Avustajat ja puolustajat

Sähköisessä asiointipalvelussa avustaja voi

  • tehdä oikeusapuhakemuksen
  • hakea puolustajan ja asianomistajan avustajan määräystä
  • pyytää taloudellisen selvityksen vahvistusta
  • laatia ja toimittaa palkkio- ja kuluvaatimuksen
  • tehdä ratkaisupyynnön
  • tehdä alustavan laskelman asiakkaan mahdollisuuksista saada maksutonta tai osittain korvattavaa oikeusapua (ei edellytä kirjautumista)

Avustajien pääsy asiointipalveluun perustuu maksunsaajarekisteriin, johon kuuluminen on edellytys oikeusapuasiassa avustajana toimimiselle.

Avustajan tulee ilmoittaa maksunsaajarekisteriin:

  • elinkeinonharjoittajan nimi
  • y-tunnus (yritys)
  • tilinumero
  • osoitetiedot
  • sähköposti
  • henkilötunnus
  • Mikäli yritysmuoto on yksityinen elinkeinonharjoittaja, tulee lisäksi toimittaa yrittäjän eläkevakuutuksesta alle 3kk vanha todistus.

Maksunsaajarekisterin edellyttämät tiedot tai niiden muutokset tulee ilmoittaa osoitteeseen: rekisterit(at)palkeet.fi (vain ilmoittautumiseen ja maksunsaajarekisterin ylläpitoon liittyvät asiat).

Maksunsaajarekisterissä oleva avustaja tunnistautuu pankkitunnuksella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Yhdellä tunnistautumisella voi tehdä useamman hakemuksen tai palkkiovaatimuksen.

Palvelussa voi asioida myös Suomi.fi-valtuuksilla. Tämä tarkoittaa sitä, että valtuudet saanut henkilö voi asioida palvelussa omilla käyttäjätunnuksillaan ja täyttää tietoja organisaatiossa rekisteriin kirjattujen avustajien puolesta. Lue lisää Tunnistuspalvelut-sivulta .

Oikeusapupäätös muutoksenhakuohjeineen toimitetaan avustajalle/puolustajalle valitulla tavalla, esimerkiksi sähköpostitse tai kirjepostina.

Julkaistu 26.4.2023