Biträden och försvarare

I e-tjänsten kan ett biträde

  • lämna in en ansökan om rättshjälp
  • ansöka om förordnande av försvarare och målsägandebiträde
  • begära om bestyrkande av en ekonomisk utredning
  • utarbeta och lämna in en begäran om arvode och kostnadsersättning
  • framställa en begäran om avgörande
  • göra en preliminär beräkning av kundens möjligheter att få kostnadsfri rättshjälp eller rättshjälp som ersätts delvis (detta kräver inte inloggning)

Biträdenas åtkomst till e-tjänsten baserar sig på ett register över betalningsmottagare, alltså jurister som handhar rättshjälpsärenden. För att kunna biträda i ett rättshjälpsärende måste biträdet vara infört i registret.

I betalningsmottagarregistret ska biträdena ange:

  • näringsidkarens namn
  • FO-nummer (företag)
  • kontonummer
  • adressuppgifter
  • e-post
  • personbeteckning
  • Om företagsformen är enskild näringsidkare, ska även ett högst tre månader gammalt intyg över pensionsförsäkring för företagare lämnas in.

De uppgifter som behövs för registret över betalningsmottagare eller ändringar i dem ska meddelas på adressen rekisterit(at)palkeet.fi (e-postadressen ska användas endast för att anmäla och redigera registeruppgifter).

Biträden som finns införda i registret över betalningsmottagare kan identifiera sig med bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. En enda identifiering räcker för att lämna in flera ansökningar eller begäran om arvode.

E-tjänsten fungerar också med Suomi.fi-fullmakter. Detta innebär att en person som har beviljats fullmakt kan uträtta ärenden i e-tjänsten med sina egna användarkoder och fylla i uppgifter för de biträden i organisationen som har antecknats i registret. Läs mer i avsnittet om Identifieringstjänster .

Beslutet om rättshjälp tillsammans med anvisningar för sökande av ändring skickas till biträdet eller försvararen på det sätt som valts, till exempel per e-post eller brevpost.

Publicerad 26.4.2023