Hovioikeuden tuomio lentoyhtiö Go! Aviation Oy:n kavallusasiassa (R 21/1002)

Helsingin hovioikeus on tänään antamallaan tuomiolla pääosin pysyttänyt Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuden 12.3.2021 antaman tuomion, jolla lentoyhtiö Go! Aviation Oy:n toimitusjohtajan ja hallituksen puheenjohtajan oli katsottu syyllistyneen yhtiön toiminnassa tehtyihin törkeään kavallukseen ja törkeään kirjanpitorikokseen. Hänen syykseen oli lisäksi luettu törkeä veropetos ja viesintäsalaisuuden loukkaus. Käräjäoikeus oli lisäksi tuominnut tapahtumaan liittyen kaksi vastaajaa avunannosta törkeään kavallukseen ja yhden vastaajan törkeästä rahanpesusta.

Asiassa oli kysymys siitä, että toimitusjohtaja ja avunannosta tuomitut vastaajat olivat laskuttaneet yhtiötä aidon laskutuksen lisäksi perusteettomilla laskuilla. Perusteettomalla laskutuksella saadut varat olivat päätyneet vastaajien omaan käyttöön ja niitä oli osin kierrätetty takaisin yhtiöön toimitusjohtajan yhtiöstä aikaisemmin nostamien varojen maksamiseksi takaisin yhtiölle. Käräjäoikeus oli katsonut kaikkien syytteessä mainittujen laskujen olleen perusteettomia ja vastaajien syyllistyneen kavallusrikoksiin syytteen mukaisesti. Hovioikeus sen sijaan katsoi, että syytteessä mainituille yhteismäärältään 52.558,40 euron siirroille oli ollut liiketaloudellinen peruste, miltä osin syyte hylättiin. Muilta osin käräjäoikeuden tuomiota ei kavallusrikosten osalta muutettu. Toimitusjohtajan katsottiin kavaltaneen yhtiöstä 221.375 euroa ja avunantajien edistäneen rikosta pienempien määrien osalta.

Törkeästä rahanpesusta syytetyn vastaajan osalta hovioikeus hylkäsi syytteen. Syyte oli perustunut Go! Aviation Oy:stä kavallettujen varojen vastaanottamiseen ja siirtämiseen edelleen. Hovioikeus katsoi, että rahojen vastaanottaminen oli perustunut aitoon työsuoritteeseen liittyviin laskuihin eikä vastaajan ollut näytetty tienneen rahojen rikollisesta alkuperästä.

Käräjäoikeuden toimitusjohtajalle tuomitsemaa rangaistusta alennettiin ja se määrättiin ehdolliseksi syytteen osittaisen hylkäämisen ja ajan kulumisen vuoksi. Hänet tuomittiin törkeästä kavalluksesta, törkeästä kirjanpitorikoksesta, törkeästä veropetoksesta ja viesintäsalaisuuden loukkauksesta 1 vuoden 10 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja sen ohessa 90 tunniksi yhdyskuntapalveluun. Käräjäoikeuden määräämä 4 vuoden liiketoimintakielto pysytettiin. Avunantajille käräjäoikeudessa tuomittuja 10 kuukauden ja 6 kuukauden ehdollisia vankeusrangaistuksia ei muutettu.

Vastaajat tuomittiin maksamaan vahingonkorvausta Go! Aviation Oy:n konkurssipesälle ja toimitusjohtaja lisäksi Verohallinnolle.

Asian ovat ratkaisseet hovioikeudenneuvokset Tarja Ryhänen-Dahlman ja Miikka Kärki sekä asessori Laura Pihlamaa. Valmistelijana on toiminut hovioikeuden esittelijä Emilia Klemola.

Lisätiedot hovioikeudenneuvos Miikka Kärki puh. 029 56 40773, etunimi.sukunimi(at)oikeus.fi.

Tuomio on (2.2.2023, dnro R 21/1002) on tilattavissa hovioikeuden kirjaamosta puh. 029 56 40789, sähköpostiosoite [email protected].

Julkaisuvapaa klo 15.

Julkaistu 2.2.2023