Julkisuus hallintotuomioistuimissa

Oikeudenkäynti hallintotuomioistuimessa on pääosin kirjallista. Julkisuus toteutuu siten ensi sijassa oikeutena saada tieto julkisista oikeudenkäyntiasiakirjoista. Tietosuojasäännökset voivat kuitenkin vaikuttaa myös julkisten asiakirjojen luovutusten edellytyksiin.

Oikeudenkäyntiasiakirjat ja suulliset käsittelyt ovat hallintotuomioistuimessa julkisia, ellei kysymys ole salassa pidettäväksi säädetystä asiasta.

Tiedot oikeudenkäynnistä

Oikeudenkäynnin perustiedot ovat yleensä julkisia salassapitosäännösten estämättä. Tällaisia tietoja ovat tiedot asiaa käsittelevästä hallintotuomioistuimesta, asian laadusta ja valituksen alaisen päätöksen tehdystä viranomaisesta. Asianosaisen tai muun asiaan osallisen tunnistetiedot ovat kuitenkin hallintotuomioistuinten julkisuuslain mukaan eräissä tapauksissa välttämätöntä pitää salassa.

Asiakirjojen julkisuus

Hallintotuomioistuinten oikeudenkäyntiasiakirjat ovat julkisia, ellei julkisuuslaista tai muusta laista ilmene salassapitoperustetta. Tietosuojasäännökset voivat kuitenkin vaikuttaa myös julkisten asiakirjojen luovutusten edellytyksiin.

Henkilötietoja sisältävien asiakirjojen yhteydessä lisätietojen pyytäminen voi joskus olla tarpeen luovutuksen lainmukaisuuden varmistamiseksi ja viranomaisen harkintavallan käyttämiseksi. Se, missä muodossa tiedot pyydetään annettavaksi, esimerkiksi suullisesti tai nähtäväksi vai sähköisenä, tulosteena tai kopiona, voi vaikuttaa siihen, mitä lisätietoja tarvitaan. Asiakirjapyynnön esittäjältä voidaan tarvita lisätietoja, esimerkiksi henkilötietojen käyttötarkoituksesta, käsittelyperusteesta tai suojauksesta, tietosuojasäännösten noudattamisen varmistamiseksi.

Hallinto-oikeudessa käsiteltävät asiat ovat usein myös sellaisia, joissa on säädetty salassapitovelvollisuus. Näitä ovat muun muassa sosiaaliasioita, verotusta, mielenterveyttä tai turvapaikkaa koskevat asiat.

Salassa pidettäviä asiakirjoja ovat esimerkiksi asiakirjat, jotka sisältävät arkaluonteisia tietoja henkilön yksityiselämään, terveydentilaan, vammaisuuteen tai sosiaalihuoltoon liittyvistä seikoista.

Asianosaisella on pääsääntöisesti oikeus saada salassapitosäännösten estämättä tieto vaatimuksista tai selvityksistä, jotka voivat vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Hänellä ei kuitenkaan ole oikeutta saada asiakirjaa, jonka salassapidosta oikeudenkäynnissä on kyse. Myös asianosaisen tai muun oikeudenkäyntiin osallisen yhteystiedot voidaan salata, mikäli se on tarpeen esimerkiksi henkilöön kohdistuvan turvallisuusuhan vuoksi.

Asianosaisella ei ole myöskään ehdotonta oikeutta saada asiakirjaa, joka sisältää salassa pidettäväksi säädetyn tiedon, jos tiedon antaminen olisi vastoin lapsen etua tai muuta erittäin tärkeää yleistä tai yksityistä etua. Hallintotuomioistuin voi salata myös liike- tai ammattisalaisuutta koskevat tiedot.

Muille kuin asianosaisille hallintotuomioistuin voi salassapitosäännösten estämättä antaa oikeudenkäyntiasiakirjasta tiedon siinä laajuudessa kuin se on tarpeen oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin taikka asiaan liittyvän tärkeän yleisen tai yksityisen edun turvaamiseksi.

Asiakirjaa pyydetään siltä viranomaiselta, joka käsittelee tai on käsitellyt asian. Asiakirjapyyntö tulee yksilöidä mahdollisimman hyvin. Asiakirjapyyntöä voi pyrkiä yksilöimään esimerkiksi asianosaisen nimen ja aseman, diaarinumeron, ratkaisutietojen tai asianimikkeiden perusteella. On myös hyvä, jos pyynnön kohteena oleva asiakirja voidaan ajallisesti kohdentaa ja rajata määrättyyn ajanjaksoon. Viranomaiset auttavat tiedon pyytäjää eri hakemistojen avulla löytämään asian, johon asiakirja liittyy.

Suullisen käsittelyn julkisuus

Lähtökohta on, että asian suullinen käsittely hallintotuomioistuimessa on julkinen. Suullinen käsittely toimitetaan kuitenkin kokonaan tai osittain suljettuna, jos siinä käsitellään asiaa tai esitetään tieto, joka on julkisuuslain tai muun lain mukaan salassa pidettävä.

Suullisen käsittely on mahdollista asianosaisen pyynnöstä järjestää suljettuna, jos julkisesta käsittelystä olisi asianosaiselle haittaa eikä tärkeä yksityinen tai yleinen etu edellytä julkista käsittelyä.

Hallintotuomioistuin voi antaa luvan suullisen käsittelyn kuvaamiseen tai muuhun taltiointiin. Lupa voidaan myöntää, mikäli taltioinnista ei aiheudu merkittävää haittaa asianosaisen tai kuultavan yksityisyyden suojalle eikä se vaaranna hänen turvallisuuttaan eikä taltioinnista ole myöskään haittaa suullisen käsittelyn häiriöttömälle kululle.

Ratkaisun julkisuus

Hallintotuomioistuimen päätöksen lopputulos ja sovelletut lainkohdat ovat aina julkisia. Jos päätös muilta osin sisältää salassa pidettäväksi säädettyjä tietoja, päätös pidetään salassa siltä osalta kuin se on välttämätöntä salassa pidettävän edun suojaamiseksi.

Hallintotuomioistuin voi yksittäistapauksessa aina päättää, että päätös on tietyiltä osin salassapitosäännösten estämättä julkinen. Tämä edellyttää, että tärkeä yleinen tai yksityinen etu sitä vaatii.

Julkaistu 21.1.2022