa. Erityisistä syistä käräjäoikeus voi toimittaa istunnon myös muualla.

Käräjäoikeudessa on hallintoyksikkö, kaksi lainkäyttöosastoa ja tiedoksiantoyksikkö.

Käräjäoikeudessa työskentelee laamannin lisäksi käräjätuomareita, käräjänotaareita, hallintosihteeri, erityissihteereitä, käräjäsihteereitä, haastemiehiä ja virastomestari.

Käräjätuomarit työskentelevät lainkäyttöosastoilla. Käräjäsihteerit työskentelevät lainkäyttöosastoilla ja hallintoyksikössä. Haastemiehet työskentelevät tiedoksiantoyksikössä. Laamanni määrää henkilöstön sijoittelun lainkäyttöosastoille, hallinto- ja tiedoksiantoyksikköihin sekä tiimeihin.

Lainkäyttöosastoja johtavat osastojen johtajiksi määrätyt käräjätuomarit apunaan osastovastaavat. Hallintoyksikköä johtaa hallintosihteeri apunaan käräjäsihteeri, kirjaaja. Tiedoksiantoyksikköä johtaa tehtävään määrätty lainkäyttöosaston johtaja apunaan haastemiesten lähiesihenkilönä toimiva haastemiesten esimies. Lainkäyttöosastoilla ja hallintoyksikössä voi olla tiimejä.

Laamanni nimittää osastojen johtajat, osastovastaavat, esihenkilöt ja tiimivastaavat. Esihenkilöiden työt on järjestettävä siten, että esihenkilöillä on riittävästi aikaa esihenkilötehtäviensä hoitamiseen.

2.2. Hallinto

Hallintoyksikön tehtävä on tukea laamannia, johtoryhmää ja lainkäyttöosastoja käräjäoikeuden tehtävien toteuttamisessa. Hallintoyksikkö vastaa muista kuin lainkäyttöasioista, kuten käräjäoikeuden yleishallinnosta sekä henkilöstö- ja taloushallin-nosta. Lisäksi hallintoyksikkö vastaa käräjäoikeuden oikeudellisiin asioihin liittyvistä tehtävistä, tiedonhallinnasta ja viestinnästä sekä turvallisuuteen, poikkeusoloihin ja riskeihin liittyvistä tehtävistä. Hallintoyksikköön kuuluvat käräjäoikeuden kirjaamo ja arkisto.

Hallintoyksikön tehtäviin kuuluvat muun ohella:

  • viraston sisäisen toiminnan suunnittelu, seuranta ja raportointi
  • viraston sisäisten toimielinten, hankkeiden ja työryhmien toiminta
  • yhteistyö ja suhdetoiminta
  • johtoryhmässä käsiteltävien asioiden valmistelu ja esittely
  • henkilöstöasioiden suunnittelu, seuranta ja raportointi
  • virka- ja työehtosopimusasiat
  • palvelussuhdeasioiden hallinta
  • palkat, palkkiot ja korvaukset
  • osaamisen hallinta, kehittäminen ja ohjeistaminen
  • työhyvinvoinnin edistäminen
  • virkamatkojen ohjaus ja ohjeistaminen
  • käräjäoikeuden yhteistoiminta
  • talouden suunnittelu, seuranta ja raportointi
  • viraston talousarvio- ja tulossopimusneuvottelujen valmistelu ja niistä tiedottaminen
  • taloushallinto ja tilinpäätös
  • hankintatoimi
  • virastoon kohdistuvat oikeustoimiasiat ja itseoikaisuasiat
  • tiedonhallinta, asiakirjahallinta ja arkistointi sekä niiden suunnittelu ja kehittäminen
  • tietopalvelu, kirjasto ja tilastointi
  • tietosuoja ja tietotekniikkapalvelut
  • viraston sisäinen ja ulkoinen viestintä
  • turvallisuuteen, poikkeusoloihin ja riskienhallintaan liittyvät asiat

Hallintoyksikköä johtaa hallintosihteeri apunaan kirjaamon lähiesihenkilönä toimiva käräjäsihteeri, kirjaaja. Hallintosihteeri ja käräjäsihteeri, kirjaaja sijaistavat toisiaan. Hallintoyksikössä on lisäksi arkistonhoitaja ja virastomestari sekä tarvittava määrä muuta henkilökuntaa.

Kirjaamo huolehtii käräjäsihteeri, kirjaajan johdolla lainkäyttö- ja hallinnollisten asioiden kirjaamiseen ja vireille laittoon liittyvistä tehtävistä, juttujaosta osastoille, lautamiesten kutsumisesta, muutoksenhakuun ja tietopalveluun liittyvistä tehtävistä, myyntilaskutuksesta ja asiakirjajäljennösten postituksesta, asiakaspalvelusta, arkistointiin liittyvistä tehtävistä, käräjäoikeuden tietotekniikkapalveluista sekä muista laamannin ja hal-lintosihteerin määräämistä tehtävistä.

Oikeus käsitellä palkkatietoja on laamannilla, laamannin sijaisella, hallintosihteerillä sekä käräjäsihteeri, kirjaajalla.

2.3 Lainkäyttö

2.3.1 Lainkäyttöosastot

Lainkäyttöasiat ratkaistaan lainkäyttöosastoilla. Lainkäyttöosastoja johtavat osastojen johtajat. Lainkäyttöosastoilla on lisäksi käräjätuomareita, käräjänotaareita, erityissihteereitä, käräjäsihteereitä ja haastemiehiä.

