Päivi Salmela, ekonomi- och skuldrådgivare

  • Ekonomi- och skuldrådgivare vid Lapplands rättshjälpsbyrå, verksamhetsstället i Rovaniemi.
  • Utexaminerad med examen Bachelor of Business Administration (tradenomexamen på engelska) från yrkeshögskolan Mikkelin ammattikorkeakoulu.
  • Tio års arbetserfarenhet av uppgifter med anknytning till ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning.

Berätta kort vad du arbetar med.

I mitt arbete som ekonomi- och skuldgivare ger jag kunderna råd och handledning i planeringen av deras penninganvändning samt i skötseln av ekonomin och skulder.

Jag ger också förebyggande ekonomisk rådgivning i samarbete med Utsökningsverket. Målet med den förebyggande ekonomiska rådgivningen är att förbättra rådgivningen till medborgarna när det gäller att hantera den personliga ekonomin samt att förebygga uppkomsten av skuldproblem. Tillsammans med Utsökningsverket ordnar vi avgiftsfria utbildningar för intressentgrupper, deltar i olika evenemang, besöker läroanstalter och ordnar webbinarier om ekonomihantering.

Som en del av den förebyggande ekonomiska rådgivningen deltar jag också i Ekonomirådgivningen. Ekonomirådgivningen är en tjänst där människor med låg tröskel kan diskutera sina penningärenden, få råd, utan tidsbokning och om de så önskar anonymt.

Hur hamnade du i det yrke du har valt?

Delvis av en slump. Vi flyttade i tiderna till en annan ort och därför började jag söka nya jobb. Ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning lät intressant. Innan jag blev ekonomi- och skuldrådgivare arbetade jag som sekreterare inom ekonomi- och skuldrådgivningen vid en kommun och före det arbetade jag på en bank.

För arbetet som ekonomi- och skuldrådgivare finns ingen särskild utbildning, men en ekonomi- och skuldrådgivare ska ha avlagt för en verksamheten lämplig högskoleexamen samt besitta sådan skicklighet och erfarenhet som förutsätts för att kunna sköta uppdraget på behörigt sätt. Vi som arbetar inom branschen har många olika utbildningsbakgrunder.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Strukturen på arbetsdagarna och -veckorna varierar. Arbetsveckans takt avgörs ofta av tidsfrister till tingsrätten och tidtabellerna för tillställningar inom den förebyggande ekonomiska rådgivningen. En typisk arbetsdag omfattar kontakt med kunder och att svara på deras frågor. Till största delen kontaktar jag kunderna per telefon vid överenskommen tidpunkt eller via vår e-tjänst, men det ordnas även kundmöten.

Tillsammans med kunderna går jag igenom deras ekonomiska situation och skuldsituation och tillsammans överväger vi ofta olika lösningsalternativ samt hur de ska gå vidare i ärendet. Dessutom går jag igenom de verifikat som kunderna lämnat in och skaffar mer information för att på bästa möjliga sätt

hitta ett lösningsalternativ som lämpar sig för situationen. Det känns som om man hela tiden lär sig något nytt i arbetet och får fördjupa sig i många olika saker. I en typisk arbetsvecka ingår att göra upp en ansökan om skuldsanering eller något annat lösningsalternativ, göra upp betalningsprogram eller skriva utlåtanden till tingsrätten i egenskap av sökandens biträde samt att kontakta borgenärer och vid behov även utsökningen.

Till en typisk arbetsvecka hör också att planera utbildningar och webbinarier inom förebyggande ekonomisk rådgivning och att ordna webbinarier.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag arbetar vanligen under rättshjälpsbyråns öppettider, det vill säga klockan 8–16.15. Jag arbetar delvis på distans och delvis på kontoret.

Vi har ett multilokalt kontor i Lappland. Förutom i Rovaniemi finns det ekonomi- och skuldrådgivare även i Sodankylä och Kemi, så verktygen för distansarbete är bekanta. Vårt kontor ligger i samma byggnad som den offentliga rättshjälpen. Den allmänna intressebevakningen verkar också här.

Hurdana kunskaper eller egenskaper kräver yrket?

Arbetet kräver ett multiprofessionellt grepp och stresstålighet. Det väsentliga är en vilja att utreda saker, logisk slutledningsförmåga samt förmåga att skapa sig en helhetsbild. Arbete med kunder förutsätter också förmåga att lyssna och sätta sig in i en annan människas situation eftersom kundernas ärenden kan vara mycket trassliga.

Man måste också vara bra på siffror eftersom man i arbetet räknar kundernas inkomster, utgifter och skulder, vilket förutsätter noggrannhet. Dessutom är det viktigt med långsiktighet eftersom största delen av kundrelationerna kan pågå i flera år – till exempel varar ett betalningsprogram för skuldsanering vanligtvis tre eller fem år.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det mest belönande är känslan av framgång när man lyckas utreda situationen för en kund i ekonomiskt trångmål och kunden genom lösningen får hjälp och lättnad samt en ny start. Redan att prata kan i sig underlätta kundens situation eftersom man ofta inte pratar om ekonomiska frågor ens med sina närmaste.

Även situationer där jag tillsammans med kunden genom en liten korrigering får kundens ekonomi under kontroll är verkligt belönande.

Vilka avigsidor har yrket eller vad känns utmanande?

När ekonomin inte är i balans påverkas ofta kundernas liv negativt också på andra sätt. Trots att kunderna hoppas det finns det inte nödvändigtvis snabba lösningar i deras situation. Det är inte heller alltid möjligt att sätta sig in i och ägna så mycket tid åt vissa saker som man skulle vilja. Tidsfristerna sätter också press på arbetet.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att arbeta som ekonomi- och skuldrådgivare?

Även om jag redan har arbetat länge i branschen stöter jag hela tiden på nya saker i det här yrket, så det behövs ett ständigt intresse och en vilja att lära sig nya saker. Om man vill hjälpa människor, tycker om att lära sig nya saker och ha ett lagom utmanande arbete och brådska inte orsakar stress, är detta ett riktigt givande arbete.

Hur ser du på framtiden för ditt yrke?

Ekonomi- och skuldrådgivningstjänsterna kommer att förbli viktiga även i fortsättningen eftersom det ekonomiska läget och världen ständigt förändras. Tills vidare lever vi också ganska långt i ett konsumtionssamhälle där man lätt får krediter som kan orsaka problem för många.

Arbetet kommer säkert att förändras allteftersom de digitala tjänsterna och distanstjänsterna utvecklas. Jag ser fram emot att utnyttja dessa möjligheter eftersom de både underlättar det egna arbetet och hjälper människor att lättare kunna uträtta ärenden i våra tjänster.

Publicerad 12.4.2024