Velkojen perintä
Velkojen perintä etenee tavallisesti kahden viikon jaksoissa. Mitä enemmän aikaa on kulunut alkuperäisestä eräpäivästä, sitä suuremmaksi kulut muodostuvat.
Velkoja lähettää 1–2 maksumuistutusta maksamattomasta laskusta. Ensimmäinen muistutus tulee tavallisesti kahden viikon kuluttua laskun alkuperäisestä eräpäivästä. Tässä vaiheessa velallisen kannattaa ottaa yhteyttä velkojaan ja sopia laskun maksusta, jotta korot ja muut kulut eivät lähde kasvamaan suuremmiksi.
Jos velallinen ei ole maksanut laskua tai sopinut maksujärjestelyistä maksumuistutuksen eräpäivään mennessä, lasku siirtyy yleensä perintätoimistoon. Ensimmäinen maksuvaatimus voi tulla aikaisintaan neljän viikon kuluttua eräpäivästä. Lisätietoa ulosotosta.
Perinnän jokaisesta vaiheesta aiheutuu kuluja, jotka lisätään alkuperäiseen laskuun. Nämä kulut jäävät sitä pienemmiksi mitä aikaisemmassa vaiheessa velallinen ottaa yhteyttä velkojaan tai perintätoimistoon ja pyrkii sopimaan maksuaikataulusta.
Aiheeton lasku tai perintä
Jos lasku tai perintätoimiston maksuvaatimus on aiheeton, velallisen kannattaa ottaa yhteyttä laskun lähettäjään. Ellei asia ratkea yhteydenoton jälkeenkään, laskusta tai perinnästä on mahdollista valittaa Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.
Vapaaehtoisen perinnän keskeyttäminen
Velallinen voi pyytää velkojaa hakemaan ulosottoa, vaikka perintä olisi vielä kesken. Tällöin perinnästä syntyvät kulut jäävät pienemmiksi ja asian käsittely nopeutuu. Pyyntö ulosottoon siirtämisestä on tehtävä kirjallisesti laskuttajalle tai asiaa hoitavalle perintätoimistolle.
Omien velkojen määrän voi tarkistaa kerran vuodessa maksutta perintätoimistosta tilaamalla saldotodistuksen.
Velan vanhentuminen
Velat vanhentuvat tietyn määräajan jälkeen, mutta vanhentumisajan pituus voi vaihdella.
Kun velka on vanhentunut, sitä ei voi enää periä. Vanhentuneen velan lyhentämiseen voi kuitenkin käyttää omaisuutta, joka on ulosmitattu ennen velan vanhentumista. Lisätietoa velan vanhentumisesta (oikeuspalveluvirasto.fi).
Tukea ja apua velkojen maksuun