Att skicka ett sekretessbelagt meddelande

Dokument som är sekretessbelagda eller innehåller känsliga uppgifter ska i första hand skickas till justitieministeriet och ämbetsverken inom justitieministeriets förvaltningsområde via justitieministeriets tjänst för säker e-post (Turvaviesti). Den avgiftsfria tjänsten är säker och lätt att använda.

När du skickar ett sekretessbelagt meddelande ska du i ämnesfältet, själva meddelandet och bilagorna ange behövliga identifieringsuppgifter. Utifrån identifieringsuppgifterna vet mottagaren vem som har skickat meddelandet och vad ärendet gäller. Det är också lättare att förmedla meddelandet till den person som behandlar ärendet.

Så här skickar du säker e-post

  • Gå till tjänsten turvaviesti. Skriv in din e-postadress i fältet Avsändare och klicka på Fortsätt.
  • Om du använder tjänsten första gången eller det är lång tid sedan den senaste användningen ska du registrera dig i tjänsten. Klicka på Registrera.
  • Du får ett meddelande från tjänsten om att registreringen lyckades. Till din e-postadress får du ett automatiskt meddelande med en länk som du behöver för att skicka ett sekretessbelagt meddelande. Öppna din e-post.
  • Öppna meddelandet du fått från tjänsten för säker e-post.
    • Om du inte hittar meddelandet i mappen Inkorg ska du kontrollera om meddelandet hamnat i mappen Skräppost.
  • Meddelandet innehåller instruktionstext på finska, svenska och engelska samt länkar genom vilka det sekretessbelagda meddelandet kan skickas. Om du vill skicka ett meddelande på svenska, klicka på länken under instruktionstexten på svenska.
  • Lägg till mottagarens eller mottagarnas e-postadresser. Ange ämnet för meddelandet och skriv själva meddelandet. Lägg till bilagor vid behov. När du är klar, klicka på Sänd. Den största tillåtna filstorleken för bilagor är 400 Mb. Bilagan kan vid behov skickas som en komprimerad fil.
  • När du har skickat meddelandet får du en bekräftelse på att sändningen lyckades.