Riina Mathlin, rättshjälpssekreterare, rättshjälp


  • Rättshjälpssekreterare vid Uleåborgs rättshjälpsbyrå.
  • Utexaminerad som rättstradenom från yrkeshögskolan Oulun ammattikorkeakoulu.
  • Drygt sex års arbetserfarenhet av uppgifter i anslutning till rättshjälp.



Berätta kort vad du arbetar med.

Min arbetsbeskrivning omfattar många olika saker. Ett väsentligt delområde i arbetet är att arbeta i par med ett offentligt rättsbiträde, till vilket hör till exempel att vara i kontakt med kunder och förvalta handlingar. Största delen av det biträdande arbetet handlar om att göra bouppteckningar för mindre bemedlade avlidna, där sekreteraren bland annat antecknar dödsboets tillgångar och skulder, vid behov beställer släktutredningar och utreder den avlidnes skuldsituation samt sköter kontakten med kunden.

Ett annat stort delområde i arbetet är kundbetjäning, en telefonjour som hålls 1–2 gånger i veckan, där man kartlägger hurdan service de kunder som ringer behöver.

Ett tredje stort delområde i arbetet är att självständigt avgöra ansökningar om rättshjälp från privata rättsbiträden. Dessutom har jag själv tolkfakturor som ansvarsområde. Jag har också börjat lära mig att hantera privata biträdens arvodesfakturor.

Hur hamnade du i det yrke du har valt?

När jag studerade till tradenom funderade jag på inriktningen efter de allmänna studierna, och justitieförvaltning kändes som det mest intressanta inriktningsalternativet. Efter studierna sökte jag mitt nuvarande arbete eftersom arbetet helt motsvarade min studiebakgrund och mitt syfte och därför var ett naturligt alternativ.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Arbetet omfattar telefonjour eller kundbetjäning vid disken på byrån 1–2 gånger i veckan. På byrån hålls också bouppteckningstillfällen. I övrigt kan arbetsdagen planeras och bestämmas enligt den egna tidtabellen, eftersom sekreteraren själv ansvarar för den. Vi har ett så kallat papperslöst kontor och därmed är det möjligt att arbeta på distans 2–3 dagar per vecka. Jag utnyttjar vanligtvis den möjligheten.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag arbetar på tre platser: för det första är hemmakontoret en arbetsmiljö. På kontoret arbetar jag på ett så kallat öppet kontor, det vill säga i ett gemensamt utrymme tillsammans med andra rättshjälpssekreterare, eller vid informationsdisken på kundbetjäningssidan.

Man kan börja arbeta mellan klockan 7 och 9 på morgonen och sluta arbeta tidigast klockan 14, men i allmänhet försöker jag vara anträffbar under ämbetsverkets öppettider klockan 8.00–16.15.

Hurdana kunskaper eller egenskaper kräver yrket?

I yrket är det bra om man har någon slags insikt i rättsprocessernas förlopp och vilken myndighet och instans som behandlar vilka ärenden. Dessutom måste man ha goda färdigheter i kundbetjäning och sociala färdigheter, eftersom man i arbetet har mycket kontakt med olika människor. Det finns också många kunder som talar engelska, så språkkunskaper behövs också.

Det är viktigt att kunna söka information när beslut om rättshjälp fattas eftersom man ibland måste kunna söka information i lagar och förordningar om grunderna på vilka rättshjälp beviljas. Arbetet underlättas också om man gör en sammanställning av de fall man stött på och som man sedan kan utnyttja i fortsättningen. I allmänhet är det också viktigt att sörja för tidsfristerna och hålla fast vid dem.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa är mångsidigheten, det vill säga att det finns många olika arbetsuppgifter och varierande sakgrupper samt många olika slags fall. Jag tycker också om att arbeta självständigt och att jag själv får påverka och planera till exempel när jag arbetar på distans och när jag bokar in bouppteckningstillfällen.

Det är belönande att i takt med att arbetserfarenheten ökar märka att jag kan utnyttja tidigare kunskaper, underlätta mitt arbete och samtidigt lära mig nya saker igen.

Vilka avigsidor har yrket eller vad känns utmanande?

Ibland är dagarna med telefonjour utmanande eftersom telefonlinjen är öppen under hela byråns öppettider och antalet nya samtal och uppdrag kan variera mycket. Då kan det vara svårt att klara av den hektiska takten och att snabbt övergå från en sak till en annan utan att belastas.

Ibland kan det vara svårt att prioritera om det har samlats många ärenden som måste skötas, då ärendena ändå måste skötas inom rimlig tid.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli rättshjälpssekreterare?

Jag kan rekommendera yrket. Det är en bra arbetserfarenhet och passar särskilt bra om man är intresserad av kundbetjäning. I arbetet finns många enskilda saker att lära sig, men man lär sig nog allt. Man får också stöd av kollegerna.

Hur ser du på framtiden för ditt yrke?

Jag tror att det hela tiden kommer att finnas behov av rättshjälpssekreterare även i fortsättningen. För några år sedan sammanslogs den ekonomiska rådgivningen och skuldrådgivningen med rättshjälpsbyrån, och det kan ju hända att verksamheten utvidgas ytterligare i framtiden.

Publicerad 8.2.2024