Hovioikeuden tuomio törkeää huumausainerikosta ym. koskevassa asiassa R 21/1054 (Katiska 1)

Helsingin hovioikeus on tänään antanut tuomion laajassa doping- ja huumausaineita koskevassa rikoskokonaisuudessa (ns. Katiska 1 -asia).

Helsingin käräjäoikeuden 8.4.2021 asiassa antama tuomio on koskenut 53 vastaajaa. Hovioikeudessa asiaa on käsitelty 37 valittajan osalta, joista kuuden osalta asia on ratkaistu kirjallisessa menettelyssä. Pääkäsittelypäiviä on hovioikeudessa ollut 41 ja käsiteltäviä syytekohtia yhteensä yli 150.

Hovioikeus katsoi käräjäoikeuden tavoin, että kysymyksessä olevassa rikosasiassa kaksi päätekijää olivat järjestäneet Suomeen huomattavia määriä erilaisia huumausaineita, lääketabletteja ja dopingaineita. Lukuisat henkilöt olivat heidän organisoimassaan yhteenliittymässä osallistuneet toimintaan, jossa huumaus- ja dopingaineita oli esimerkiksi maastokätköjä ja varastoja hyödyntämällä myyty muun muassa niin sanotun pimeän verkon myyntialustojen kautta tai suoraan yhteenliittymän osien omille asiakkaille. Toiminnasta saatu taloudellinen hyöty oli jakautunut siten, että osa vastaajista oli saanut voiton huumaus- ja dopingaineista, kun taas osalle vastaajista oli annettu kiinteitä tai erikseen sovittuja palkkioita.

Käräjäoikeuden mukaan päätekijöiden sekä 20 muun vastaajan syyksi luetut rikokset tai ainakin osa niistä oli tehty osana järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaa. Hovioikeus katsoi näistä kolmen vastaajan osalta jääneen selvittämättä, että he olisivat tehneet heidän syykseen luettuja rikoksia osana järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaa. Kahden vastaajan osalta hovioikeus katsoi toisin kuin käräjäoikeus, että heidän syykseen luettu rikos oli tehty osana järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaa, minkä johdosta heille tuomittuja rangaistuksia korotettiin.

Hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomiota toiselle päätekijälle tuomitun 11 vuoden vankeusrangaistuksen ja toiselle päätekijälle tuomitun 12 vuoden 11 kuukauden vankeusrangaistuksen osalta. Päätekijöiden osalta syyksilukemista muutettiin vähäisiltä osin ja heidän valtiolle menetetyksi tuomitun taloudellisen hyödyn määrää alennettiin. Hovioikeus 14 vastaajan osalta hylkäsi osan syytteistä tai muutti syyksilukemista olennaisilta osin. Neljän vastaajan osalta syyksilukemista muutettiin vain vähäisiltä osin. Joidenkin vastaajien osalta hovioikeus alensi tai lievensi heille tuomittua rangaistusta. Käräjäoikeuden tuomiota ei muutettu 15 vastaajan osalta.

Asian ovat ratkaisseet hovioikeudenneuvokset Markku Laine, Tiina Nurmimäki ja Jaana Hemminki. Valmistelijana on toiminut hovioikeuden esittelijä Monika Ekström ja kirjallisessa menettelyssä ratkaistujen valitusten osalta esittelijänä hovioikeuden esittelijä Satu Pyysalo. Ratkaisu on yksimielinen.

Asiaa koskeviin mahdollisiin tiedusteluihin vastaa hovioikeudenneuvos Tiina Nurmimäki (puh. 029 56 40573, sähköposti etunimi.sukunimi(at)oikeus.fi).

Tuomio (13.4.2023, dnro R 21/1054) on tilattavissa hovioikeuden kirjaamosta (puh. 029 56 40789, sähköposti helsinki.ho(at)oikeus.fi).

Julkaisuvapaa kello 10.00.

Julkaistu 13.4.2023