Sampsa Luttinen, julkinen oikeusavustaja

Sampsa Luttinen

• Julkinen oikeusavustaja, asianajaja, varatuomari
• Työskentelee Keski-Suomen oikeusaputoimistossa, Äänekosken toimipaikassa.
• Valmistunut Lapin yliopistosta oikeustieteen maisteriksi.
• Työkokemusta oikeusalalta n. 4,5 vuotta.



Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.

Työskentelen julkisena oikeusavustajana, mikä käytännössä tarkoittaa asianajajan töitä valtion palveluksessa. Valtion oikeusaputoimistossa autan ihmisiä heidän moninaisissa juridisissa ongelmissaan oikeusapulain mahdollistamissa rajoissa. Suurin osa jutuista liittyy rikosasioihin ja perintö- ja perheoikeudellisiin kysymyksiin, mutta hoidettavia juttuja on kokonaisuudessaan hyvin laidasta laitaan.

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?

Minulle auskultointi eli tuomioistuinharjoittelu oli kokemus, joka antoi sysäyksen ja idean työskennellä enemmän rikos- sekä perhe- ja perintöoikeudellisten asioiden parissa. Ennen auskultointia minulla oli enemmän kokemusta liikejuridiikasta. Auskultoinnin loppuvaiheilla laitoin sähköpostitse avoimen hakemuksen Keski-Suomen oikeusaputoimistoon. Sillä tiellä ollaan edelleen.

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.

Työpäivät ja -viikot vaihtelevat tosi paljon riippuen siitä, onko tiedossa istuntopäivä, uusien asiakasjuttujen vastaanottoa vai olemassa olevien juttujen työstämistä.

Esimerkiksi tänään aamu lähti käyntiin sähköpostin läpikäynnillä ja nopealla Edilexin vilkaisulla, eli tarkastamalla, mitä uutisia ja viimeisintä oikeuskäytäntöä on tullut. Sen jälkeen oli, totta kai, aamukahvittelut työkavereiden kanssa. Tämän jälkeen menen tekemään vuoron oikeusavun chat-palvelussa. Lounaan jälkeen näyttäisi olevan kaksi uuden asiakkaan vastaanottoa, joista ensimmäinen liittyy perunkirjoitustyön vastaanottoon ja toinen asianomistajan avustamiseen rikosprosessissa.

Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?

Tällä hetkellä olen Äänekosken toimipaikassa, mutta teen välillä myös etätöitä kotoa käsin. Silloin tällöin käyn myös Jyväskylän toimipaikassa ja moikkaamassa muita Keski-Suomen oikeusaputoimiston työkavereita. Keski-Suomen oikeusaputoimistoon kuuluu Jyväskylän ja Äänekosken lisäksi toimipaikat Viitasaaressa ja Jämsässä. Istuntopäivinä taas olen yleensä Keski-Suomen käräjäoikeudessa Jyväskylässä tai sitten jossain muualla päin Suomea.

Meillä julkisilla oikeusavustajilla ei ole varsinaista työaikaa emmekä kuulu työaikalainsäädännön piiriin, mutta pyrin tekemään töitä kello 8 ja16 välillä eli normaalin virka-ajan puitteissa. Mutta jos esimerkiksi istunnot joskus venähtävät pidemmäksi, teen jonain ei-niin-hektisenä aikana vastaavasti vähän lyhyempää päivää.

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?

Tämä on tietysti asiakaspalveluammatti, ja hyvin tärkeä ominaisuus on tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Luonnollisesti pitää osata myös juridiikkaa.

Lisäksi tarvitaan yhteistyötaitoja, sillä vaikka avustaja vastaa itsenäisesti asiakasjuttunsa hoitamisesta, tässä tehdään yhteistyötä muun toimiston väen ja erityisesti oikeusapusihteerien kanssa. Oikeusapusihteerit auttavat paljon esimerkiksi perunkirjoitustöiden valmistelussa.

Mikä on parasta ammatissasi?

Työssäni parasta on ihmisten auttaminen. Tulee aina hyvä fiilis, kun asiakkaalta tulee hyvää palautetta. Ne ovat kivoja hetkiä.

Totta kai hienoa on myös työn monipuolisuus. Tässä työssä kehittyy paljon juridiikan osaajana, koska juttuja on laidasta laitaan. Moni niistä on sellaisia, ettei opiskeluaikana osannut kuvitellakaan, että tällaisia ongelmia voi tulla vastaan.

Toisaalta työssä kehittyy myös ihmisten kanssa työskentelemisessä. Moni asiakas tulee meille henkilökohtaisen elämänsä kriisitilanteessa, ja nämä ovat tietysti aina haastavia paikkoja. Tällaisten kokemusten kautta oppii ja tulee koko ajan paremmaksi ihmisten kohtaamisessa ja tukemisessa erilaisissa haastavissa tilanteissa. Työssä pääsee kehittymään siis monella eri saralla.

Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?

Haastavia ovat sellaiset asiakasjutut, joita ei ole koskaan ennen ollut. Niissä aluksi miettii, että mitä tässä on mahdollista tehdä seuraavaksi. Mutta kyllä näihin yleensä ratkaisu löytyy: netti on hyvä apu ja vielä parempana apuna ovat kollegat. Aika monesti jollakulla on ollut samanlainen tai vähintäänkin samantyylinen juttu aiemmin, ja sillä tavoin jutusta saa usein kiinni. Työkavereille iso kiitos siitä, että apua on saanut aina pyydettäessä.

Varjopuolena on myös se, että välillä asiakkailla on todella ikäviä tilanteita, jolloin itsestäkin tuntuu kurjalta asiakkaiden puolesta. Tästä tunteesta on kuitenkin päästävä suhteellisen nopeasti pois, jotta pystyy fokusoimaan oman toimintansa asiakkaan auttamiseen. Työssä pitää olla sopivassa määrin empaattinen, koska avustajan tehtävänä on olla henkilö, joka pystyy katsomaan tilannetta ikään kuin ulkopuolelta ja löytämään siten parhaimman ratkaisun asiakkaan ongelmaan.

Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee julkisen oikeusavustajan ammattia?

Ei kuin vaan hakemusta sisään ja tervetuloa! Julkinen oikeusavustaja on todella hyvä ammatti. Työ on monipuolista, ja tässä pääsee kehittymään juridiikan ammattilaisena kannustavassa ilmapiirissä. Ja valtiolla on muutoinkin työsuhde-edut kohdallaan, kuten hyvä työterveydenhuolto ja pitkät lomat.

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?

Töitä kyllä riittää, ja näkisin jokseenkin varmaksi sen, ettei tekoäly ole ammattikuntaamme korvaamassa ainakaan hetkeen. Työt eivät siis tekemällä lopu: vaikuttaisi olevan ajasta riippumaton vakio, että ihmisillä on jossain kohtaa elämänsä varrella isompia tai pienempiä juridisia ongelmia. Näitä tilanteita varten tarvitaan jatkossakin myös meitä julkisia oikeusavustajia.

Julkaistu 23.1.2024