Hallinto-oikeus kumosi BASF Battery Materials Finland Oy:n Harjavallan akkumateriaalitehtaan ympäristöluvan aloitusvaiheen jätevesien muualla käsittelyä koskevat lupamääräykset. Muilta osin valitus hylättiin ja toiminta voidaan aloittaa.

Hallinto-oikeus on tänään 12.7.2024 antamallaan päätöksellä ratkaissut Puhtaan meren puolesta ry:n ja Vesiluonnon puolesta ry:n valituksen Etelä-Suomen aluehallintoviraston BASF Battery Materials Finland Oy:n akkumateriaalitehdashanketta Harjavallassa koskevasta päätöksestä.

Yhdistykset olivat valituksessaan vaatineet aluehallintoviraston päätöksen kumoamista ja asian palauttamista aluehallintovirastolle uudelleen käsiteltäväksi sekä päätöksen muuttamista. Valituksen keskeiset perustelut koskivat akkumateriaalitehtaan jätevesien käsittelyä muulla laitoksella ennen akkumateriaalitehtaaseen kuuluvan sulfaatin kiteyttämislaitoksen käyttöönottoa sekä toiminnan vaikutuksia pinta- ja pohjaveteen.

Hallinto-oikeus kumosi valituksen johdosta kaksi lupamääräystä, jotka koskivat tehtaan jätevesien käsittelyä muulla laitoksella ennen akkumateriaalitehtaaseen kuuluvan sulfaatin kiteyttämislaitoksen käyttöönottoa. Hallinto-oikeus katsoi, että akkumateriaalitehtaan toiminnan käynnistäminen ennen luvan myöntämisen edellytysten täyttymisen kannalta välttämättömän sulfaatin kiteytyslaitoksen käyttöönottoa ei ole mahdollista siten, että toiminnassa muodostuvien jätevesien vastaanottajasta ja jätevesien alkuvaiheen käsittelymenetelmästä ei ole varmuutta.

Muilta osin valitus hylättiin. Hallinto-oikeus katsoi, että toiminnasta aiheutuvat päästöt pinta- ja pohjaveteen sekä niiden ehkäiseminen ja vähentäminen oli selvitetty riittävästi ja luotettavasti.

Hallinto-oikeuden päätös tarkoittaa, että BASF Battery Materials Finland Oy:n Harjavallan akkumateriaalitehtaan toiminta voidaan aloittaa lupapäätöstä noudattaen, hallinto-oikeuden kumoamia lupamääräyksiä lukuun ottamatta. Hallinto-oikeuden päätökseen on mahdollista hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Lisätietoja: Hallinto-oikeustuomari Janne Marttila, p. 02956 42732

Vaasan hallinto-oikeus