Hovioikeus katsoi, että niin kutsutussa katujengiasiassa ei ollut kysymys järjestäytyneen rikollisryhmän toiminnasta (R 22/1986)

‍Hovioikeus on antanut tuomion törkeää henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen valmistelua, tapon yritystä sekä muita rikoksia koskevassa asiakokonaisuudessa. Helsingin käräjäoikeuden 31.5.2022 antamaa tuomiota käsiteltiin 11 vastaajan valitusten johdosta.

Käräjäoikeus oli lukenut vastaajien syyksi useita rikoksia 14.6.–8.10.2021. Teoista vakavimpia olivat kahden vastaajan syyksi luettu tapon yritys Espoossa 5.9.2021 sekä yhdeksän vastaajan syyksi luettu henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen valmistelu, jonka oli ollut määrä kohdistua 8.10.2021 tapahtumaan ravintola Kaivohuoneella.

Hovioikeus hylkäsi yhden vastaajan osalta avunantoa pahoinpitelyyn koskevan syytteen ja katsoi kuuden vastaajan osalta vahingontekorikoksen sisältyneen heidän syykseen luettuun törkeään kotirauhan rikkomiseen. Muilta osin käräjäoikeuden tuomiota ei vastaajien syyksi luettujen rikosten osalta muutettu. Hovioikeus oli erimielinen tapon yrityksen syyksilukemisesta sekä syyksilukemisesta valmistelurikoksessa muiden kuin keskeisten tekijöiden osalta.

Toisin kuin käräjäoikeus, hovioikeus katsoi, että rikoksia ei väitetyllä tavalla ollut tehty osana Kurdish Mafia -nimellä tunnetun ja tunnuksenaan numeroa 47 käyttäneen järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaa.

Hovioikeus arvioi, että useista tekijöistä koostunut ryhmä oli sinänsä ollut valmis käyttämään väkivaltaa suojellakseen jäsentensä koskemattomuutta ja kunniaa. Ryhmässä oli lisäksi viitteitä jäsentyneisyydestä. Tekojen taustalla oli ollut nuorten henkilöiden ryhmittymä sekä sen jäsenten vihanpidon ja koston kierre suhteessa heille vastakkaisiksi koettuihin henkilöihin. Ryhmittymän vakiintumisesta, sen koossa pysymisen kestosta tai käskyvaltasuhteista ei kuitenkaan ollut esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella näitä seikkoja olisi voitu luotettavasti arvioida. Asiaa kokonaisuutena arvioiden hovioikeus arvioi toisin kuin käräjäoikeus, että ainakaan vielä kysymyksessä ei voitu katsoa olevan järjestäytynyt rikollisryhmä.

Hovioikeus alensi seitsemän vastaajan rangaistusta ja määräsi alaikäisenä rikoksen tehneen vastaajan vankeusrangaistuksen ehdolliseksi. Ankarimmat rangaistukset 6 vuotta 7 kuukautta ja 6 vuotta 2 kuukautta tuomittiin kahdelle vastaajalle, joiden syyksi oli luettu tapon yritys ja muita rikoksia.

Jälkimmäiseen rangaistukseen vaikutti muun ohella rangaistusta alentavana huomioon otettava toinen tuomio. Muilta osin tuomittuja rangaistuksia ei muutettu.

Asian ovat hovioikeudessa ratkaisseet hovioikeudenneuvokset Kristiina Harenko ja Maija Kulmala sekä asessori Laura Kirvesniemi. Valmistelijana on toiminut hovioikeuden esittelijä Otto Vahtera.

Lisätiedot: hovioikeuden esittelijä Otto Vahtera, otto.vahtera(at)oikeus.fi tai hovioikeudenneuvos Maija Kulmala, maija.kulmala(at)oikeus.fi.

Tuomio (13.6.2024, dnro R 22/1986) on tilattavissa hovioikeuden kirjaamosta puh. 029 56 40789, sähköpostiosoite [email protected].

Julkaisuvapaa kello 10.00.

Julkaistu 13.6.2024