Heidi Jalokinos, IT-planerare

  • IT-planerare vid Rättsregistercentralen (RRC).
  • Utexaminerad tradenom i företagsekonomi från Vasa yrkeshögskola.
  • Cirka 20 års arbetserfarenhet inom IT-branschen, statligt anställd drygt 5 år.



Vad jobbar du med?

I mitt arbete är jag serviceansvarig för straffregistersystemet i IT-teamet för RRC:s interna system. I mitt arbete ansvarar jag för utvecklingen och underhållet av systemet. I straffregistersystemet sparas främst uppgifter om personer som dömts till frihetsstraff eller samfundsbot. Uppgifterna används till exempel för att påföra straffrättsliga påföljder. Uppgifter kan lämnas ut i form av straffregisterutdrag bl.a. till myndigheter för att utreda en persons tillförlitlighet och lämplighet.

I mitt arbete ansvarar jag för att systemet hålls ”i funktionsdugligt skick”. Jag reagerar på och utreder störningssituationer och tar emot störningsutredningar som jag förmedlar till applikations- och drifttjänstleve-rantörerna. I arbetet med att utveckla systemet ingår bland annat planering av systemversioner, godkännandetestning av ändringar samt uppgradering av produktionsversionen.

Hur hamnade du i det yrke du har valt?

Jag utexaminerades som tradenom i företagsekonomi 2003 och efter några omvägar bestämde jag mig för en IT-karriär. Jag arbetade länge inom den privata sektorn innan jag började min karriär inom staten. Jag arbetade först med straffregistret som registersekreterare tills jag blev IT-planerare för samma system.

Registersekreterarens uppgifter på registersidan gav mig en utmärkt grund för mina nuvarande arbetsuppgifter. Det var verkligen nyttigt att först arbeta som slutanvändare och först sedan arbeta med att utveckla systemet.

Jag har trivts mycket bra på RRC och det känns som om jag har hittat min plats i arbetslivet.

Hur ser din arbetsvardag ut?

Under arbetsdagen behandlar jag många arbetsärenden via e-post och snabbmeddelanden samt navigerar i många olika system. I arbetet ingår dagliga samtal med kunden och programleverantören, bl.a. om frågor som gäller störningssituationer och utveckling av systemet.

Arbetsveckan rymmer också flera möten där vi går igenom aktuella systemrelaterade frågor eller nya lagändringar som förutsätter att systemen utvecklas.

I min arbetsvardag ingår också en del interna utbildningar. Det är fint att de anställda vid RRC uppmuntras att söka sig till utbildningar som intresserar dem om arbetsuppgifterna tillåter det.

Hur ser din arbetsmiljö eller dina arbetstider ut?

Min arbetstid grundar sig på tjänstetid, dvs. mellan kl. 8 och 16.15, men vi använder flexibel arbetstid. Själv gillar jag att utföra mitt arbete under tjänstetid, men jag uppskattar verkligen möjligheten att jobba antingen kortare eller längre dagar om arbetssituationen tillåter det. Det gör det lättare att kombinera arbete och familjeliv. Systemet ska naturligtvis vara i bruk under tjänstetid, så ändringar i det görs alltid efter tjänstetid på kvällarna. Vid dessa är jag alltid med och säkerställer att saker och ting fungerar.

Vid RRC arbetar man flexibelt enligt en hybridmodell. Minst en dag i veckan besöker jag vårt kontor i centrum av Tavastehus.

Vilken kompetens krävs i ditt yrke?

Jag har en samordnande roll och därför måste jag ha koll på många olika saker i mitt arbete, även om jag inte själv utför dem. I det här arbetet har jag nytta av min kompetens inom leverantörs- och störningshantering, samordning av uppgifter och lösning av problemsituationer.

Dagliga prioriteringar av arbetet är viktigt. Det behövs också god stresstålighet, eftersom det ofta uppstår överraskande störningssituationer i arbetet som man snabbt måste reagera på.

Dessutom behövs nyfikenhet och vilja att lösa problem. Även om mitt arbete ofta förutsätter att jag handlar på eget initiativ, får jag alltid hjälp av kollegerna.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Frihet att fatta beslut och ansvar för mitt eget arbete och hur jag prioriterar det. Under dagen fattas många små beslut som för systemet framåt. Samtidigt anpassas och effektiviseras det egna arbetssättet varje dag. Ett plus är också att arbetet är mångsidigt och att det hela tiden händer något nytt vid sidan av rutinuppgifterna. Dessutom har vi ett riktigt bra team där vi tillsammans funderar på saker och ting. Mina arbetskamrater är toppen!

Vilka utmaningar möter du i ditt yrke?

En utmaning kan vara att man måste tåla ett visst mått av halvfärdighet i arbetet. När man blir färdig med en liten del, finns det ändå alltid många andra projekt som inte är klara. Man måste också acceptera ofullständighet och lära sig av ett sådant tänkesätt att man måste kunna allt genast och göra allt själv. Delegering av uppgifter är en väsentlig del av arbetet när man arbetar i en miljö med flera leverantörer. I rollen som serviceansvarig följer jag upp leverantörernas arbete och säkerställer att arbetet utförs på det sätt som kunden önskar.

Vad vill du berätta för den som överväger att bli IT-planerare?

Yrket lämpar sig för den som tycker om utmaningar och mångsidigt arbete. Det är bra om IT-planeraren är van att ta reda på saker och är beredd att se på föränderliga saker ur olika synvinklar. Dessutom är det viktigt att kunna samarbeta med olika människor. Mitt motto är ”anta inte, utan ta reda på”.

Hur ser du på framtiden för ditt yrke?

I IT-branschen hör man ibland att robotarna kommer att ta över jobbet. Det kommer inte att hända, eftersom expertis och substanskompetens hela tiden blir allt viktigare i detta arbete. För att till exempel förbättra tjänsterna på ett övergripande sätt behövs en komplex beslutsförmåga som grundar sig på tidigare erfarenhet. Robotar och automatisering hjälper visserligen till redan nu i vissa rutinuppgifter.

Publicerad 17.5.2024