Hovioikeus vahvisti The Pirate Bay -palvelun ylläpitäjänä toimineen vastaajan loukanneen äänitteiden tuottajien lähioikeuksia ja kielsi vastaajaa sakon uhalla toistamasta menettelyä (asia S 18/1850)

Hovioikeus katsoi näytetyn, että vastaaja oli 1.7.2005–3.8.2009 aikana toiminut The Pirate Bay -vertaisverkkopalvelun ylläpitäjänä siten, että hänen toimintansa oli ollut merkityksellistä palvelun kautta toteutetun äänitteiden luvattoman levityksen kannalta. Vastaajan katsottiin jatkaneen palvelun toiminnan kannalta olennaisissa tehtävissä aina 3.8.2009 saakka ja hänen siten olevan vastuussa palvelun kautta tehdyistä kantajayhtiöiden lähioikeuksien loukkauksista. Sen sijaan hovioikeus katsoi jääneen näyttämättä, että vastaaja olisi osallistunut palvelun toimintaan enää 3.8.2009 jälkeen. Vastaajaa kiellettiin 35.000 euron sakon uhalla toistamasta menettelyä. Hovioikeus katsoi olevansa toimivaltainen tutkimaan asian myös siltä osin kuin äänitteitä oli levitetty ruotsalaisten teleoperaattoreiden kautta, koska vastaajan kotipaikka oli Suomessa ja äänitteet olivat olleet saatavilla Suomessa.

Helsingin käräjäoikeus oli 11.6.2018 tuomiollaan vahvistanut, että vastaaja oli loukannut kantajayhtiöiden tekijänoikeuksia saattamalla yleisön saataviin näiden omistamia äänitteitä ajalla 18.9.2010–30.5.2014. Käräjäoikeus oli velvoittanut vastaajan korvaamaan yhtiöille vahingonkorvauksena selvitys- ja valvontakuluja mutta katsonut, ettei asiassa ollut edellytyksiä tekijänoikeuslain mukaisen kieltomääräyksen antamiselle.

Sekä vastaaja että yhtiöt valittivat käräjäoikeuden tuomiosta hovioikeuteen. Vastaaja vaati ensisijaisesti, että yhtiöiden kanne tuli jättää kokonaisuudessaan tutkimatta ja toissijaisesti, että yhtiöiden kaikki vaatimukset tuli hylätä. Yhtiöt vaativat, että vastaajan tuli vahvistaa loukanneen näiden lähioikeuksia 1.7.2005 alkaen ja että häntä tuli kieltää 1.000.000 euron suuruisen sakon uhalla jatkamasta tai toistamasta kiellettyä menettelyä.

Hovioikeus muutti käräjäoikeuden ratkaisua edellä todetuin tavoin.

Asian ovat ratkaisseet hovioikeudenneuvokset Mirjami Paso ja Jukka Loiva (puheenjohtaja) sekä asessori Matti Pyöriä. Asia ratkaistiin kirjallisesti esittelystä. Lisätietoja asiassa antaa hovioikeuden esittelijä Sini Majlander (puh. 029 56 40518 tai [email protected]). Tuomio on tilattavissa hovioikeuden kirjaamosta (puh. 029 56 40789 tai [email protected]).

Tekijänoikeuslakiin perustuvat riita- ja hakemusasiat on vuodesta 2013 alkaen käsitelty markkinaoikeudessa. Tämä asia on kuitenkin käsitelty yleisessä tuomioistuimessa, koska siihen kytkeytyvä asiakokonaisuus on tullut vireille Helsingin käräjäoikeudessa jo vuonna 2011.

Julkaisuvapaa kello 12.00

Julkaistu 30.4.2021