Lainkäyttöosastot käsittelevät muun ohella

  • riita-asioita
  • turvaamistoimia
  • hakemusasioita
  • konkurssiasioita, yrityssaneerausasioita, ulosottovalitusasioita ja yksityishenkilöiden velka-järjestelyasioita
  • tuomioistuinsovitteluja
  • asiantuntija-avusteisia lapsioikeusasioita
  • riitautuneita summaarisia riita-asioita
  • rikosasioita
  • pakkokeino- ja lähestymiskieltoasioita
  • tunnustamisoikeudenkäyntiasioita

Lainkäyttöosastojen keskinäisestä työnjaosta sekä juttujen jakamisesta määrätään erillisessä jako-ohjeessa.

2.3.2 Käräjäsihteeritiimit

Lainkäyttöosastojen käräjäsihteerien toiminnasta vastaavat lähiesihenkilöinä toimivat osastovastaavat. Lainkäyttöosastoilla käräjäsihteerit työskentelevät tiimeissä, jotka tuottavat sihteeripalveluita molempien lainkäyttöosastojen käräjätuomareille ja -notaareille. Tiimeissä voi lisäksi olla käräjäsihteerien muodostamia eri asiaryhmien työskentelytiimejä, joilla voi olla tiimivastaavat.

Henkilö voi samanaikaisesti työskennellä eri tiimeissä ja myös eri osastoilla monipuolisen ammattitaidon hankkimiseksi sekä työmäärän tasaisen jakautumisen turvaamiseksi.

Lainkäyttöosastojen sihteeritiimien henkilömäärästä päättää laamanni osastojen johtajia ja osastovastaavia kuultuaan.

2.3.3 Tiedoksiantoyksikkö

Tiedoksiantoyksikön toiminnasta vastaa lähiesihenkilönä toimiva haastemiesten esimies. Tiedoksiantoyksikkö huolehtii sille kuuluvista tiedoksianto- ja päivystystehtävistä sekä muista sille määrätyistä tehtävistä.

2.3.4. Lautamiehet

Lautamiehet osallistuvat rikosistuntoihin hallintoyksikössä ylläpidettävän lautamiesjärjestelmän ja annettujen ohjeiden mukaisesti.

3. Vastuut ja velvollisuudet

Jokaisen virkamiehen on suoritettava tehtävänsä asianmukaisesti. Virkamiehen on noudatettava työnantajan työnjohto- ja valvontamääräyksiä sekä annettuja ohjeita. Määräys voi olla esimiehen an-tama yksittäinen määräys tai laajemmassa merkityksessä hallinnollinen suunnitelma, yleisohje, ohjelma tai käsittelyohje.

Virkamieheltä edellytetään virkamieslain mukaisesti asiallista käyttäytymistä ja mielipiteen ilmaisua sekä virka-aikana että varsinaisen viranhoidon ulkopuolella.

Uusien työntekijöiden tai uuteen sijoituspaikkaan siirtyvien työntekijöiden perehdyttämiseen määrätään perehdyttäjä ja laaditaan perehdyttämissuunnitelma. Vastaavasti perehdyttäjä voidaan määrätä tiet-tyjen asiaryhmien tai järjestelmien perehdyttämiseen.

Esihenkilöt vastaavat perehdyttämisestä, perehdytyssuunnitelmien laatimisesta sekä seuraavat perehdytyksen toteutumista. Laamanni määrää perehdyttäjät esihenkilöiden esityksestä.

Virkamiehen on oltava tavoitettavissa virka-aikana.

Virkamies on velvollinen osallistumaan viran hoidossa tarpeelliseen, työnantajan osoittamaan koulutukseen.

Tuomareiden ja lautamiesten on annettava ilmoitus sidonnaisuuksista ja sivutoimista tuomareiden sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteriin. Ilmoituksen käsittelee laamanni.

Laamanni, osastojen johtajat, hallintosihteeri sekä lähiesihenkilöt voivat määrätä henkilökunnan tekemään muitakin käräjäoikeuden töitä kuin, mitä tässä työjärjestyksessä on mainittu.

4. Käräjäoikeuden henkilökunta

4.1 Laamanni

Laamannin tehtävänä on johtaa käräjäoikeutta ja vastata sen tuloksellisuudesta.

Laamanni huolehtii tuomioistuimen toimintakyvystä ja sen kehittämi-sestä. Laamanni valvoo oikeusperiaatteiden soveltamisen ja laintulkinnan yhdenmukaisuutta tuomioistuimen ratkaisuissa. Laamanni ratkaisee hallinto- ja talousasiat siltä osin, kuin niitä ei ole annettu toisen virkamiehen ratkaistavaksi sekä osallistuu lainkäyttöön siinä määrin kuin hänen muut tehtävänsä sen sallivat.

Laamannin tehtäviin kuuluvat muun ohella

  • strateginen johtaminen
  • viraston toiminnan kokonaisvaltainen suunnittelu ja kehittäminen
  • tulosohjaus ja -neuvottelut
  • työjärjestyksen ja toimintaohjeiden vahvistaminen
  • sopiminen tulostavoitteista ja niiden toteutumisen seurannasta
  • lainmukaiset virkanimitykset
  • lausunnot tuomareiden nimitysasioissa
  • lainsäädännön ja lainsäädäntöhankkeiden seuranta ja niistä tiedottaminen
  • käräjäoikeuden lausuntojen antaminen lainsäädäntö- ja muissa hallinnollisissa asioissa
  • henkilöstön sijoittaminen osastoille
  • käräjätuomarin määrääminen osaston johtajan tehtävään
  • osastovastaavien ja tiimivastaavien nimeäminen
  • kansliahenkilökunnan toimivaltuuksista määrääminen
  • vastuutuomaritoiminnan organisointi
  • kansliahenkilökunnan suorituspisteiden vahvistaminen
  • tuomareiden virkavapauksista ja sijaisuuksista päättäminen
  • osastojen johtajien ja hallintosihteerin vuosilomien ja muiden poissaolojen hyväksyminen
  • henkilökunnalle myönnettävästä harkinnanvaraisesta virkavapaudesta päättäminen
  • työnantajan edustajan nimeäminen yhteistyökomiteaan
  • vahvennettujen kokoonpanojen määrääminen
  • käräjänotaarien harjoittelusuunnitelman vahvistaminen
  • käräjänotaarin toimivaltuuksista määrääminen yksittäisessä asiassa
  • lainkäyttötoimintaan osallistuminen harkintansa mukaan
  • yhteydenpito eri viranomaisiin, muihin sidosryhmiin ja tiedotusvälineisiin sekä kansainväliset yhteydet
  • tiedotuksen ja viestinnän periaatteista päättäminen
  • yksittäistä viranhaltijaa koskevista kurinpidollisista toimenpiteistä päättäminen

