Yrken inom det rättsliga området

De olika organisationerna inom vårt förvaltningsområde har sammanlagt över 9 500 anställda. En stor del av dem arbetar i självständiga, juridiska sakkunniguppgifter eller i biträdande uppgifter med betoning på juridisk sakkunskap. Det är möjligt att söka sig till uppgifter inom justitieförvaltningen med olika utbildningsbakgrund.

På denna sida beskriver vi yrken med betoning på juridisk sakkunskap som är typiska inom justitieministeriets förvaltningsområde. Yrkesbeskrivningarna har ursprungligen utarbetats för vårt test ”Vilket yrke inom rättstillämpning skulle passa dig?”.

Yrken som kräver magisterexamen i juridik

I uppgiften som administrativ jurist betonas förmåga att överväga ärenden ur olika synvinklar och kommunicera om de fastställda riktlinjerna på ett förståeligt sätt. Yrkesbeteckningen kan till exempel vara specialsakkunnig, regeringsråd eller ledande sakkunnig. Denna typ av uppgifter sköts nästan i alla statens ämbetsverk och ministerier.

Arbetsuppgifterna omfattar mångsidiga uppgifter inom förvaltning, framför allt inom personalförvaltning eller allmän förvaltning. Statens personal är i tjänsteförhållande till arbetsgivaren och många ärenden avtalas i lag, förordning eller tjänstekollektivavtal. En administrativ jurist kan till exempel sköta juridiska rådgivnings-, föredragnings- och beredningsuppgifter i anknytning till lönebetalning, utnämningar och andra administrativa processer. Samtidigt kan uppgifterna gälla till exempel beredning av olika utlåtanden eller uppdatering av administrativa bestämmelser. Bekanta dig närmare med arbetsuppgifterna genom en arbetstagarintervju med en administrativ jurist .

Arbetet utförs på vardagar dagtid, och det kan utföras på distans. I regel kräver arbetet en högskoleexamen i juridik.

I domarens och föredragandens arbete framhävs förmågan att se objektivt och jämlikt på saker och ting.

Domaren och föredraganden har en central roll i avgörandet av juridiska ärenden. Beroende på domstolen kan domarens eller föredragandens tjänstebeteckning vara till exempel tingsdomare, hovrättsråd eller föredragande vid förvaltningsdomstolen. De arbetar vid allmänna domstolar, förvaltnings- och specialdomstolar .

En domare behandlar och avgör de tviste- och brottsmål, ansöknings- eller förvaltningsärenden som tilldelats hen, ensam eller som en del av en sammansättning. Hen avgör ärendena oavhängigt, dvs. självständigt och opartiskt. Föredraganden bereder och föredrar beslutsförslaget för sammansättningen. Föredraganden deltar således i behandlingen av ärendet och bär även ansvar för det slutliga avgörandet. Bekanta dig närmare med arbetsuppgifterna genom domstolsväsendets arbetstagarintervjuer eller podcasten Samtal med domare .

Domare och föredragande har ingen fastställd arbetstid och de kan delvis arbeta på distans. Uppgifterna förutsätter en högre juridisk utbildning. Domarna har i regel avlagt domstolspraktik, dvs. auskultering. Läs mer om domstolspraktik .‍

I uppgiften som häradsfogde betonas omfattande juridiskt kunnande, mod att fatta beslut samt interaktionsförmåga såväl i kund- som chefssituationer.

Häradsfogden arbetar i Utsökningsverket och svarar för ledning av sin enhet och dess resultat. Hen är alltså chef för utsökningsinspektörerna och -överinspektörerna. I egenskap av chef omfattar hens uppgifter bland annat utvecklingssamtal och många andra administrativa ärenden. Till häradsfogdens uppgifter hör att realisera utmätt egendom och hen behandlar även självrättelser och företräder Utsökningsverket i utsökningsbesvär. Hen stöder även vid behov inspektörerna och överinspektörerna i juridiska frågor. Bekanta dig närmare med arbetsuppgifterna genom en arbetstagarintervju med en häradsfogde .


För arbetet som häradsfogde behövs en juris magisterutbildning. Det finns ingen fastställd arbetstid i arbetet och det kan delvis utföras på distans.

I uppgiften som offentligt rättsbiträde betonas mångsidigt juridiskt kunnande, god social kompetens och förhandlingsförmåga samt förmåga att arbeta i en hektisk arbetsmiljö.

Ett offentligt rättsbiträde arbetar på statens rättshjälpsbyrå , där man hjälper kunderna med juridiska problem på många olika rättsområden, dvs. man erbjuder rättshjälp . Ett offentligt rättsbiträde fungerar som biträde till sina kunder bland annat vid rättegångar i domstol. Dessutom upprättar hen olika skriftliga handlingar, såsom genmälen, avtal och besvär. I fråga om ämnesområdet kan arbetsuppgifterna variera till exempel från straffrättsliga ärenden till familje- och arvsrättsliga ärenden eller asylärenden.

