Inlämnande av handlingar till domstolarna
Handlingar kan lämnas in till domstolarna per e-post, post eller genom att handlingarna förs in personligen eller med anlitande av ombud eller bud. Vid förvaltnings- och specialdomstolarna finns en elektronisk ärendehanteringstjänst. Ombudet ska ha fullmakt.
Sändandet av handlingar per post sker på avsändarens eget ansvar. När handlingar som ska lämnas in till ett ämbetsverk inom en viss tid (t.ex. en besvärsskrift) skickas per post är det skäl att komma ihåg att handlingen ska vara framme hos domstolen senast den sista dagen av den utsatta tiden före tjänstetidens utgång.
Inlämnande av handlingar per e-tjänst
Handlingar kan lämnas in till förvaltningsdomstolarna via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst (inte till Ålands förvaltningsdomstol ). Den elektroniska ärendehanteringstjänsten är ett informationssäkert sätt att lämna sekretessbelagda och känsliga handlingar.
I ostridiga fordringsmål och andra summariska tvistemål används tingsrättens e-tjänst , som är obligatorisk för andra än privatpersoner som sköter sitt eget ärende.
E-tjänsten kan inte användas i andra ärenden.
Inlämnande av handlingar per e-post
En rättegångshandling kan oftast sändas till domstolen eller den person som förordnats att ta emot handlingen per e-post. Vid domstolarna finns ämbetsverkens e-postlådor, vars adresser finns i kontaktuppgifterna . Avsändaren får automatiskt kvittering på att försändelsen har mottagits från ämbetsverkets e-post.
Sändandet av e-post sker på avsändarens ansvar. Den handling som ska lämnas in inom utsatt tid ska sändas till rättskipningsmyndigheten så att handlingen står till myndighetens förfogande i mottagningsanordningen eller datasystemet före utgången av tidsfristen. Närmare bestämmelser om sändande som s.k. elektroniskt meddelande finns i lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet .
En handling anses dock inte vara inkommen, om det är omöjligt att utreda avsändarens identitet och handlingen inte heller annars går att öppnas.
Ett elektroniskt dokument som inkommit till en myndighet behöver inte kompletteras med underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det inte finns orsak att betvivla sändarens identitet eller att dokumentets innehåll har ändrats på vägen över det elektroniska nätet.
Om det på grund av att myndighetens datasystem varit ur funktion eller någon annan motsvarande orsak inte är möjligt att utreda ankomsttidpunkten för ett elektroniskt dokument, anses dokumentet ha kommit in vid den tidpunkt då det har avsänts. Detta förutsätter dock att tillförlitlig utredning om avsändningstidpunkten kan läggas fram.
Domstolsverket har publicerat en anvisning för alla allmänna domstolar om förenhetligande av handlingars elektroniska bifogande och namngivning. För parterna har upprättats en separat anvisning så att dokumenten skulle följa denna anvisning redan då de kommer in till domstolen. Genom förenhetligandet av arbetsmetoderna kan kundernas, ombudens och domstolarnas dubbelarbete minskas.
Anvisning om inlämnande av handlingar till allmänna domstolar [pdf, 192.5 kt]
Anvisningar för bifogande och namngivning av handlingar som sänds till förvaltningsdomstolarna finns vid: Anvisning till ändringssökande om namngivande av elektroniska handlingar
Att skicka skyddad e-post
Dokument som är sekretessbelagda eller innehåller känsliga uppgifter ska i första hand skickas till domstolarna via justitieministeriets tjänst för skyddad e-post . Den avgiftsfria tjänsten är säker och lätt att använda.
När skyddad e-post skickas till domstolens officiella e-postadress, ska det i ämnesfältet och själva meddelandet anges behövliga identifikationsuppgifter (namn, vad ärendet gäller osv.) så att den som tar emot meddelandet kan förmedla det till rätt person, vet vad ärendet gäller och vem som har skickat det.
Att skicka skyddad e-post: anvisning för kunder [pdf, 775.5 kB]
Publicerad 25.3.2024