Sampsa Luttinen, offentligt rättsbiträde

Sampsa Luttinen

• Offentligt rättsbiträde, advokat, vicehäradshövding
• Arbetar vid Mellersta Finlands rättshjälpsbyrås verksamhetsställe i Äänekoski.
• Utexaminerad juris magister från Lapplands universitet.
• Arbetserfarenhet inom rättsområdet cirka 4,5 år.


Berätta kort vad du arbetar med.

Jag arbetar som offentligt rättsbiträde, vilket i praktiken innebär advokatarbete i statens tjänst. Jag hjälper människor med varierande juridiska problem inom de gränser som rättshjälpslagen tillåter vid den statliga rättshjälpsbyrån. Största delen av fallen gäller brottmål och arvs- och familjerättsliga frågor, men i sin helhet är det stor variation på dem.

Hur hamnade du i det yrke du har valt?

För mig var auskulteringen, det vill säga domstolspraktiken , en erfarenhet som gav mig idén att arbeta mer med straff-, familje- och arvsrättsliga ärenden. Före auskulteringen hade jag mer erfarenhet av affärsjuridik. I slutskedet av auskulteringen skickade jag en öppen ansökan per e-post till Mellersta Finlands rättshjälpsbyrå. På den vägen är jag fortfarande.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Arbetsdagarna och arbetsveckorna varierar väldigt mycket beroende på om det är sessionsdag, om man ska ta emot klienter med nya mål eller jobba med befintliga mål.

Till exempel inleddes den här dagen med en genomgång av e-posten och en snabb titt i Edilex för att kolla nyheter och senaste rättspraxis som kommit in. Efter det blev det förstås morgonkaffe med arbetskamraterna. Senare ska jag jobba en stund i rättshjälpens chattjänst. Efter lunch verkar två nya klienter vara inbokade. Det ena fallet gäller mottagande av bouppteckning och det andra att bistå målsäganden i en straffprocess.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

För närvarande arbetar jag vid verksamhetsstället i Äänekoski, men ibland jobbar jag också på distans hemifrån. Ibland besöker jag också verksamhetsstället i Jyväskylä för att arbeta och träffa andra arbetskamrater vid Mellersta Finlands rättshjälpsbyrå. Till Mellersta Finlands rättshjälpsbyrå hör förutom verksamhetsställena i Jyväskylä och Äänekoski även verksamhetsställena i Viitasaari och Jämsä. Under sessionsdagarna är jag vanligtvis i Mellersta Finlands tingsrätt i Jyväskylä eller någon annanstans i Finland.

Vi offentliga rättsbiträden har ingen egentlig arbetstid och omfattas inte av arbetstidslagstiftningen, men jag strävar efter att arbeta mellan kl. 8 och 16, alltså inom ramen för normal tjänstetid. Om till exempel sessionerna drar ut på tiden, tar jag en något kortare dag någon gång när det inte är lika hektiskt.

Hurdana kunskaper eller egenskaper kräver yrket?

Detta är naturligtvis ett kundserviceyrke, och en mycket viktig egenskap är att kunna komma överens med olika slags människor. Naturligtvis måste man också behärska juridik.

Dessutom behövs samarbetsfärdigheter, för även om biträdet självständigt ansvarar för att sköta sitt klientärende, samarbetar man med den övriga personalen vid byrån och i synnerhet med rättshjälpssekreterarna. Rättshjälpssekreterarna hjälper till exempel till med att förbereda bouppteckningar.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa med mitt arbete är att hjälpa människor. Det känns alltid bra när en klient ger positiv respons. Det är trevligt när det händer.

Naturligtvis är det också fint att arbetet är mångsidigt. I det här arbetet utvecklas man mycket som juridikexpert, eftersom målen är så varierande. Många av dem är sådana att man under studietiden inte ens kunde föreställa sig att stöta på sådana här problem.

Å andra sidan utvecklas man också genom att arbeta med människor. Många klienter som kommer till oss befinner sig i en krissituation, och det är naturligtvis alltid utmanande. Genom sådana erfarenheter lär man sig och blir hela tiden bättre på att möta och stöda människor i olika utmanande situationer. Man kan alltså utvecklas på många olika områden i arbetet.

Vilka avigsidor har yrket eller vad känns utmanande?

Det är utmanande när man får klientmål som man aldrig tidigare stött på, då får man börja med att fundera på vad som är möjligt att göra härnäst. I allmänhet hittar man en lösning: internet är en bra resurs och kollegorna är ännu bättre. Ganska ofta har någon haft ett likadant eller åtminstone ett liknande fall tidigare, och på så sätt får man ett grepp om det Ett stort tack till arbetskamraterna för att de alltid hjälper till när man ber om det.

En avigsida är också att klienterna ibland är i väldigt jobbiga situationer, och då kan man bli nedstämd för deras skull. Man måste dock relativt snabbt komma över den känslan för att kunna fokusera på att hjälpa klienten. I arbetet ska man vara empatisk i lämplig utsträckning, eftersom biträdets uppgift är att vara en person som kan se situationen utifrån och på så sätt hitta den bästa lösningen på klientens problem.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli offentligt rättsbiträde?

Det är bara att skicka in en ansökan, välkommen! Offentligt rättsbiträde är ett mycket bra yrke. Arbetet är mångsidigt och man får utvecklas som juridikproffs i en uppmuntrande atmosfär. Dessutom är det inget fel på statens anställningsförmåner, såsom bra företagshälsovård och långa semestrar.

Hur ser du på framtiden för ditt yrke?

Det finns gott om arbete och jag är ganska säker på att artificiell intelligens inte kommer att ersätta vår yrkeskår, åtminstone inte på ett bra tag. Arbetet tar alltså inte slut: det verkar vara ett oföränderligt faktum att människor någon gång i livet får större eller mindre juridiska problem. För dessa situationer kommer det att behövas offentliga rättsbiträden även i fortsättningen.

Publicerad 23.1.2024