Det finns ingen fastställd arbetstid i arbetet och det kan delvis utföras på distans. Av offentliga rättsbiträden krävs juris magisterutbildning.

I utsökningsöverinspektörens arbete framhävs en bred kännedom om lagstiftningen, förmåga att skaffa information på eget initiativ, förmåga till snabba beslut samt förmåga att sköta också mer krävande kundsituationer.

Utsökningsöverinspektörerna var tidigare kända som utmätningsmän. I sitt indrivningsuppdrag på Utsökningsverket utför hen till exempel vräkning samt utmäter lön eller egendom, såsom fordon eller bostadsaktier. Gäldenärerna kan vara fysiska personer och näringsidkare. Utsökningsöverinspektörens uppgiftsbeskrivning är omfattande och hen verkställer många slags beslut. Det kan till exempel handla om att stoppa ett fraktfartyg eller verkställa internationella sanktioner. Bekanta dig närmare med arbetsuppgifterna genom en arbetstagarintervju med en utsökningsöverinspektören .

För att bli utsökningsöverinspektör behövs en högskoleexamen. Det finns ingen fastställd arbetstid i arbetet och det kan delvis utföras på distans. Arbetet innebär förflyttning från en plats till en annan.

I åklagarens arbete framhävs förmågan att presentera ärenden tydligt och övertygande, att väga ärenden från olika perspektiv samt att modigt fatta beslut.

Åklagaren är en viktig del av straffprocessen. Hen undersöker det bevismaterial som samlats om brottet och beslutar huruvida åtal väcks eller inte. Detta kallas för åtalsprövning. Åklagaren fattar beslut i åtalsprövning helt självständigt och oavhängigt. Om åklagaren väcker åtal driver han målet i domstolen.

Det finns ingen fastställd arbetstid i arbetet och det kan delvis utföras på distans. Åklagarna är juris magistrar. Bekanta dig närmare med åklagaryrket .

Yrken för personer som avlagt en annan högre högskoleexamen

I uppgiften som allmän intressebevakare förutsätts bred kompetens i att sköta ekonomiska ärenden. I uppgift behöver man kunna uppfatta helheter, ha goda interaktionsfärdigheter och vara stresstålig. Till arbetet hör dessutom arbete i team eller i arbetspar samt nätverkssamarbete.

Allmänna intressebevakaren arbetar på intressebevakningsbyrån. Hen svarar för skötseln av de ärenden som hör till intressebevakningen. I praktiken sköter allmänna intressebevakaren sin huvudmans egendom och ekonomi samt företräder huvudmannen i rättshandlingar som gäller dessa ärenden. Uppgiften kan även omfatta rådgivnings-, utvecklings- och expertuppgifter.

Arbetet i yrket i fråga utförs på vardagar dagtid, och det kan delvis utföras på distans. En lämplig högskoleexamen (till exempel tradenom) ger behörighet att arbeta i uppgifterna. Läs mer om intressebevakning.

I expertuppgifter i rättsenheten inom Brottspåföljdsmyndigheten betonas lösning av problemsituationer, juridisk rådgivning och ett självständigt arbetssätt. Yrkesbeteckningen kan till exempel vara jurist eller specialsakkunnig.

Genom arbetsuppgifterna kan du fördjupa dig i brottspåföljdsområdet och lagar och förordningar som gäller påföljdssystemet. Expertuppgifter inom brottspåföljdsområdet omfattar bland annat lösning av juridiska problemsituationer samt beredning av utlåtanden, föreskrifter och anvisningar. I sitt arbete ger experten även råd och handleder enheterna inom Brottspåföljdsmyndigheten samt gör inspektionsbesök i fängelser och samhällspåföljdsbyråer. Bekanta dig närmare med arbetet inom Brottspåföljdsmyndigheten .

Arbetet utförs på vardagar dagtid, och det kan utföras på distans. För denna typ av uppgifter har de som rekryteras ofta en högskoleexamen inom juridik.

I uppgiften som ekonomi- och skuldrådgivare förutsätts bred kompetens i att sköta ekonomiska ärenden. I uppgift behöver man kunna uppfatta helheter, ha goda interaktionsfärdigheter och vara stresstålig. Till arbetet hör dessutom arbete i team eller i arbetspar samt nätverkssamarbete.

Ekonomi- och skuldrådgivaren arbetar på statens rättshjälpsbyrå. Uppgifterna består av rådgivning och hjälp till kunderna i skötseln och planeringen av ekonomin och i problemlösning, såsom hjälp med budgetering av penninganvändningen i vardagen eller ansökan om skuldsanering.

