Förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst

Förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst är ett datasäkert sätt att sköta ärenden hos förvaltnings- och specialdomstolarna. Användningen av tjänsten kräver stark autentisering.

Via e-tjänsten kan privatpersoner, företag och sammanslutningar lämna in till exempel besvär, ansökningar eller utredningar till en viss domstol, svara på en begäran om hörande som domstolen skickat eller ställa frågor till domstolen. Domstolen kan skicka sina beslut, begäran om uppgifter och andra handlingar via e-tjänsten.

Gå till förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst.

Anvisning om namngivning av elektroniska handlingar till ändringssökande

Anvisningar för hur man kan överklaga ett beslut finns i besvärsanvisningen som bifogats till beslutet som är föremål för ändringssökandet. Beakta även anvisningarna nedan för inlämning av elektroniska handlingar. Sortering och namngivning av filer enligt denna anvisning underlättar behandlingen av handlingarna vid domstolen.

Om du redan har skickat material till en myndighet, besvärsnämnd eller förvaltningsdomstol i samma ärende, behöver du inte skicka det på nytt.

Indelning av materialet i filer vid användning av e-tjänsten

Placera beslutet som är föremål för ändringssökande med tillhörande besvärsanvisningar och besvär i fälten som är reserverade för dem i e-tjänsten. Placera även eventuella övriga till besvären bifogade dokument som enskilda filer till fälten som är reserverade för dem (“Rättegångshandlingens bilagor/övriga handlingar") i e-tjänsten. Gör på samma sätt när du lämnar in andra rättegångshandlingar och bilagor till dem.

Indelning av materialet i filer vid användning av e-post

Skicka besvären samt beslutet som är föremål för ändringssökande med tillhörande besvärsanvisningar som separata filer. Skicka även eventuella övriga rättegångshandlingar och bilagor som separata filer.

Namngivning av filer

  • Ge filen ett tydligt namn som beskriver filens innehåll så bra som möjligt. Filnamnet kan redigeras i e-tjänsten innan filen skickas.
  • Vi rekommenderar också att filnamnet börjar med en preciserande uppgift, såsom handlingens datum och/eller namnet på personen som handlingen gäller.
  • Om det finns en numrerad förteckning över bilagor i besvären eller i en annan skrivelse, lägg till samma nummer i början på bilagans filnamn som i förteckningen.
  • Filnamnet får vara högst 100 tecken långt inklusive mellanslag.
  • Filnamnet får inte innehålla följande tecken: " * : ? / \ |

Exempel

  • Överklagat beslut 21.1.2021
  • Besvär 11.2.2021
  • Faktura över rättegångskostnader 13.2.2021
  • Rättshjälpsbeslut 15.11.2021
  • Bilaga 1 Examensbevis 1.12.2019 Eva Eriksson
  • Bilaga 2 Köpebrev 25.10.2016

Tillåtna filformat

  • Textfiler: txt, doc, docx, xls, xlsx, odt, ods, odp, odg, odf, pdf
  • Bildfiler: jpg, jpeg, png
  • Den maximala storleken på en fil i e-tjänsten är 10 MB
  • Den maximala storleken på e-postmeddelandet och bilagorna till det är 40 MB

Publicerad 21.1.2021