Begäran om information eller beställning av en handling av tingsrätten
Begäran om information i fråga om enskilda handlingar
När du gör en begäran om information ur en enskild tingsrätts handlingar ska du rikta begäran till tingsrätten i fråga. Du hittar olika tingsrätters kontaktuppgifter här.
Du ska specificera (individualisera) din begäran om handling så att det av begäran framgår vilka handlingar eller uppgifter som begäran gäller. Vid behov hjälper tingsrätten också med att individualisera begäran om en handling. Du kan använda denna beställningsblankett för att ställa en begäran om handlingar till tingsrätten:
Beställningsblankett [pdf, 695.5 kt]
När du lämnar dina kontaktuppgifter i samband med begäran underlättar det samarbetet särskilt om det uppstår behov av preciserande frågor vid genomförandet av begäran om information. Det format i vilket du begär information, t.ex. hos myndigheten för påseende eller i digital form, utskrift eller kopia, kan påverka vilka ytterligare uppgifter som behövs till stöd för begäran. Om handlingarna innehåller personuppgifter, är en förutsättning för utlämnande ofta att den som begär uppgifterna har rätt att behandla dem.
Uppgifterna ur en handling ska delges utan dröjsmål, dock senast inom två veckor från det att begäran om information gjordes. Om behandlingen och avgörandet av ett ärende kräver särskilda åtgärder eller en arbetsbörda som är större än normalt, lämnas uppgifter ur en offentlig handling eller avgörs ärendet senast inom en månad från det att begäran om uppgifter gjordes.
Tingsrätten kan lämna ut de begärda uppgifterna antingen digitalt, i pappersform eller så att du får läsa dem i tingsrättens lokaler. Mer upplysningar om begäran om information finns i beskrivningen av handlingars offentlighet enligt 28 § i informationsförvaltningslagen (906/2019), som du hittar på tingsrätternas organisationsspecifika servicesidor.
Basuppgifter uppgifter om en rättegång och diarieuppgifter
När förutsättningarna för utlämnande av uppgifter uppfylls, lämnar också Rättsregistercentralen utöver domstolarna ut allmänna basuppgifter och andra diarieuppgifter om rättegångar på basis av den allmänna rätten till information.
Behöver du material för forskning eller statistik?
Utlämnande av uppgifter för forsknings- eller statistikändamål förutsätter alltid en begäran om uppgifter, oberoende av om begäran gäller en offentlig eller sekretessbelagd handling. Om du begär uppgifter från en enskild tingsrätt för vetenskaplig forskning, statistikföring eller en myndighets utredningsuppgift, kan du lämna en begäran om uppgifter på en blankett som finns här.
När uppgifter söks för forskningsändamål i flera domstolars informationsmaterial på en gång, ska ansökan om forskningstillstånd riktas till Rättsregistercentralen.
Om din begäran om information gäller statistik över domstolsverksamheten, hittar du information om statistik här.
Att skicka skyddad e-post
Dokument som är sekretessbelagda eller innehåller känsliga uppgifter ska i första hand skickas till domstolarna via justitieministeriets tjänst för skyddad e-post . Den avgiftsfria tjänsten är säker och lätt att använda.
När skyddad e-post skickas till domstolens officiella e-postadress, ska det i ämnesfältet och själva meddelandet anges behövliga identifikationsuppgifter (namn, vad ärendet gäller osv.) så att den som tar emot meddelandet kan förmedla det till rätt person, vet vad ärendet gäller och vem som har skickat det.
Att skicka skyddad e-post, bruksanvisning [pdf, 775.5 kB]
Publicerad 14.9.2023