Esittelijänä hallintoasioissa toimii hallintosihteeri tai laamannin määräämä muu virkamies.

Laamanni voi siirtää käräjäoikeudelle kuuluvan hallinto- ja talousasian hallintosihteerin tai muun virkamiehen ratkaistavaksi. Hän voi ottaa ratkaistavakseen delegoimansa hallintoasian. Laamanni ratkaisee hallinnollisissa asioissa syntyneet erimielisyydet.

Laamannin sijaisena toimii ensisijaisesti osaston johtajan tehtävässä pidempään toiminut käräjätuomari. Mikäli molemmat lainkäyttöosastojen johtajat ovat estyneitä, sijaisena toimii laamannin tehtävään määräämä käräjätuomari tai jos tällaista määräystä ei ole annettu virassa vanhin virantoimituksessa oleva käräjätuomari.

4.2 Hallintosihteeri

Hallintosihteeri huolehtii laamannin lähimpänä apuna siitä, että käräjäoikeuden toiminta sujuu asianmukaisesti ja vastaa osaltaan hallinnon toimivuudesta tulostavoitteiden mukaisesti. Hän osallistuu käräjäoikeuden toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen. Hallintosihteeri vastaa käräjäoikeuden taloushallinnosta ja sen sisäisestä valvonnasta. Hän valmistelee käräjäoikeuden tulo- ja menoarvion, vastaa siihen liittyvistä tehtävistä sekä seuraa määrärahan riittävyyttä ja raportoi ohjeiden mukaan menoista ja talousarviotilanteen kehityksestä. Hallintosihteeri valmistelee ja esittelee laamannin ratkaistavat hallinto- ja talousasiat sekä nimitysasiat, jollei laamanni ole määrännyt muuta virkamiestä esittelijäksi tai jollei laamanni ratkaise asiaa ilman esittelyä.

Hallintosihteeri huolehtii henkilökunnan rekrytointiin liittyvistä tehtävistä, osallistuu valintaan, huolehtii tarvittavien ansioyhdistelmien laatimisesta ja valmistelee rekrytoinnin laamannin päätettäväksi. Lisäksi hallintosihteeri hoitaa virkaehtosopimusten mukaiset asiat.

Hallintosihteeri ratkaisee maksuliikenneasiat, hyväksyy käräjäoikeuden tulot ja menot sekä asiatarkastaa viraston palkkausmenot. Hän päättää tilisaatavien poistamisesta sekä huolehtii käyttöomaisuuden tarkastuksesta, sen luovuttamisesta ja poistamisesta. Hallintosihteeri hyväksyy matkasuunnitelmat ja -laskut, kansliahenkilökunnan ylityöt sekä muiden kuin tuomareiden kokemuslisät. Hallintosihteeri hyväksyy lautamiespalkkiot, vihkimispalkkiot, pakkokeinoasioiden päivys-tysajalta suoritetut varallaolo- ja toimenpidekorvaukset, käräjänotaarien istuntopalkkion maksumääräykset, tulkin- ja käännöslaskut sekä mahdolliset muut sopimusviitteellä etukäteen budjetoitavat menot sopimuskohtaisesti määriteltyyn euromäärään saakka.

Hallintosihteeri huolehtii hankintojen asianmukaisesta kilpailutuksesta neuvotellen suurista tai poikkeuksellisista hankinnoista etukäteen laamannin kanssa sekä hyväksyy tavanomaiset hankinnat ja taloushallinnon tapahtumat, laskutuksen ja muistiotositteet.

Hallintosihteeri vastaa osaltaan käräjäoikeuden viestinnästä käräjäoikeuden viestintäsuunnitelman mukaisesti, huolehtii käräjäoikeuden turvallisuuteen ja työhyvinvointiin liittyvistä asioista sekä oikeustalon virastoyhteistyöstä.

Hallintosihteeri tekee lisäksi muut laamannin määräämät tehtävät.

4.3 Johtoryhmä ja laajennettu johtoryhmä

Laamannin apuna johtamisessa on johtoryhmä. Johtoryhmässä käsitellään käräjäoikeuden kokonaisjohtamiseen ja -ohjaukseen liittyviä kysymyksiä ja yhteisiä toimintaperiaatteita tavoitteiden saavuttamiseksi.

Laamannin lisäksi johtoryhmään kuuluvat osastojen johtajat, sekä hallintosihteeri, joka toimii myös johtoryhmän sihteerinä.

Käsiteltävien asioiden laadun mukaan johtoryhmä voi laamannin kutsusta tarvittaessa kokoontua laajennettuna siten, että myös muut esihenkilöt osallistuvat kokoukseen. Laamanni voi katsoessaan sen tarpeelliseksi kutsua myös muita henkilöitä johtoryhmän kokoukseen kuultavaksi.