Arbetet i yrket i fråga utförs på vardagar dagtid, och det kan delvis utföras på distans. En lämplig högskoleexamen (till exempel tradenom) ger behörighet att arbeta i uppgifterna. Läs mer om ekonomi- och skuldrådgivning.

Beredning av lagar och förordningar görs i alla ministerier. Benämningen för nya författningsberedare är vanligtvis specialsakkunnig, och för mer erfarna lagstiftningsråd.

Arbetet innehåller såväl kreativt utvecklingsarbete och att söka lösningar som projektledning och samarbete. I arbetet behövs helhetsgranskning och samtidigt även övervägande av subtila juridiska detaljer. Nationell författningsberedning görs med politisk styrning. I många författningsberedares uppgiftsbeskrivning ingår internationell påverkan eller samarbete. Lagberedning är ett arbete med omfattande samhälleliga verkningar. Bekanta dig närmare med arbetet genom en arbetstagarintervju med en författningsberedare .

Arbetet utförs på vardagar dagtid, och det kan utföras på distans. Av författningsberedare krävs högre högskoleexamen.

I uppgiften som specialiserad expert betonas förmåga att kunna motivera och övertyga samt att se saker som en del av en större helhet. Yrkesbeteckningen kan till exempel vara överinspektör eller specialsakkunnig. Arbetsmöjligheter finns i nästan alla statens ämbetsverk och ministerier.

I arbetsuppgifterna kan man fördjupa sig i ett specifikt område av expertis, till exempel dataskydd, likabehandling eller språkliga rättigheter. En specialiserad expert konsulterar och drar upp riktlinjer samt fungerar som expertmedlem i olika arbetsgrupper eller nätverk. Den mångsidiga uppgiftsbeskrivningen omfattar ofta främjande eller utveckling utöver lagtolkning och -tillämpning.

Arbetet utförs på vardagar dagtid, och det kan utföras på distans. För uppgifter av denna typ krävs det vanligtvis en högre högskoleexamen av den som rekryteras. Intressanta juridiska uppgifter hittar du till exempel i ombudens byråer och nämnder samt i ministerierna.

Yrken för personer som avlagt en lägre högskoleexamen eller en annan lägre examen

Indrivningssekreteraren arbetar med kunder och ekonomi. I arbetsuppgifterna betonas noggrannhet, stresstålighet samt goda interaktionsfärdigheter.

Till indrivningssekreterarens arbete hör till exempel olika arbetsuppgifter vid Utsökningsverket som gäller realiseringar, utsökningsbesvär eller delbetalningsavräkningar. I praktiken utgör arbetet olika registrerings-, berednings-, informationsanskaffnings- och efterforskningsuppgifter samt kundbetjäning via olika kanaler.

Arbetet utförs på vardagar dagtid, och det kan delvis utföras på distans. Det är möjligt att bli anställd i uppgifterna som indrivningssekreterare med olika examina på instituts- och yrkeshögskolenivå (t.ex. merkonom eller rättstradenom).

Intressebevakningssekreteraren arbetar med kunder och ekonomi. I arbetsuppgifterna betonas noggrannhet, stresstålighet samt goda interaktionsfärdigheter.

Intressebevakningssekreteraren arbetar som arbetspar till allmänna intressebevakaren och som självständig beslutsfattare i mångsidiga uppgifter. I uppgifterna ingår i praktiken skötsel av kundernas dagliga ekonomiska ärenden, såsom behandling av förmåner, bokföring, skötsel av betalningsrörelsen och kundbetjäning. Läs mer om intressebevakning och statens intressebevaknsingsbyråer .

Arbetet utförs på vardagar dagtid, och det kan delvis utföras på distans. Det är möjligt att bli anställd i uppgifterna som intressebevakningssekreterare med olika examina på instituts- och yrkeshögskolenivå (t.ex. merkonom eller rättstradenom).

Lagskipningssekreteraren spelar en viktig roll i biträdande uppgifter för rättskipningen. Arbetsuppgifterna består såväl av självständigt arbete som av samarbete med personalen på det egna kontoret, olika intressentgrupper och kunder. I uppgiften behövs samarbetsförmåga samt ett flexibelt och aktivt sätt att arbeta.

Lagskipningssekreterarens arbete är typiskt förlagt till hovrätterna inom Domstolsverket som har som kärnuppgift att behandla besvär och klagomål rörande tingsrättens beslut i olika ärendegrupper. Lagskipningssekreterarna bistår domarna och föredragandena vid hovrätten till exempel genom att bereda handlingar och för sin del koordinera behandling av ärenden och sessioner.


Arbetet utförs på vardagar dagtid, och det kan delvis utföras på distans. Det är möjligt att bli anställd i det här yrket med olika examina på instituts- och yrkeshögskolenivå (t.ex. merkonom eller rättstradenom).

Rättshjälpssekreteraren har bred kompetens och samarbetar med kunder, personalen på det egna kontoret samt olika intressentgrupper. Arbetsuppgifterna är mångsidiga och ansvarsfulla och innehåller även självständigt beslutsfattande.

