Johanna Juhola, allmän intressebevakare

  • ‍Allmän intressebevakare vid Satakunta intressebevakningsbyrå i Björneborg.
  • Har avlagt BBA-examen (engelskspråkig tradenomexamen) vid Satakunta yrkeshögskola i Raumo.
  • Har innehaft denna uppgift sedan början av 2022. Före detta 10 års arbetserfarenhet som intressebevakningssekreterare.



Berätta kort vad du jobbar med.

Som allmän intressebevakare ansvarar jag för huvudmännens, dvs, kundernas ekonomiska ärenden. Huvudmännen är personer som på grund av sjukdom eller ålder inte själva kan sköta sina ekonomiska ärenden. Som allmän intressebevakare sköter jag i praktiken ärenden som gäller huvudmannens egendom eller ekonomi tillsammans med intressebevakningssekreteraren, som är den allmänna intressebevakarens arbetspar.

Hur kommer det sig att du valde detta yrke?

Jag sökte ursprungligen en tjänst som intressebevakningssekreterare, när jag fick höra att det fanns ett ledigt vikariat på vårt kontor. Redan innan jag tog examen kände jag att jag vill ha ett arbete som motsvarar min examen och mina studier i ekonomiförvaltning. Och det gjorde den lediga tjänsten.

Innan dess hade jag aldrig någonsin trott att jag skulle bli statsanställd, men jag gillade arbetet under den tidsbundna anställningen väldigt mycket och fick fortsätta. Branschen och själva arbetet var på ett vis en positiv överraskning.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka för dig.

En typisk arbetsdag är väldigt mångsidig. Det är svårt att i förväg säga vad allt jag kommer att få göra. På vårt kontor har varje intressebevakare cirka 200 huvudmän, och därför finns det väldigt många rörliga delar i arbetet och överraskande situationer som du ska ta hand om under dagen.

Normalt börjar arbetsdagen med att jag läser e-post. Sedan jobbar jag rätt mycket med e-post och kundadministrationssystemet under dagen. Till min arbetsdag hör också en timmes telefontid och mycket kontakter med såväl huvudmän som samarbetspartner, till exempel gällande försäljning av en huvudmans bostad eller bouppteckningar. Till dem som vi samarbetar med hör exempelvis hyresvärdar, representanter för vårdinrättningar, anhöriga och externa jurister i juridiska ärenden.

I vilken typ av arbetsmiljö eller hurudana arbetstider har du?

Jag jobbar ganska mycket på distans. Ett par dagar i veckan jobbar jag på kontoret. Numera träffar vi i huvudsak kunder på kontoret genom att de bokar tid. Vi har flexibel arbetstid så att vi kan börja arbetsdagen mellan klockan 7 och 9 och sluta från och med klockan 14.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

Det är viktigt att vara stresstålig och kunna prioritera, eftersom vi har mycket arbete och du så att säga inte kan göra rent bord under arbetsdagen. Dessutom är förmåga att fatta beslut en viktig färdighet, men å andra sidan behöver du också vara snäll mot dig själv. Ibland händer det att jag i efterhand funderar att jag kanske borde ha gjort någonting annorlunda. Men du måste se sådana tillfällen som lärdomar och lämna de känslorna bakom dig.

Interaktionsförmåga och sociala färdigheter har ökat i betydelse under åren, genom att det precis som i den övriga världen har skett en utveckling i hur aktiva huvudmännen är och hur de tar kontakt på olika sätt.

Huvudmännen har också olika bakgrunder, och därför är det viktigt att kunna sköta ärenden i samförstånd och med respekt för huvudmannens vilja.

Vad är det bästa med ditt yrke?

I detta yrke ser du verkligen vad du åstadkommer. Det är givande och betydelsefullt för dig själv när du tillsammans med intressebevakningssekreteraren lyckas få bättre ordning på huvudmannens ärenden. Ibland får vi också beröm från huvudmännen och samarbetspartnerna.

Staten som arbetsgivare erbjuder dig möjlighet att delta i olika arbetsgrupper, nätverk och utbildningar. De hjälper dig i ditt arbete. Via dem kan du också påverka hur ditt arbete utvecklas och innehållet i arbetet. De mångsidiga möjligheterna att påverka bidrar med ytterligare utmaningar i arbetet.

Vilka är de negativa sidorna med yrket eller vad känns svårt?

En utmaning är att hantera den tidvis stora arbetsmängden. Ibland har jag dagar då det känns som att jag har massor kvar att göra eller att jag inte har åstadkommit någonting vettigt, även om jag i själva verket har fått många enskilda ärenden förda vidare.

En negativ sida med att ha ansvar är att du ibland funderar på om du har kunnat agera i enlighet med huvudmannens intresse. Stress uppstår i situationer där du inte har tid att fokusera på eller sätta dig in i huvudmannens ärenden så mycket som du skulle vilja. Jag tycker dock att de positiva sidorna i arbetet är fler än de negativa.

Vad skulle du säga till en person som överväger att satsa på yrket som allmän intressebevakare?

Det kanske till och med känns skrämmande att ha ansvar för en annan persons ekonomiska ärenden, men arbetet är oerhört mångsidigt och du lär dig någonting nytt varje dag. Du har också möjlighet att göra arbetet på ditt sätt. Du får använda din kreativitet och sunt förnuft i arbetet, men ska naturligtvis beakta lagar och bestämmelser. Arbetet är mycket mer givande än det kanske verkar vid första anblicken.

Hur tror du att ditt yrke kommer att se ut i framtiden?

Jag tror att efterfrågan på detta yrke och denna service kommer att öka i framtiden. Man kan se att antalet huvudmän håller på att öka, då allt fler människor i större utsträckning behöver hjälp i vardagen.

Publicerad 11.7.2024