Kaisa, rättshjälpssekreterare, ekonomi- och skuldrådgivningen
- Rättshjälpssekreterare inom ekonomi- och skuldrådgivningen vid Mellersta Nylands rättshjälpsbyrå, verksamhetsstället i Hyvinge.
- Utexaminerad rättstradenom från yrkeshögskolan Laurea. Tidigare examen filosofie magister.
- Arbetserfarenhet inom rättsområdet ca 4 år.
Berätta kort vad du arbetar med.
Som rättshjälpssekreterare inom ekonomi- och skuldrådgivningen bistår jag i huvudsak ekonomi- och skuldrådgivarna i olika uppgifter, i synnerhet i beredningen av ansökningar om skuldsanering. I arbetet ingår också kundservice samt upprättande av handlingar och kalkyler, såsom tilläggsprestationskalkyler för skuldsaneringen.
Hur hamnade du i det yrke du har valt?
Jag är branschbytare och översättare till mitt tidigare yrke. För ungefär tio år sedan när var jag moderskapsledig började jag längta efter en ändring i mitt arbete och så började jag studera till rättstradenom. Jag genomförde den sista praktikperioden som hörde till studierna som tingssekreterare vid tingsrätten, där jag först blev anställd för viss tid. Senare öppnades en ordinarie tjänst inom mitt nuvarande arbete, som jag sökte och fick. I tingsrätten arbetade jag med summariska ärenden och i mitt nuvarande arbete behandlar jag skuldfrågor ur olika synvinklar.
Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.
En typisk arbetsvecka består av några telefon- och kontorsjourer och i övrigt går arbetstiden åt till självständigt arbete. I båda jourerna ingår kundservice och dessutom sköter byrån om utgående och inkommande post samt skannar inkommande post i ärendehanteringssystemet. Självständiga uppgifter är till exempel att utreda kundernas skulder, uppdatera skulduppgifter i betalningsprogrammen, hantera arbetskön och behandla meddelanden som kommer till byråns allmänna e-post.
I arbetsveckan ingår också ett teammöte varje vecka och ofta också andra möten eller olika utbildningar.
Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?
En del av arbetsveckan är jag på kontoret och en del gör jag på distans hemifrån. Ämbetsverkets gemensamma praxis för distansarbete är 50–50 procent. På verksamhetsstället i Hyvinge har vi tills vidare egna arbetsrum, vilket jag gillar. Dessutom har vi en trevlig arbetsgemenskap som ökar trivseln på kontoret.
Arbetstiden är ämbetsverksarbetstid. Arbetstiden är flexibel – jourerna begränsar i viss mån användningen av flextid, men till största delen kan den utnyttjas.
Hurdana kunskaper eller egenskaper kräver yrket?
Sociala färdigheter är viktiga i detta arbete. I arbetet krävs också tolerans för rutiner och upprepning och å andra sidan noggrannhet och omsorgsfullhet. Det finns inga exakta utbildningskrav för arbetet, men många är tradenomer, merkonomer eller tradenomstuderande.
Vad är det bästa med ditt yrke?
Det bästa är att arbetet är samhälleligt betydelsefullt och görs för att hjälpa kunderna. Till det bästa hör också att arbetet inbegriper kundservice och teamarbete i ett förhållande som passar mig och å andra sidan mycket självständigt arbete.
Vilka avigsidor har yrket eller vad känns utmanande?
Problemen med tidtabellerna, som sammanjämkning av arbete och familjeliv medför, är tidvis utmanande och det är inte alltid möjligt att använda flextiden på grund av jourerna. Lönen skulle också kunna vara bättre.
Vad skulle du berätta för en person som överväger att arbeta som rättshjälpssekreterare inom ekonomi- och skuldrådgivningen?
Jag skulle kunna rekommendera yrket för dem som är intresserade av assisterande uppgifter och av att hjälpa skuldsatta personer. Dessutom skulle jag kunna rekommendera uppgiften för dem som är intresserade av arbetet som ekonomi- och skuldrådgivare, eftersom vi får stor erfarenhet av detta arbete och dessutom har delvis samma uppgifter och utbildningar. Man kan avancera från posten som rättshjälpssekreterare inom ekonomi- och skuldrådgivningen till ekonomi- och skuldrådgivare, om man har avlagt eller avlägger en lämplig högskoleexamen som förutsätts.
Hur ser du på framtiden för ditt yrke?
Inom ekonomi- och skuldrådgivningen finns det gott om arbete och kundmängden har ökat. Jag tror att arbetet i framtiden kommer att automatiseras mycket mer när nya tekniska möjligheter uppstår och tillgången till många uppgifter underlättas i och med olika gränssnitt för informationsutbyte. Bara under de senaste 3,5 åren har arbetet förändrats mycket och jag tror att uppgiftsbeskrivningen kommer att förändras och kanske även utvidgas i framtiden.
Det nya Rättstjänstverket medför också förändringar, då befattningsbeskrivningarna för rättshjälpssekreterarna vid olika byråer samt arbetsfördelningen mellan sekreterarna och ekonomi- och skuldrådgivarna förmodligen kommer att förenhetligas mellan olika byråer.
Publicerad 10.4.2024