Konsumentärenden
Konsumentrådgivningen ger anvisningar om problem i anslutning till anskaffning av produkter och tjänster samt medlingshjälp vid tvister mellan privata konsumenter och företag. Utgångspunkten är lagstiftningen om konsumentskydd samt anvisningar om god sed inom olika branscher.
Konsumentrådgivningen behandlar inte affärer mellan två privatpersoner. Konsumenttvistenämnden behandlar också tvister som gäller försäljning eller uthyrning av en bostad, där båda parterna är privatpersoner.
Först kontakt med säljaren
Om produkten eller tjänsten är felaktig ska konsumenten först kontakta säljaren, företaget eller hyresvärden som ärendet gäller. Om ärendet inte kan lösas genom att förhandla med säljaren kan hen be Konsumentrådgivningen om hjälp. Till Konsumentrådgivningens webbsidor.
Om tvisten inte kan lösas på annat sätt kan konsumenten lämna en begäran om avgörande till konsumenttvistenämnden. Nämndens beslut är rekommendationer, men i allmänhet följer företagen dem. Till konsumenttvistenämndens webbsidor.
Om konsumenttvistenämnden rekommenderar gottgörelse, ska konsumenten själv kontakta den som säljer produkten eller tjänsten för att få gottgörelse. Om nämnden inte rekommenderar gottgörelse har konsumenten ännu möjlighet att föra ärendet till tingsrätten för behandling. I allmänhet måste personen själv svara för rättegångens kostnader och för att ärendet förs vidare.
Produkter och tjänster som skaffats från utlandet
Om en produkt eller tjänst har skaffats av ett företag som är verksamt inom EU, Norge, Island eller Storbritannien kan man be om hjälp i en konsumenttvist av Konsument Europa Finland. Centret ger också råd till konsumenter i fall där säljaren av en produkt eller tjänst befinner sig utanför Europa. Till Konsument Europa Finlands webbsidor.
Mer information