Distansmöte
Vad är distanstjänster?
Distanstjänster vid ekonomi- och skuldrådgivning innebär att kunden tar del av ekonomi- och skuldrådgivningstjänster via video. Vid ett distansmöte kan ärenden uträttas med ekonomi- och skuldrådgivningspersonal på samma sätt som vid en byrå.
En kund kan använda en videolänk via sin egen dator, sin mobila enhet eller en enhet vid kommunens ärendehanteringsställe. Om kunden tar del av ekonomi- och skuldrådgivningstjänster som ges på en annan ort, kan ett distansmöte i vissa fall ordnas i rättshjälpsbyråns eller intressebevakningsbyråns lokaler på den egna orten.
Vilka ärenden kan uträttas vid ett distansmöte?
Vid ett distansmöte kan du få rådgivning och bereda handlingar tillsammans med en ekonomi- och skuldrådgivare.
Hur ordna ett distansmöte?
Till ett distansmöte bokas tid i förväg genom ett telefonsamtal till ekonomi- och skuldrådgivningens telefonnummer. Samtidigt utreds om ärendet kan skötas vid ett distansmöte. Ofta ska de handlingar som behövs i ärendet sändas i förväg till ekonomi- och skuldrådgivningen. Personalen vid ekonomi- och skuldrådgivningen kan sända anvisningar för distansmötet.
Hur ordna ett distansmöte hemma?
För ett distansmöte behöver du en dator eller en mobil enhet med internetuppkoppling, kamera, mikrofon och högtalare eller hörlurar. Byrån sänder en onlinemöteskallelse till en e-postadress som klienten uppgett. Genom att klicka på länken till möteskallelsen etableras kontakt till onlinemötet. För onlinemötet kan krävas nerladdning av en gratisapplikation på den egna enheten.
Hur ordna ett distansmöte vid ett ärendehanteringsställe?
En rättshjälpsbyrå som sköter ärendet bokar alltid tid till ärendehanteringsstället. Personalen vid ärendehanteringsstället hjälper med att etablera videokontakt. Enheterna finns i avskilda rum där konfidentiella ärenden kan skötas. Vid ärendehanteringsstället finns en kamera via vilken kunden kan visa upp handlingar på papper för ekonomi- och skuldrådgivaren eller rättshjälpsbiträdet. Servicerådgivaren vid ärendehanteringsstället kan vid behov skanna handlingarna och sända dem per e-post till rättshjälpsbyrån.
Publicerad 2.12.2020