Alkuperäinen julkaisija: Valtakunnanvoudinvirasto

Postin lakko hidastaa ulosotosta lähtevien maksukehotusten kulkua

Julkaistu 8.11.2019

Postialan työntekijäjärjestö PAU on ilmoittanut lakosta, joka alkaa maanantaina 11.11.2019 klo 06.00 ja jatkuu kaksi viikkoa 24.11.2019 asti. Lakon arvioidaan vaikeuttavan postinkulkua merkittävästi.

Lakosta johtuen esimerkiksi ulosottovelallisille toimitettavien maksukehotusten lähettämistä lykätään. Myös ulosotosta lähetettävät laskut, jotka ovat pääasiassa ulosoton hakijoille lähetettäviä käsittelymaksuja, eivät lakon aikana lähde vastaanottajille.

Asiakkailta postilakko ei vaadi erityisiä toimenpiteitä. Uudet, lakon aikana lykätyt maksukehotukset eivät myöskään vielä näy ulosoton sähköisessä asioinnissa. Mikäli asiakkaalla on asioita vireillä ulosotossa, omia ulosottoasioita voi kuitenkin tarkastella ja velkaa maksaa normaalisti ulosoton sähköisen asiointipalvelun kautta.

Ulosoton maksukehotukset tulostetaan ja lähetetään asiakkaalle yleensä alkuviikosta. Mikäli ennen lakkoa syntyneistä maksukehotuksista on epäselvyyttä, asiakas voi ottaa yhteyttä asioitaan hoitavaan ulosottomieheen.

Ulosottolaitos seuraa lakon vaikutuksia postinjakeluun ja tekee ratkaisut tulevien viikkojen toimenpiteistä myöhemmin.

Lisätietoja: johtava hallintovouti Jorma Niinivirta