Distansservice

Kontakta önskad byrå för att ordna ett distansmöte. Kontaktuppgifterna finns här.

Vad är distanstjänster?

Rättshjälpsbyråernas distanstjänster innebär att en kund får rättshjälp via video. Vid ett distansmöte kan ärenden uträttas med en rättshjälpssekreterare eller ett rättsbiträde på samma sätt som vid en byrå.

Kunden kan ta kontakt via video med sin egen dator, sin mobila enhet eller vid kommunens ärendehanteringsställe. Om kunden tar del av tjänster vid en rättshjälpsbyrå som finns på en annan ort, kan ett videomöte i vissa fall ordnas i rättshjälpsbyråns eller intressebevakningsbyråns lokaler på den egna orten.

Vilka ärenden kan uträttas vid ett distansmöte?

Vid ett distansmöte kan en kund inom rättshjälpen få rådgivning, förhandla och bereda handlingar med ett rättsbiträde eller förbereda en rättegång tillsammans med rättsbiträdet.

Ett distansmöte passar inte om en handling behöver undertecknas av både kunden och biträdet samtidigt. Ett exempel är till exempel undertecknande av ett testamente, om rättshjälpsbyråns personal intygar underskriftens riktighet.

Hur ordnas ett distansmöte?

Tid för ett distansmöte kan bokas i förväg genom ett telefonsamtal till rättshjälpsbyrån. Samtidigt utreds om ärendet kan skötas vid ett distansmöte.

Hur ordna ett distansmöte hemma?

För ett distansmöte behövs en dator eller en mobil enhet, med internetuppkoppling, kamera, mikrofon och högtalare eller hörlurar. Byrån sänder en onlinekallelse till kundens e-post. Genom att klicka på länken till möteskallelsen etableras kontakt till onlinemötet. För onlinemötet kan krävas nerladdning av en gratisapplikation på den egna enheten.

Hur ordna ett distansmöte vid ett ärendehanteringsställe?

En rättshjälpsbyrå som sköter ett ärende bokar alltid tid till ett ärendehanteringsställe. Personalen vid ärendehanteringsstället hjälper med att etablera videokontakt. Enheterna finns i avskilda rum där konfidentiella ärenden kan skötas. De handlingar som behövs för ärendet behöver inte sändas i förväg till rättshjälpsbyrån. Vid ärendehanteringsstället finns en kamera med vilken kunden vid ett distansmöte kan visa upp handlingar på papper för ett rättsbiträde eller en rättshjälpssekretare. Servicerådgivaren vid ärendehanteringsstället kan vid behov skanna handlingarna och sända dem per e-post till rättshjälpsbyrån.

Publicerad 14.1.2021