Johtoryhmässä käsitellään erityisesti seuraavia asioita

  • käräjäoikeuden toiminnan kehittämistä ja pitkän aikavälin suunnittelua
  • käräjäoikeuden vuosittaista talousarviosuunnitelmaa ja sen seurannan periaatteita sekä Tuomioistuinviraston kanssa käytävien tulosneuvottelujen tavoitteita
  • tulossopimuksen täytäntöönpanoa ja toteutumisen arviointia
  • lainkäyttö- ja talousasioiden raportointia ja seurantaa
  • käräjäoikeuden hallinto- ja talousasioiden valmistelua
  • henkilöstöpolitiikan periaatteita
  • tiedotuksen ja viestinnän periaatteita
  • käräjäoikeuden organisaatiota ja sen toimivuutta ja kehittämistä
  • henkilöjohtamisen ja esihenkilötyöskentelyn periaatteiden määrittelyä ja kehittämistä
  • lainkäytön yhtenäisyyden seurantaa
  • tuomarinviran hakijoista annettavia lausuntoja nimitysmenettelyssä
  • käräjäoikeuden antamia lausuntoja merkittävistä lainsäädäntöhankkeista
  • esitystä käräjäoikeuden työjärjestykseksi
Johtoryhmä ja laajennettu johtoryhmä kokoontuvat laamannin kutsusta. Kokouksista pidetään pöytäkirjaa, joka on viraston sisäisessä käytössä julkinen, ellei estettä ole.

4.4 Yhteistoimintaelin ja työsuojeluorganisaatio

Käräjäoikeudessa toimivat yhteistyöstä valtion virastoissa ja laitoksissa annetun lain mukaisena yhteistoimintaelimenä yhteistyökomitea sekä työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistyöstä annetun lain mukainen työsuojelutoimikunta niille säädetyissä tehtävissä.

Laamanni voi määrätä käräjäoikeuden henkilökuntaan kuuluvan oman toimensa ohella toimimaan työsuojelupäällikkönä. Lisäksi käräjäoikeudessa on työsuojeluvaltuutettu ja varavaltuutettuja.

Työsuojelutoimikunnan toiminta on yhdistetty yhteistyökomiteaan. Yhteistyökomiteaan kuuluvat viraston edustajina laamanni, hallintosihteeri ja työsuojelupäällikkö sekä edustaja kustakin henkilöstöryhmästä sekä työsuojeluvaltuutettu ja kaksi varavaltuutettua. Henkilöstön edustajat yhteistyökomiteaan valitaan kolmeksi vuodeksi kerrallaan.

Yhteistyökomiteassa käsitellään erityisesti seuraavia asioita

  • henkilöstön asemaan vaikuttavat olennaiset muutokset työtehtävissä, työmenetelmissä ja tehtävien järjestelyssä sekä siirrot toiseen valtion virkaan tai pysyvästi toiselle paikkakunnalle;
  • olennaiset ohjelmisto-, kone- ja laitehankinnat niiden henkilöstövaikutusten osalta sekä henkilöstön asemaan vaikuttavat viraston organisaation, tehtävien muutokset sekä olennaiset työtilojen järjestelyt;
  • kehittämishankkeet, henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat ja niihin suunnitelmakaudella tehtävät muutokset, työsuojelun toimintaohjelma sekä ne henkilöstö- ja koulutussuunnitelmaan sisällytettävät toimenpiteet, jotka jouduttavat naisten ja miesten tasa-arvon toteutumista työpaikalla;
  • edellä mainituissa kohdissa tarkoitettujen toimenpiteiden johdosta suoritettavat järjestelyt, jotka vaikuttavat henkilöstön määrään, laatuun ja rakenteeseen;
  • viraston talousarvioehdotus sekä toiminta- ja tulossuunnitelma;
  • viraston henkilöstöstrategia, henkilöstöhallinnon periaatteet, henkilöstöasioiden hoidossa noudatettavat menettelytavat
  • työaika-asiat;
  • palvelukseen tulon yhteydessä kerättävät tiedot ja tehtäviin perehdyttämisen järjestelyt;
  • henkilöstöön kohdistuvan kameravalvonnan, kulunvalvonnan ja muun teknisin menetelmin toteutetun valvonnan tarkoitus, käyttöönotto ja siinä käytettävät menetelmät, sähköpostin ja tietoverkon käyttö sekä virkamiehen ja työntekijän sähköpostin ja muuta sähköistä viestintää koskevien tietojen käsittely;
  • sisäisen tiedotustoiminnan periaatteet;
  • viraston sisäiset toimintaperiaatteet;
  • työpaikkaruokailun järjestäminen, työpaikan sosiaalitilojen käyttö ja suunnittelu, virkistystoiminta.
Yhteistyökomitea kokoontuu laamannin kutsusta. Kokouksista pidetään pöytäkirjaa, joka on viraston sisäisessä käytössä julkinen, ellei estettä ole.

Laamanni voi asettaa katsoessaan sen tarpeelliseksi muita toimikuntia.

4.5 Lainkäyttöosastojen johtajat

Osastojen johtajat johtavat osastojen työskentelyä ja osallistuvat lainkäyttötoimintaan sekä valvovat oikeusperiaatteiden soveltamisen ja laintulkinnan yhdenmukaisuutta osastojen ratkaisuissa.

