Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelupisteeseen oikeustalon 1. kerrokseen jätetään mm. käräjäoikeudelle osoitetut hakemukset, lausumat, vastineet, kirjalliset vaatimukset, tyytymättömyydenilmoitukset ja hovioikeudelle osoitetut valituskirjelmät.

Asiakirjoja voi toimittaa myös postitse, faksilla tai sähköpostilla.

Sähköisiä hakemuslomakkeita löytyy  Oikeushallinnon asiointipalvelut -sivulta .

Salassa pidettävän aineiston toimittamiseen sähköisesti voi käyttää  Oikeusministeriön turvaviesti-palvelua . Palvelun käyttäminen on ilmaista, helppoa ja turvallista. Kun turvaviestiä lähetetään viraston virastopostiin, viestin otsikkoon ja sisältöön tulee laittaa tarvittavat tunnistetiedot (nimi, mihin liittyy jne.), jotta viraston henkilöstö osaa välittää viestin asiaa käsittelevälle henkilölle, tietää mihin asiaan sähköposti liittyy ja keneltä se on.

Lisätietoja asioinnista oikeuslaitoksen virastoissa voit lukea oikeuslaitoksen sivuilta sekä  tuomioistuinlaitoksen sivuilta .


Haastemies on tavattavissa käräjäoikeuden 1. kerroksen asiakaspalvelupisteessä, josta tiedoksiannettavia asiakirjoja voi noutaa.


Käräjäoikeudesta oikeus.fi.-loppuisista sähköpostiosoitteista lähetetyt viestit saattavat joissain sähköpostiohjelmissa ohjautua roskapostikansioon. Tarkista sähköpostisi roskapostikansio, mikäli odotat postia käräjäoikeudesta etkä ole saanut sitä sähköspotin saapuneet-kansioon.


Aukiolo

Asiakaspalvelupiste on avoinna arkisin 8.00 - 16.15.


Asiakaspalvelupisteen sijainti

Kelloportinkatu 5 A. 1. kerros, ala-aula.

Kaikki oikeustalon pääovesta käräjäoikeuden tiloihin saapuvat asiakkaat joutuvat kulkemaan turvatarkastuksen läpi.

Liikuntarajoitteisilla on esteetön kulku istuntotiloihin ja asiakaspalvelutiloihin. Oikeustalossamme on hissi.


Lisätietoja perittävistä maksuista sekä asioiden käsittelyssä

Käsiteltävistä asioista perittävistä maksuista sekä asioiden käsittelyyn liittyvistä menettelytavoista voit lukea lisää tuomioistuinlaitoksen sivuilta.

Julkaistu 21.8.2023