Rättshjälpssekreterarens arbete på statens rättshjälpsbyrå omfattar bland annat att bistå de offentliga rättsbiträdena eller ekonomi- och skuldrådgivarna med utförandet av olika uppdrag samt att självständigt fatta rättshjälpsbeslut. I uppgifterna bereds och upprättas dessutom olika handlingar, såsom avräkningsnotor och förslag på betalningstidtabeller. Läs mer om rättshjälp samt ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning .

Arbetet utförs på vardagar dagtid, och det kan delvis utföras på distans. Det är möjligt att bli anställd i det här yrket med olika examina på instituts- och yrkeshögskolenivå (t.ex. merkonom eller rättstradenom).

I uppgiften som stämningsman behövs mod att fatta även obehagliga beslut. Kunder bemöts som människor i besvärliga situationer. I arbetet fattas mycket självständiga beslut, varav en del utgör lagskipning.

En stämningsman arbetar i tingsrätten, där hen delger, dvs. bevisligen levererar till mottagaren, exempelvis stämningar, kallelser och beslut samt på begäran av privata aktörer även exempelvis testamenten, bostadsaktiebolags varningar och betalningsuppmaningar. Stämningsmannen söker ofta upp kunderna utanför ämbetsverket, men i arbetet ingår också tidvis sessionsjour. Stämningsmannen får mycket långt besluta när hen arbetar, eftersom hen inte har en fastställd arbetstid.

Bekanta dig närmare med uppgifterna genom en arbetstagarintervju med en stämningsman . För att få jobb inom det yrket är det bäst att ha en högskoleexamen.

Tingssekreteraren har bred kompetens och samarbetar med kunder, personalen på det egna kontoret samt olika intressentgrupper. Arbetsuppgifterna är mångsidiga och ansvarsfulla och innehåller även självständigt beslutsfattande.

Tingssekreterarens arbete är förlagt till tingsrätten inom Domstolsverket , där tingssekreterarens uppgifter kan fokusera på tviste- eller brottmål eller ansökningsärenden . I praktiken kan arbetet omfatta till exempel att självständigt avgöra vissa ärenden eller bistå domarna i arbetet i sessionssalen och i upprättandet av olika handlingar. Du kan bekanta dig närmare med tingssekreterarens arbete genom en arbetstagarintervju med en tingssekreterare .

Arbetet utförs på vardagar dagtid, och det kan delvis utföras på distans. Det är möjligt att bli anställd i det här yrket med olika examina på instituts- och yrkeshögskolenivå (t.ex. merkonom eller rättstradenom).

I uppgiften som utsökningsinspektör behövs mod att fatta även obehagliga beslut. Kunder bemöts som människor i besvärliga situationer. I arbetet fattas mycket självständiga beslut, varav en del utgör lagskipning.

En utsökningsinspektör arbetar på Utsökningsverket . Utsökningsinspektörens arbete består av att genom elektroniska metoder verkställa betalningsskyldigheter i fall där behandlingen av gäldenärens utsökningsärenden inte förutsätter att denne träffas personligen. Utsökningsinspektören svarar för utmätningsåtgärder rörande sina gäldenärer, fördelning av pengar till borgenärer samt säkerställer även att gäldenärens rättigheter tillgodoses. Förutom med gäldenärerna har hen ofta kontakt även med borgenärer, löneräknare, banker och andra myndigheter.

Arbetet utförs på vardagar dagtid, och det kan utföras flexibelt på distans. Bekanta dig närmare med uppgifterna genom en arbetstagarintervju med en utsökningsinspektör. För att få jobb i det yrket är det bäst att ha en högskoleexamen.

Åklagarsekreteraren spelar en viktig roll i biträdande uppgifter för rättskipningen. Arbetsuppgifterna består såväl av självständigt arbete som av samarbete med personalen på det egna kontoret, olika intressentgrupper och kunder. I uppgiften behövs samarbetsförmåga samt ett flexibelt och aktivt sätt att arbeta.

Åklagarsekreterarens arbete på Åklagarmyndigheten omfattar olika praktiska uppgifter för att bistå åklagaren. Åklagarsekreteraren beställer till exempel utredningar, registrerar de olika skedena och parterna i brottmål i systemen samt sköter dokumenthanteringen med förundersökningsmyndigheterna och tingsrätterna. Du kan bekanta dig närmare med åklagarsekreterarens arbete genom en arbetstagarintervju med en åklagarsekreterare .

Arbetet utförs på vardagar dagtid, och det kan delvis utföras på distans. Det är möjligt att bli anställd i det här med olika examina på instituts- och yrkeshögskolenivå (t.ex. merkonom eller rättstradenom).

Läs mer

Publicerad 19.3.2024