Avustajat ja puolustajat
Sähköisessä asiointipalvelussa avustaja voi
- tehdä oikeusapuhakemuksen
- hakea puolustajan ja asianomistajan avustajan määräystä
- pyytää taloudellisen selvityksen vahvistusta
- laatia ja toimittaa palkkio- ja kuluvaatimuksen
- tehdä ratkaisupyynnön
- tehdä alustavan laskelman asiakkaan mahdollisuuksista saada maksutonta tai osittain korvattavaa oikeusapua (ei edellytä kirjautumista)
Avustajien pääsy asiointipalveluun perustuu maksunsaajarekisteriin, johon kuuluminen on edellytys oikeusapuasiassa avustajana toimimiselle.
Avustajan tulee ilmoittaa maksunsaajarekisteriin:
- elinkeinonharjoittajan nimi
- y-tunnus (yritys)
- tilinumero
- osoitetiedot
- sähköposti
- henkilötunnus
- Mikäli yritysmuoto on yksityinen elinkeinonharjoittaja, tulee lisäksi toimittaa yrittäjän eläkevakuutuksesta alle 3kk vanha todistus.
Maksunsaajarekisterin edellyttämät tiedot tai niiden muutokset tulee ilmoittaa osoitteeseen: rekisterit(at)palkeet.fi (vain ilmoittautumiseen ja maksunsaajarekisterin ylläpitoon liittyvät asiat).
Maksunsaajarekisterissä oleva avustaja tunnistautuu pankkitunnuksella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Yhdellä tunnistautumisella voi tehdä useamman hakemuksen tai palkkiovaatimuksen.
Palvelussa voi asioida myös Suomi.fi-valtuuksilla. Tämä tarkoittaa sitä, että valtuudet saanut henkilö voi asioida palvelussa omilla käyttäjätunnuksillaan ja täyttää tietoja organisaatiossa rekisteriin kirjattujen avustajien puolesta. Lue lisää Tunnistuspalvelut-sivulta .
Oikeusapupäätös muutoksenhakuohjeineen toimitetaan avustajalle/puolustajalle valitulla tavalla, esimerkiksi sähköpostitse tai kirjepostina.
Julkaistu 26.4.2023