Osaston johtajan määräys tehtävään on määräaikainen. Määräaika on enintään kolme vuotta. Tehtävään määrättävällä tulee olla tehtävän edellyttämät henkilökohtaiset ominaisuudet ja johtamistaitoa. Määräys tehtävään voidaan painavasta syystä peruuttaa. Osaston johtajan ollessa esty-neenä hänen tehtäviään hoitaa osaston johtajan sijainen. Osaston johtajan sijaisenkin ollessa estynyt tehtävää hoitaa laamannin tehtävään määräämä käräjätuomari tai jos tällaista määräystä ei ole an-nettu virassa vanhin virantoimituksessa oleva käräjätuomari.

Osastojen johtajat huolehtivat ja vastaavat osastojen tehtäväalaan kuuluvan lainsäädännön seuraamisesta, työn suunnittelusta, järjestämisestä ja kehittämisestä osastoilla sekä tehtäväalaa koskevan ohjeistuksen laatimisesta ja ajantasaisuudesta.

Osastojen johtajat vastaavat osastojen työskentelyn tuloksellisuudesta. Osaston johtajien tulee pyrkiä järjestämään työt osastoilla niin, että ne muodostuvat kaikkien henkilöstöryhmien osalta riittävän mo-nipuolisiksi. Osastojen johtajat valmistelevat esityksen jako-ohjeesta ja siihen tehtävät muutosesitykset, huolehtivat ja vastaavat osastojen resurssien tehokkaasta käytöstä ja työnjaosta osastoilla niin, että se on oikeudenmukaista, avointa, tasapuolista ja ottaa huomioon käsittelijän kokemuksen sekä tiedon ja taidon.

Osastojen johtajat vastaavat osastojen työhyvinvoinnista. Osastojen johtajat vastaavat käräjätuomareiden vuosilomien suunnittelusta ja muista sijaisjärjestelyistä sekä vuosilomasopimusten ja harkinnanvaraisten virkavapauksien valmistelemisesta hallintosihteerin vahvistettavaksi.

Lainkäyttöosastojen johtajat vastaavat ja koordinoivat yhdessä osastojensa henkilökunnan työn ja koulutuksen organisoimisesta. Käräjänotaarien työn ja koulutuksen organisoinnista vastaa tehtävään määrätty lainkäyttöosaston johtaja.

4.6 Käräjätuomarit

Käräjätuomarit huolehtivat ja vastaavat heille määrätyistä lainkäyttöasioista ja muista tehtävistä. Laamanni sijoittaa käräjätuomarit osastoille. Laamanni voi työtilanteen vaatiessa määrätä käräjätuomarin työskentelemään samanaikaisesti eri osastoilla.

Tuomarin on työskenneltävä tunnollisesti ja huolellisesti siten, että hänelle jaetut asiat tulevat asianmukaisesti ja joutuisasti käsitellyiksi.

Laamanni määrää keskeisille oikeudenaloille osastojen johtajien esityksestä yhden tai useamman vastuutuomarin, jonka toimenkuvana on asianomaisen oikeudenalan kehityksen ja oikeuskäytännön seuraaminen ja siitä tiedottaminen, käsittelijöiden tapaamisten ja koulutustilaisuuksien suunnittelu ja järjestäminen, oikeudenalan lausuntojen laatimiseen osallistuminen sekä oikeudenalan lainkäytön yhdenmukaisuuden edistäminen yhdessä laamannin ja osastojen johtajien kanssa. Vastuutuomari määrätään tehtävään toistaiseksi tai määräajaksi.

4.7 Osastovastaavat ja tiimivastaavat

Lainkäyttöosastojen käräjäsihteerien muodostamilla tiimeillä on lähiesihenkilöinä osastovastaavat. Tiimeissä voi lisäksi olla käräjäsihteerien muodostamia eri asiaryhmien työskentelytiimejä, joilla on tiimivastaavat.

Osastovastaavien ja tiimivastaavien tehtävään määräykset ovat määräaikaisia. Määräaika on enintään kolme vuotta. Tehtävään määrättävällä tulee olla tehtävän edellyttämät henkilökohtaiset ominaisuudet ja johtamistaitoa. Määräys tehtävään voidaan painavasta syystä peruuttaa. Laamanni määrää osastovastaavien ja tarpeen mukaan tiimivastaavien sijaiset osastojen johtajien esityksestä.

Osastovastaavat ja tiimivastaavat vastaavat vastuualueensa toiminnan asianmukaisesta sujumisesta ja osallistuvat vastuualueelleen kuuluvaan työntekoon.

Osastovastaava vastaa muun muassa kansliahenkilökunnan työtehtävien suunnittelusta ja kehittämisestä, työhön ohjaamisesta, työn mahdollisimman tasaisesta jakautumisesta, tulostavoitteiden saavuttamisesta, juttujen jakamisesta osastojen johtajien ohjeiden mukaisesti, työaikaraporttien seurannasta, saldovapaista sekä vuosilomien suunnittelusta sekä muista sijais- ja päivystysjärjestelyistä.

Tiimivastaava perehtyy vastuullaan olevien työskentelytiimien asiaryhmiin sekä osallistuu tiimien työskentelyn johtamiseen ja kehittämiseen osaston johtajan ja osastovastaavan ohjeistamalla tavalla. Tiimivastaava huolehtii työn tasaisen jakautumisen seuraamisesta, työtapojen ja työmenetelmien yhdenmukaisuudesta työskentelytiimin si-sällä sekä osallistuu koulutuksen järjestämiseen. Tiimivastaava huolehtii työskentelytiimin päivystyksen järjestämisestä.

Osastovastaavat neuvottelevat keskenään osastojen ja tiimien välisestä yhteistyön kehittämisestä, yhteisistä toimintatavoista sopimisesta sekä työntasaisesta jakautumisesta.

4.8 Kansliahenkilökunta

Lainkäyttöosastolla työskentelevä käräjäsihteeri on osa käräjäoikeuden lainkäyttöorganisaatiota. Käräjäsihteeri luo edellytykset tuomarin tekemälle tuomiovallan käytölle.

Käräjäsihteerin tehtäviin kuuluvat erilaiset tuomioistuimenettelyyn liit-tyvät tehtävät, kuten asiakaspalvelu, tietopyynnöt, lainkäyttöasioiden kirjaaminen asiankäsittelyjärjestelmiin, käsiteltävien asioiden valmis-telu sekä muuta käräjätuomareiden ja -notaareiden avustamista, asiakirjojen laadinta ja istunnon järjestämiseen liittyvät tehtävät. Tehtäviin kuuluvat myös käännöksiin ja tulkkauksiin liittyvät toimet, pöytäkirjan pitäminen istunnossa, määräaikojen seuranta ja jälkityöt kansliassa.

Käräjäsihteerin ja erityissihteerin tehtäviin kuuluvat lisäksi kansainväliset asiat.

Käräjäsihteeri tekee yhteistyötä haastemiesten kanssa tiedoksiannon onnistumiseksi.

Lainkäyttöosaston käräjäsihteerin tehtäviin kuuluvat myös muut laamannin, hallintosihteerin ja lähiesihenkilön määräämät tehtävät.

Kirjaamossa työskentelevä käräjäsihteeri on osa käräjäoikeuden hallinto-organisaatiota. Kirjaamossa työskentelevä käräjäsihteeri luo edellytykset laamannin, johtoryhmän ja lainkäyttöosaston toiminnalle.

Käräjäsihteerin tehtävät ovat erilaiset käräjäoikeuden tukitoimintoihin liittyvät tehtävät, kuten yleishallinnon sekä henkilöstö- ja taloushallinnon päivittäisasiat, tiedonhallinta ja viestintä.

Käräjäsihteerin tehtäviin kuuluvat muun ohella lainkäyttö- ja hallintoasioiden kirjaaminen ja valmisteltu sekä määräaikojen seuranta ja muutoksenhakuun liittyvät tehtävät.

Edelleen käräjäsihteerin tehtäviin kuuluvat asiakaspalvelu, asiakirjahallinta ja arkistointi, tietopalvelu, kirjasto ja tilastointi, tietosuoja, tietotekniikkatuki sekä tietoturvaan, turvallisuuteen ja käräjäoikeuden toimitilaan liittyvät tehtävät ja muuta laamannin, hallintosihteerin ja kirjaajan avustamista.

Tehtäviin voi kuulua myös tuomioistuinmenettelyyn liittyviä tehtäviä.

Käräjäsihteeri tekee yhteistyötä lainkäyttöosaston ja haastemiesten kanssa.

Kirjaamossa työskentelevän käräjäsihteerin tehtäviin kuuluvat myös muut laamannin, hallintosihteerin ja lähiesihenkilön määräämät tehtävät.

Laamanni voi määrätä kansliahenkilökuntaan kuuluvan omalla vastuullaan valmistelemaan ja ratkaisemaan tuomioistuinlain 19 luvun 6 §:ssä tarkoitettuja asioita.

4.9 Käräjänotaarit

Käräjänotaarit työskentelevät molemmilla lainkäyttöosastoilla ja hallintoyksikössä harjoittelusuunni-telman mukaisesti.

Käräjänotaari huolehtii ja vastaa hänelle määrätyistä lainkäyttöasioista ja muista tehtävistä. Käräjänotaarin tulee käräjäoikeudessa perehtyä tuomioistuimen hallintoyksikössä suoritettaviin tehtäviin ja itsenäisesti ratkaista tuomioistuinharjoittelusta hänen toimivaltaansa kuuluvia asioita tuomioistuinharjoittelusta annetun lain 14–16 §:n mukaisesti.

Käräjänotaarin on työskenneltävä tunnollisesti ja huolellisesti siten, että hänelle jaetut asiat ja annetut tehtävät tulevat asianmukaisesti ja joutuisasti käsitellyiksi ja hoidetuiksi.

4.10 Haastemiehet

Haastemiesten esimies ja haastemiehet suorittavat heille annetut tiedoksianto- ja päivystystehtävät sekä lisäksi heille määrätyt ja sovitut muut tehtävät.

4.10.1 Haastemiesten lähiesihenkilö

Haastemiesten esimies toimii haastemiesten lähiesihenkilönä ja vastaa tiedoksiantotoiminnan asianmukaisesta sujuvuudesta sekä

  • johtaa, kehittää ja valvoo haastemiesten toimintaa
  • huolehtii siitä, että tiedoksiannot tulevat tarkoituksenmukaisesti, huolellisesti ja joutuisasti toimitetuiksi
  • huolehtii haastemiesten oikeudenmukaisesta työnjaosta ja tehtävien sujumisesta, haastemiesten työskentelyolosuhteista, työilmapiiristä sekä uusien työntekijöiden perehdyttämisestä ja osallistuu rekrytointiin
  • lainsäädännöllisten haastemiehiä koskevien muutosten seuraaminen ja niiden vaatiman koulutuksen järjestäminen ja tiedottaminen
  • osallistuu vastuualueellaan työntekoon
  • hoitaa muut esihenkilöiden määräämät tehtävät
Haastemiesten esimiehen ollessa loman tai muun syyn vuoksi tilapäisesti estyneenä hoitamaan tehtäväänsä hänen sijaisenaan toimii laamannin määräämä henkilö.

4.11 Arkistonhoitaja

Arkistonhoitajana toimiva käräjäsihteeri vastaa käräjäoikeuden arkistoinnin asianmukaisuudesta. Hän ohjaa, opastaa ja kouluttaa henkilökuntaa arkistointiin liittyvissä asioissa, huolehtii arkistointiin liittyvien ohjeiden ajantasaisuudesta, vastaa arkistonmuodostussuunnitelman laadinnasta ja sen ajantasaisuudesta sekä esittelystä laamannille sen hyväksymistä varten, huolehtii arkistojen digitointihankkeesta ja johtaa käräjäoikeuden arkistotyöryhmää. Lisäksi arkistonhoitaja toimii käräjäoikeuden kirjastonhoitajana vastaten kirjastoon liittyvistä tilauksista ja hoitaa muutkin esihenkilöiden määräämät tehtävät.

4.12 Virastomestari

Virastomestarin tehtäviin kuuluu asiakkaiden opastus kirjaamossa ja asiakaspalvelussa, vieraiden vastaanotto ja opastus, postinkäsittely, varaston ylläpito ja tarvittavat pienhankinnat, tarvittavat kunnossapito- ja huoltotehtävät, siirrot ja varastointi, kokous- ja neuvottelutilojen järjestely, käyttäjien tukeminen käräjäoikeuden esitys- ja videoneuvottelutekniikan suhteen, virka-apukuulemisten järjestelyä sekä muut it-lähituen tehtävät, arkistointitehtäviä ja muut mahdolliset tehtävät kirjaamossa.

Lisäksi virastomestarin tehtäviin voi kuulua tuomioistuinmenettelyyn liittyviä tehtäviä sekä muita määrättyjä ja sovittuja tehtäviä.

4.13 Tietosuojavastaava

Käräjäoikeudessa on tietosuojavastaava. Tietosuojavastaava huolehtii muun ohella tietopyynnöistä ja tutkimuslupa-asioista sekä järjestää henkilökunnalle tietosuojaan liittyvää perehdytystä ja koulutusta.

4.14 Turvallisuuspäällikkö

Laamanni voi määrätä käräjäoikeuden henkilökuntaan kuuluvan oman toimensa ohella hoitamaan turvallisuuspäällikön tehtävää. Turvallisuuspäällikön tehtävänä on laamannin, hallintosihteerin, työsuojelupäällikön sekä istunnon puheenjohtajan ohjeiden mukaan huolehtia työ- ja istuntotilojen turvallisuusjärjestelyistä, osallistua turvallisuuden parantamiseen ja siihen liittyviin turvavälineiden ja teknisten apuvälineiden hankkimiseen sekä näissä tehtävissään pitää yhteyttä poliisiin.

4.15 Henkilökunnan kierto

Käräjätuomarin ja käräjäsihteerin tulee määräajoin vaihtaa osastoa, yksikköä tai tiimiä. Siirtyminen tapahtuu pääsääntöisesti 3–5 vuoden välein. Henkilökuntaa kuullaan työtehtäviin liittyvistä muutoksista. Kiertoa harkittaessa voidaan ottaa huomioon erityisosaamisen merkitys. Henkilökierrosta päättää laamanni osastojen johtajia, hallintosihteeriä ja lähiesihenkilöä kuultuaan. Laamanni voi tehdä poikkeuksia kiertovelvollisuudesta henkilön tiedossa olevan eläkkeelle siirtymisen, terveydentilan tai muun painavan henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Virkaiältään nuorempien henkilöiden kierto pyritään järjestämään siten, että he saavat mahdollisimman monipuolista kokemusta eri asiaryhmistä.

Virkoja täytettäessä ja pitkäaikaisista sijaisuuksista päätettäessä voidaan järjestää mahdollisuus sisäiseen hakuun.

4.16 Vuosilomat ja poissaolot

Virkamiehen lähin esihenkilö ratkaisee vuosilomaa ja ei-harkinnanvaraisia poissaoloja koskevat asiat. Muut vuosilomiin ja poissaoloihin kuuluvat asiat ratkaistaan hallinnossa.

4.17 Kehitys- ja tavoite- sekä palkkausarviointikeskustelut

Käräjäoikeudessa käydään kehitys- ja tavoitekeskustelu jokaisen henkilökuntaan kuuluvan kanssa vähintään kerran vuodessa. Muiden kuin tuomareiden osalta tehdään vuosittain myös erikseen henkilökohtaisen palkanosan määräytymiseen liittyvä palkkausarviointi.

Keskustelun virkamiehen kanssa käy kunkin henkilöstöryhmän lähiesihenkilö. Laamanni käy kehitys- ja tavoitekeskustelut osastojen johtajien ja hallintosihteerin kanssa sekä palkkausarviointikeskustelun hallintosihteerin kanssa.

Lainkäyttöosastojen johtajat ja hallintosihteeri huolehtivat kehitys- ja tavoite- sekä palkkausarviointikeskustelujen järjestämisestä yksikössään sekä tarkastavat palkkausarvioinnit ja kuulevat niistä lähiesihenkilöitä. Palkkausarvioinnit vahvistaa laamanni.

5. Asioiden käsittely lainkäyttöosastolla

Lainkäyttöasiat jaetaan lainkäyttöosastoille laamannin vahvistaman erillisen jako-ohjeen mukaan. Jako-ohjetta laadittaessa on pyrittävä mahdollisimman tasapuoliseen työnjakoon ottaen huomioon jaon sattumanvaraisuus, puolueettomuus, työkuormituksen oikeudenmukaisuus, eri asiaryhmien painoarvo, tuomareiden asiantuntemus erityisaloilla sekä työnkuvien monipuolisuus.

Juttujaolla turvataan asianosaisen oikeus saada asiansa ratkaistuksi riippumattomasti, puolueettomasti ja joutuisasti sekä varmistetaan lainkäyttöhenkilöstön tehokas käyttö ja työmäärän tasapuolinen ja-kautuminen.

Osastoilla asiat jaetaan kaikille tuomareille siten, että asianosaisen oikeus puolueettomaan ja esteettömään tuomariin tulee turvatuksi.

Osastojen johtajat seuraavat kunkin tuomarin käsiteltäväksi tulevaa juttukantaa ja juttuja jakaessaan huolehtivat sen riittävästä monipuolisuudesta huomioon ottaen tuomarin ammattitaidon ylläpitäminen ja kehittäminen.

Asiat jaetaan tuomareille pääsääntöisesti vuoroperiaatteella. Osastojen johtajat voivat laamannin suostumuksella päättää määrättyyn asiaryhmään kuuluvien asioiden keskittämisestä tietyille osastojen tuomareille, jolloin vuoroperiaatetta noudatetaan myös erityisten asiaryhmien sisällä. Vastuutuomarille voidaan työmäärän tasainen jakautuminen huomioon ottaen jakaa enemmän vastuualueensa asioita. Yhdessä käsiteltävät asiat jaetaan samalle käsittelijälle.

Poikkeukset juttujaosta osastojen johtajien osalta todetaan jako-ohjeessa.

Säännönmukaisesta juttujaosta voidaan osaston johtajan päätöksellä poiketa, kun kysymys on erityisen laajasta, vaativasta tai luonteeltaan erityisestä asiasta, jos asian joutuisa tai tarkoituksenmukainen käsittely sitä edellyttää.

Asian käsittelyn kiireelliseksi julistamista koskevan pyynnön ratkaisee osaston johtaja tai hänen määräämänsä tuomari. Ratkaisusta on ilmoitettava laamannille.

Käsittelijän esteellisyyttä koskeva väitteen ratkaisee osaston johtaja tai hänen määräämänsä tuomari. Jos esteellisyysväitteen kohteena on osaston johtaja, väitteen ratkaisee laamanni.

Tuomareiden työmäärien tasoittamiseksi tai muusta perustellusta syystä osaston johtaja voi jakaa aikaisemmin jaettuja asioita uudelleen järjestelyyn suostumuksensa antaneiden tuomareiden kesken. Vastoin tuomarin tahtoa laamanni voi jakaa tuomarille jaetun asian uudelleen, jos siihen on tuomarin sairaudesta, asian viivästymisestä, tuomarin työmäärästä tai muusta vastaavasta seikasta johtuva pai-nava syy.

Laamanni voi työmäärien tasoittamiseksi sekä yksittäisen tuomarin työtilanteen tai muu painavan ja hyväksyttävän syyn sitä edellyttäessä määrätä poikkeuksia asioiden jakoperusteista ja jaosta toisin kuin edellä tai jako-ohjeessa on määrätty. Laamanni ratkaisee jakoperusteiden soveltamisessa syntyneet erimielisyydet.

Juttujakoa koskeva kirjanpito pidetään osastolla yleisesti nähtävillä.

5.1 Tuomioistuinsovittelut- ja pakkokeinopäivystysasiat

Laamanni määrää tuomioistunsovittelijoina toimivat käräjätuomarit ja osaston johtajan esityksestä päivystävät käräjätuomarit virka-ajan ulkopuolella tapahtuviin hovioikeuspiirin pakkokeinopäivystyksiin.

5.2 Vihkimiset

Vihkimisiä toimittavat laamanni, käräjätuomarit ja käräjänotaarit virka-aikana virkapaikalla. Muualla tapahtuvista vihkimisistä sovitaan erikseen.

5.3 Vahvennetut kokoonpanot ja esteettömän tuomarin määrääminen toiseen tuomioistuimeen

Laamanni määrää jäsenet vahvennettuihin kokoonpanoihin ja vahvistaa kokoonpanon puheenjohtajan kokoonpanon jäsenten yksimielisestä esityksestä.

Jäsenten ollessa erimielisiä laamanni määrää puheenjohtajan. Vahvennettu kokoonpano määräytyy vuorojärjestyksen mukaisesti.

Tuomari toiseen tuomioistuimeen määräytyy vuorojärjestyksen mukaisesti jakolistalta, jolle tuomarit voivat vapaaehtoisuuteen perustuen ilmoittautua. Hovioikeudelle ilmoitetaan jakolistalla vuorossa oleva tuomari. Jakolistaa pidetään käräjäoikeuden hallinnossa.

6. Kokouskäytännöt

Käräjäoikeudessa pidetään kokouksia laadukkaan toiminnan turvaamiseksi. Kokouksia voivat kutsua koolle laamanni sekä omalla vastuualueellaan osastojen johtajat, hallintosihteeri, osastovastaavat, tiimivastaavat, haastemiesten esimies ja vastuutuomarit.

Kokouksiin osallistuminen on sen kohderyhmälle virkatehtävä.

Kokouksista tehdään soveltuvassa laajuudessa muistio, joka arkistoidaan. Muistio on käräjäoikeuden sisäisessä käytössä julkinen, ellei estettä ole.

7. Työjärjestyksen soveltaminen

Laamanni voi määrätä poikkeuksia työjärjestykseen. Laamanni antaa tarvittaessa määräyksiä työjärjestyksen noudattamisesta ja soveltamisesta sekä ohjeita työssä noudatettavista menettelytavoista.

8. Työjärjestyksen voimaantulo

Työjärjestys on käsitelty yhteistyökomiteassa 9.6.2023 ja johtoryhmässä 16.6.2023. Työjärjestys on vahvistettu 22.8.2023 ja se tulee voimaan 1.1.2024.



Laamanni Juha Kolu

















Julkaistu 8.12.2020